כפר סבא באבל: עיריית כפר סבא מודיעים בצער רב וכבד מאוד על נפילתו של סרן טל גרושקה בן ה-25 והירצחה של מרינה אלמגור בת ה-76.
2 צפייה בגלריה
סרן טל גרושקה ז"ל
סרן טל גרושקה ז"ל
סרן טל גרושקה ז"ל
(צילום: פרטי)
טל ז"ל, בנם של אדוה ויוסי גרושקה, בוגר תיכון כצנלסון, מפקד פלוגה בגדוד 931 בחטיבת הנחל, נפל בעת מילוי תפקידו. מרינה ז"ל, אם וסבתא ותושבת השכונות הירוקות, נרצחה אתמול ביישוב נתיב העשרה.
בפוסט שכתב ביום הזכרון האחרון, שיתף גרושקה מהי לדעתו מהותו של לוחם: "להיות לוחם! למה לי להיות לוחם? להיות לוחם בצה״ל - זה אתגר משמעותי! תפיסת משימות הגנה אינטנסיביות בגזרה מבצעית, מסעות ארוכים עם משקלים, לילות כימים ללא שינה, בחום - אתה מתפלל למשב רוח רענן, וכשמתחיל טפטוף אתה מתפלל לשמש שתפציע, זיעה בכל הגוף, כאבים ברגליים, בגב, בכתף, משמעת, למה צריך משמעת? סגירות שבת בבסיס, קשיים בניהול זוגיות, המ״כ רודף אחריך, המ״מ חופר לך והמ״פ? הוא בכלל מנותק, אז בעצם - למה לי להיות לוחם?

2 צפייה בגלריה
סרן טל גרושקה ז"ל
סרן טל גרושקה ז"ל
סרן טל גרושקה ז"ל
(צילום: פרטי)

"אני רוצה ברשותכם לסקור בקצרה את ההיסטוריה של העם היהודי. שנת 586 לפני הספירה – נבוכדנצר מלך בבל החריב את בית המקדש הראשון, מעל 100,000 יהודים נהרגו במהלך הפלישה והיהודים שנותרו - נשלחים לגלות. 482 לפני הספירה, המן איים להשמיד את כל היהודים. שנת 70 לספירה – טיטוס הרומאי החריב את בית המקדש השני, מעל 2.5 מליון יהודים נהרגו במלחמה. שנת 1290 לספירה, גורשו יהודי אנגליה. לא הותר ליהודים לחזור לשם עד המאה ה-17. בשנת 1492 הוציא מלך ספרד צו גירוש לכל היהודים בספרד. ובהמשך - פרעות קישנייב בסרביה על רקע אנטישמי, מאורעות תרפ״א ביפו , מאורעות תרפ״ט ביישוב היהודי בחברון, ליל הבדולח בגרמניה, וכמובן, שואת יהודי אירופה - רצח עם וניסיון שיטתי למחיקת כל בני העם היהודי ע״י הנאצים רק בשל היותם יהודים. מאז הקמת המדינה, נלחמנו אל מול מספר מדינות שלכולן מכנה משותף - שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה של העם היהודי. כל אלו מהווים עדות כואבת לצורך שלנו במדינה חופשית ועצמאית כבית לעם היהודי.
"אז למה לי להיות לוחם? אם נשאל את דור תש״ח, או את דור ששת הימים, התשובה ברורה. דור תש״ח, בימיה הראשונים של המדינה, הרגיש על צווארו את החרב המאיימת על קיומה של המדינה בראשית צעדיה, מיד בתום מאורעות השואה. דור ששת הימים, חש איום ממשי מצד מדינות האויב – מצרים וסוריה שמאיימות לפרוץ במלחמה. ה״למה״ שלהם – היה ממשי - אם לא יהיה כח לוחם, לא תהיה כאן מדינה. לוחמים יקרים, בואו נלמד מההיסטוריה.
"ההיסטוריה שלנו, כעם, הייתה רוויית גירושים, שנאת זרים, נסיונות הכחדה. כך גם ההיסטוריה שלנו כמדינה. המאבק היה ונותר על עצם קיומנו כאן. עלינו להודות לדור המייסדים שנלחם על הקמת המדינה ולכל אלו שנלחמו ונהרגו על אדמתה.
חשוב לי להבהיר - ברוב המקרים, במפגש עם האויב, ידנו הייתה על העליונה. זה קרה בזכות לוחמים ומפקדים שהובילו את העם היהודי לניצחון. בר כוכבא במרד כנגד שלטון האמפריה הרומית, יהושוע בן נון בכיבוש יריחו, טרומפלדור, יצחק שדה, יגאל אלון, יצחק רבין, אריאל שרון, יוגב אופיר, לוחם מגדוד 931, שבמהלך מבצע צוק איתן טיפל בחבריו הפצועים וירה ממספר נשקים כדי להתגבר על האויב. כל אלו, הם דוגמאות ללוחמים ומפקדים שניצבו מלפנים, בחזית, שאלמלא הם – לא היינו כאן. תוכלו לומר לי - היום אנחנו מדינה עצמאית, חזקה ומוגנת. אז למה לי להיות לוחם?
קראו גם:
"דור תשפ״ג יקר.
היום, 75 שנים אחרי הקמת המדינה, החרב שהונחה על צווארנו משחר ההיסטוריה עדיין חדה ומאיימת. חלק משכנותינו עדיין אינן מושיטות ידן לשלום. החמאס, הג׳יהאד, חזבאללה, איראן ושלוחותיה, ארגוני הטרור השונים, כולם מנסים לערער על קיומנו.
על כן, לוחמים יקרים, כל אחד ואחד מאיתנו, מהווה גורם מכריע בשירות המשמעותי שלנו, ובשעת הצורך בשדה הקרב. האמינו בעצמכם, בטחו בעמיתיכם לנשק ולכו אחר מפקדיכם. רק יחד, נוכל להבטיח שקט לאזרחי מדינת ישראל ולהמשיך לשמור על עצמאותה.
היום, ג׳ באייר תשפ״ג, אנחנו מציינים את יום הזכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה. מדינת ישראל מתקיימת בזכות כל אלו שנלחמו עבורה.
היום, כשנשמע את הצפירה שתהדהד באוזנינו, נרכין ראש לזכרם, אך נמתח את החזה בגאווה על הזכות להיות לובשי מדים במדינה עצמאית וחזקה.
אז למה לי להיות לוחם? להיות לוחם בצה״ל זה אכן אתגר משמעותי.
אבל ביום הזה, בולטים הצורך והנחיצות לשרת כלוחמים למען בטחונה של מדינת ישראל.
נזכור את 24,213 חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה".
יהי זכרו ברוך.