הם שימשו את הציבור כשעדיין לא היו אולמות V.I.P, הנעימו את הזמן גם כשלא היו מכונות פופקורן ומושבים מרווחים, ובעיקר היו אטרקציה לבילוי משפחתי, בזוג או סתם עם חברים. בתי הקולנוע המיתולוגיים בשרון נעלמו ברובם, אך עדיין צרובים היטב בזיכרון של כולנו.
קולנוע "אורות" (מופ"ת), רעננה
מיקום: רחוב אליעזר יפה, 4.
מספר מקומות ישיבה: 800. בהמשך, לאחר שצורף לרשת היכלי התרבות של ההסתדרות בתחילת שנות ה-80, הוקטן מספר מקומות הישיבה ל-485.
מתי הוקם: בשנת 1958.
מתי נהרס: בשנת 2016.
סיפור נוסטלגי: בלילה שלפני חנוכת הקולנוע קרה אסון: הגג של בית קולנוע "אורות" קרס לפתע. מי שראתה את המקרה היא תחיה צייחנר, נכדתו של ראש המועצה הראשון של רעננה, ברוך אוסטרובסקי. "התעוררתי משנתי מרעש של חבטה בעוצמה אדירה", היא נזכרת. "גג המבנה קרס. פילסתי את דרכי בתוך אובך ועשן סמיך שהיתמר למרומים, שלא איפשר לי לראות את מימדי האסון, אך אט אט נגלה לעיניי גודל החורבן, הנזק וההרס הרב. מוכת תדהמה ומאובנת ניצבתי לצדו של מנהל העבודה. מבטו היה מיוסר ומבוהל עד עמקי נשמתו, והוא מילמל בלי הרף: 'אוי ויי, איזה אסון'".
5 צפייה בגלריה
קולנוע "אורות" (צילום: איציק לוי)
קולנוע "אורות" (צילום: איציק לוי)
קולנוע "אורות" (צילום: איציק לוי)
קולנוע "השרון", הרצליה
בעלי הקולנוע היו בני משפחת גלפנד, מראשוני המושבה הרצליה.
מיקום: היה ממוקם ברחוב הנדיב 6 של ימינו.
מספר מקומות ישיבה: 600.
מתי הוקם: בשנת 1930, כאולם רב-תכליתי, ואירח סרטים, הצגות, כנסים, טקסי סיום של בתי ספר, ועוד. תחילה הוא נקרא "ראינוע השרון". מחיר כרטיס קולנוע היה גרוש אחד, ובהמשך עלה המחיר לגרוש וחצי.
מתי נהרס: ימיו הזוהרים של הקולנוע הסתיימו בתחילת שנות ה-50, כאשר קולנוע "תפארת", שהיה מפואר וחדשני יותר, הוקם בהרצליה. מבנה הקולנוע נהרס בתחילת שנות ה-60 ובמקומו נבנה בית מגורים.
סיפור נוסטלגי: קולנוע "השרון" פעל כסדרו עד לילה מר בשנת 1937. באותו הלילה הועלתה במקום ההצגה "כולנו עמך" של תיאטרון המטאטא. בשעה 2:30 בלילה, מסיבה שאינה ידועה עד היום, עלה הקולנוע בלהבות. באותם הימים לא היתה מערכת מסודרת של כיבוי אש בהרצליה, והוזעקו כבאיות מתל אביב. עד שהגיעו הכבאיות, הבניין נשרף לחלוטין. בעיתון "דבר" דיווחו, כי מקולנוע השרון נותרו ארבע קירות בלבד. בעקבות המקרה יזמה המועצה המקומית הרצליה הקמת ארגון כבאים מתנדבים מקומי, שהחל לפעול שנתיים לאחר מכן. אולם הקולנוע נבנה מחדש, כאולם מפואר הרבה יותר מקודמו, ושימש "כוכב התרבות" בשרון עוד במשך כרבע מאה.
5 צפייה בגלריה
קולנוע "השרון" (צילום: בית ראשונים)
קולנוע "השרון" (צילום: בית ראשונים)
קולנוע "השרון" (צילום: בית ראשונים)
רמת השרון
בית הקולנוע הוקם על שטח של 1,400 מ"ר בבעלות קק"ל. חוכרי השטח היו האגודה השיתופית "ניר שיתופי". בתחילת שנות ה-2000 מכרה האגודה את זכויות החכירה שלה בנכס לחברת "ר.מ.ש נכסים", בניהולו של שאול רחמים.
מיקום: פינת הרחובות סוקולוב וברנשטיין-כהן.
מספר מקומות ישיבה: 200.
מתי הוקם: בנייתו החלה בשנת 1945 והוא נחנך בשנת 1948, במבנה שכלל אז גם את מועצת הפועלים של רמת השרון. היה זה המבנה הראשון במושבה, שהוקם למטרות תרבות. תחילה הוא נקרא קולנוע "בית הפועלים" ולאחר מכן קולנוע "גיל". ב-1980 שונה שמו לקולנוע "כוכב".
מתי נהרס: לא נהרס, ופעיל היום, למרות יוזמות וניסיונות להקים במקומו מגדל מגורים בן 16 קומות. בזכות מאבק ממושך של תושבים, הקולנוע ממשיך לפעול כסדרו. בשנת 2012 הבניין אף שופץ והורחב. רוב הסרטים המוקרנים במקום הם סרטים ישראליים וסרטי איכות לא "הוליוודיים".
סיפור נוסטלגי: במשך 15 שנה רצופות הוקרן הסרט "מופע הקולנוע של רוקי" במקום, במועד ובשעה קבועים: בכל יום שישי האחרון בכל חודש, בשעה 00:30 בלילה. להופעות הגיעו באופן קבוע חברי מועדון המעריצים של הסרט, כשהם לבושים כגיבורי הסרט, ומעלים מופע תוך כדי הסרט. סצינת ההופעה של סרט הפולחן "אלכס חולה אהבה" צולמה בקולנוע כוכב.
5 צפייה בגלריה
קולנוע "כוכב" (צילום: פרטי)
קולנוע "כוכב" (צילום: פרטי)
קולנוע "כוכב" (צילום: פרטי)
קולנוע "עמל", כפר סבא
תחילה הוקם המבנה בשנת 1936, כבית פועלים ובית העם של העיר.
מיקום: רחוב בן גוריון, 57.
מספר מקומות ישיבה: 800.
מתי הוקם: המבנה הוסב לקולנוע בשנת 1954, ופעל עד אוגוסט 2003.
מתי נהרס: מבנה בית הקולנוע, שנמצא כיום בבעלות פרטית, עומד עדיין על תלו, נעול, מוזנח וחסר שימוש, אף על פי שהוגדר כמבנה לשימור. באחרונה הוקם ועד פעולה בעיר, שמטרתו להציל את המבנה, שהוא אחד מסמליה של העיר, למנוע את הריסתו ולשמר אותו. הוועד, בראשות תושבי העיר שירה אורן ויואב לוי, מחיה מחדש את המתחם סביב בית הקולנוע, בשלל פעילויות, שבחלקן כוללות הקרנות סרטים.
סיפור נוסטלגי: הבמאי והתסריטאי רשף לוי, תושב העיר, השתמש באולם לצורך צילום הסרט "איים אבודים" בבימויו, שיצא לאקרנים בשנת 2008. הסרט מתאר את עלילות משפחת לוי בכפר סבא בשנות ה-80. לוי מספר, כי הזיכרון הראשון שלו מבית הקולנוע היה הסרט סופרמן הראשון.
5 צפייה בגלריה
קולנוע "עמל" (צילום: מוזיאון כפר סבא)
קולנוע "עמל" (צילום: מוזיאון כפר סבא)
קולנוע "עמל" (צילום: מוזיאון כפר סבא)
קולנוע "בית הפועלים", הוד השרון
בית הקולנוע הוקם על ידי מועצת הפועלים ומכספי תרומות הפועלים.
מיקום: רחוב בן גמלא 26, הוד השרון.
מספר מקומות ישיבה: בעבר: 320, היום 236.
מתי הוקם: בשנת 1938, כבית קולנוע קיצי בלי גג. הוא שימש גם להרצאות ולמופעי אומנים, וכמועדון גמלאים. בשנת 1952 נרכש המבנה ושופץ על ידי האחים סורוקין, ונפתח כבית קולנוע ותיאטרון לכל דבר, ושמו שונה לקולנוע "ברק". בשנת 1985 הפכה ההסתדרות לבעלת המקום, ושמו שונה ל"מופת". בתחילת שנות ה-90 ניהלה את המקום חברת המועצה אביבה גוטרמן, והיא שינתה את שמו ל"בימטרון".
מתי נהרס: בית הקולנוע לא נהרס, ועדיין משמש את תושבי העיר. בשנת 2013 הוא הושכר על ידי העירייה לרשת "לב" והיום נקרא המקום "קולנוע לב הוד השרון". המקום שופץ והורחב, הותקן בו ציוד חדשני והוא משמש גם כאולם כנסים והרצאות, שבצדו מתחם קולינרי.
סיפור נוסטלגי: "כשהקולנוע עוד נקרא קולנוע ברק, אני זוכר שראיתי בו את הסרט .E.T", נזכר תושב העיר, תום פסקל. "מאחר שלא היה גג והיה קר, באנו כל החברים עם שמיכת פוך והתכסינו יחד. כרטיס קולנוע עלה אז 19 שקלים, ובזמן הצפייה אכלנו נקניקיות בלחמניות".
5 צפייה בגלריה
קולנוע "בית הפועלים" (צילום: ארכיון שורשים)
קולנוע "בית הפועלים" (צילום: ארכיון שורשים)
קולנוע "בית הפועלים" (צילום: ארכיון שורשים)