החלום של דותן תבין הוא להיות האב שמעולם לא היה לו. עוד בגיל 18, לדבריו, הרגיש בשל ומוכן. "כהומוסקסואל אני יודע שזה יהיה קשה, כי המדינה לא מאפשרת לנו לקיים חיי משפחה כמו כולם. גברים בקהילה צריכים להוציא מאות אלפי שקלים כדי לעבור את התהליך בחו"ל. בסופו של דבר את הילדים מגדלים כאן, על אפם ועל חמתם של מקבלי ההחלטות, אז למה להעביר אותנו מסלול ייסורים?
3 צפייה בגלריה
"אני נותן לכולם הצצה, לא תמיד זוהרת, לחיי הקהילה".  תבין | צילום: קובי קואנקס
"אני נותן לכולם הצצה, לא תמיד זוהרת, לחיי הקהילה".  תבין | צילום: קובי קואנקס
"אני נותן לכולם הצצה, לא תמיד זוהרת, לחיי הקהילה".  תבין | צילום: קובי קואנקס
"לצערי, אנחנו חיים במדינה חשוכה. חוק הפונדקאות שאושר השבוע בוועדת העבודה הרווחה והבריאות מאפשר הורות לנשים יחידניות, אבל לא לגייז, ועל זה אני נלחם: אני משמיע את קולי בכל זירה אפשרית, ברשת החברתית, במצעדים, בהפגנות ומול בני נוער, כדי שילמדו לעמוד על הזכויות שלהם".
עד שיצליח לחולל מהפכה בתחום ההורות הגאה תבין מככב, לראשונה מאז סיים את לימודי המשחק, בתפקיד ראשי על הבמה בהצגה "מלך הטבע" בתאטרון מדיטק בחולון.
במקביל הוא שוקד על כתיבת סדרה חדשה שמבוססת על סיפור חייו המורכב. "כל החיים שלי הייתי הבן של העבריין בני תבין. אחר כך הייתי הבן של העבריין שהתאבד", הוא מסביר. "היום אני מרגיש שהכבלים האלה, שניהלו את חיי, משתחררים. המשקולת של אבא שלי ושל סיפור חיי הסבוך עדיין תלויה לי על הצוואר, אבל כבר לא מנהלת אותי".
"100 ק"ג בגיל 15"
הייחוס המשפחתי של תבין, 30, מתל אביב, מורכב. סבא שלו, אלי תבין ז"ל, היה לוחם אצ"ל שנחטף ועונה על ידי חברי ההגנה. "הוא היה דמות מפתח בליכוד שכולם אהבו לאהוב, ויש לא מעט רחובות על שמו", הוא אומר.
"אבא שלי, בני תבין, היה הילד שממנו ציפו לגדולות, אבל בפועל קרה ההפך. הוא התחתן עם אמא שלי, סיגלית שהיתה סטודנטית באקדמיה למחול, כשהיה מפקד בצבא. גרנו ברמת אביב ג', וכשהייתי בן חמש ההורים התגרשו".
ילדותו עברה עליו בין רמת אביב לחדרה. "הייתי ילד שמח למרות שהייתי שמן, רקדן והומו", הוא אומר. "כשהייתי תינוק אבא הסתבך בפרשת החשבונות הפיקטיביות וריצה מאסר בכלא ניצן. כשהשתחרר הכל היה תקין כלפי חוץ, וכולם גם חשבו שיש לנו המון כסף. מבית הספר הוא היה אוסף אותי בביואיק אמריקאית. לבשתי מותגים וחומרית לא היה חסר לי כלום, אבל היה חסר לי אבא".
איזה קשר היה ביניכם?
"בכיתה ג' הוא הטיס אותי במטוס פרטי למשחק כדורגל של ישראל־קפריסין. לא סבלתי כדורגל, אבל רציתי להיות איתו, רציתי שיאהב אותי. גדלתי בהרגשה שאני לא מעניין אותו. הוא לא אהב את זה שאני לא עומד דום לכל גחמה ובקשה שלו. הוא היה רגיל שסביבו יש חיילים צייתנים, ואני לא ממש התאמתי.
"כשהייתי בן עשר הוא התחתן שוב ונולדו לו שני ילדים. הוא כל הזמן השווה ביני לבין אחיי ונתן לי הרגשה שאני פחות טוב מהם. לא הייתי מה שהוא רצה שאהיה".
מתי הבנת שהוא מסובך כלכלית?
"במשך השנים שאלתי שאלות, אבל תמיד קיבלתי תשובות מרגיעות. כשהגעתי לחטיבה השם שלו עלה לכותרת, וכבר אי אפשר היה לברוח מהאמת. בשנת 2006 הוא נכנס לכלא חרמון ובהמשך הסתבך בחובות של מיליונים".
כעסת עליו?
"במערכת היחסים שלנו היה שילוב של כעס גדול וצורך גדול להיות בקרבתו. למרות הפרסומים המביכים על מעשיו לא הייתי ילד מנודה, אבל פיתחתי הפרעות אכילה קיצוניות. בגיל 15 שקלתי 100 ק"ג. יומיים אחרי מסיבת הסיום של כיתה י"ב אושפזתי בתל השומר לחצי שנה.
הגובה שלי היה אז 1.80 מטרים ושקלתי 57 ק"ג. זאת מחלה איומה, ויש לה המון גורמים. בעבר האשמתי את הבוחן באודישן, שאמר לי שלא אתקבל כי אני שמן. היום אני יודע שזה עמוק בנפש. זה הרצון לרצות את אבא והצורך בתשומת לב. הרצון שיראו אותך".
חובות של מיליונים
בני תבין היה מקורב במשך שנים ארוכות לבכירי הליכוד ובמקביל ניהל חברויות קרובות עם בכירי העולם התחתון. שמו נקשר בפרשת החשבוניות הפיקטיביות של הליכוד והוא ריצה מאסר של כמה חודשים. 11 שנים לאחר מכן הוא הורשע בתיווך לשוחד בין דודי אפל לראש עיריית לוד לשעבר ונדון לשנתיים מאסר.
שמו נקשר נוסף על כך גם לפרשת האי היווני יחד עם דודי אפל, פרשה שהסתיימה בסגירת תיק החקירה. יומיים אחרי יום הולדתו ה־53 נמצא תבין ירוי בראשו במכוניתו. החשש היה שהוא התאבד כנראה בגלל הסתבכות כלכלית.
במשך תשע שנים לא החליף דותן מילה עם אביו. "כשהייתי בן 22 קראתי בעיתון שאבא שוב הסתבך בפרשה ובגללה הגיע לכלא", הוא אומר. "עבדתי אז כרקדן בפסטיגל, נרשמתי ללימודי משחק ולא היה לי מושג מה קורה איתו".
יומיים לפני שירה בעצמו העלה דותן פוסט לפייסבוק על מערכת היחסים ביניהם.
"לפני יומיים חגגת יומולדת 53... חשבתי לעצמי האם חגגת לבד? או שלשם שינוי היה איתך מישהו שבאמת אוהב אותך למרות הכל. כבר 9 שנים שאני לא חוגג לך יומולדת וגם לפני זה לא בדיוק חגגנו בשמחה. 9 שנים של נתק... תראה מה זה, אני עוד קורא לך ״אבא״. מילה שבאמת לא מתאימה לך. אני לא יכול להתפייס איתך. כן, גם לי קשה. 9 שנים אני סוחב אותך על הגב שלי. מת להעיף אותך! אבל אתה נשאר שם, גם אם לא פיזית.
בבית ספר למשחק (כן אבא, אני לומד משחק) יש לנו שיעור שמספרים בו סיפורים. ולרעתך יש לומר אתה סיפקת הרבה סיפורים. אני לא אשכח את המשפט הנוראי שתמיד אמרת ״ילד צריך להרוויח את אבא שלו״. אתה הרי הבאת אותי לעולם ובכך הבטחת שתדאג לי בטוב וברע.
"ילד לא צריך להרוויח את אבא שלו, ילד צריך שאבא שלו יהיה איתו. אני לא שונא אותך כי גם שנאה זה רגש, ואפשר לומר שאני מרחם עליך. למה? כי אתה הפסדת, הפסדת אותי ואת רעות, הפסדת ילדים נהדרים שמסתדרים יפה מאוד גם בלעדיך!"
3 צפייה בגלריה
"דואט לא פתור לנצח". עם אביו בני תבין ז"ל ואחותו רעות | צילום: פרטי
"דואט לא פתור לנצח". עם אביו בני תבין ז"ל ואחותו רעות | צילום: פרטי
"דואט לא פתור לנצח". עם אביו בני תבין ז"ל ואחותו רעות | צילום: פרטי
"הפוסט הפך להיות ויראלי, וכשהודיעו לי שהוא התאבד הייתי בשוק", אומר תבין. "תקופה ארוכה חשבתי שזה בגללי, שאולי הוא קרא את הפוסט והלב כאב לו. לעולם לא אדע אם קרא או לא, אבל אני יודע בוודאות שזה לא בגללי".
מה אתה יודע היום שלא ידעת אז?
"העסקים שלו קרסו, והוא היה חייב מיליונים. סבתא שלי, שתמיד חיפתה עליו ושילמה כספים על השטויות שהוא עשה, נפטרה שנתיים קודם לכן. הוא היה לבד בעולם, כבר לא היה לו עוגן. בעיניי הוא תמיד היה אגואיסט. גם להתאבד בצורה כזאת בלי להתחשב בקרובים לך זה צעד אגואיסטי".
אילו יכולת להחזיר את הגלגל לאחור, מה היית אומר לו?
"הייתי רוצה לסגור מעגל, להבין למה הוא לא ראה אותי ולדעת אם קרא את הפוסט שכתבתי ביום ההולדת. הייתי מנסה להבין אם הוא אהב אותי באמת. וגם הייתי אומר לו את האמת: הוא היה אבא גרוע".
משחק מכור
דותן מחזיק חשבון אינסטגרם עם 30 אלף עוקבים. הוא מתעד בו את חייו בקהילה, את הדייטים הכושלים, את העבודה כמלצר וברמן והשאיפה להיות שחקן ולהביא ילד לעולם. "העוקבים שלי הם לא רק מהקהילה אלא גם מחוצה לה", הוא אומר.
"אני עושה שיתופי פעולה עם חברות מסחריות שמקדמות אג'נדה של קבלת האחר. הרבה אנשים לא מבינים את העולם הגאה, ואני נותן לכולם הצצה שהיא לא תמיד זוהרת ובעצם הופכת את חיינו לנגישים, בתקווה שזה יקדם את הזכויות שמגיעות לנו.
אני מתחלחל מאמירות של אנשים, ובהם אישי ציבור, שמתבטאים בבוטות ובזלזול כלפי הקהילה. עצוב לי שרק בתל אביב בני זוג יכולים ללכת יד ביד בלי לפחד שירביצו להם או יירקו עליהם. יש לנו עוד דרך ארוכה לעבור כדי להתקבל באמת".
אבא שלך ידע שאתה הומו?
"אני מניח שכן. על אחותי הגדולה, רעות, הוא ידע בוודאות. היא יצאה מהארון לפניי, בגיל צעיר, והקשר בינו לבינה היה אחר".
מתי אתה יצאת מהארון?
"סיפרתי לאמא כשהייתי בן 19, והיא אמרה לי, 'זה בסדר, אני יודעת'. אין לי דרמה סביב זה. אמא שלי לימדה אותי להיות גאה במה שאני, והיא הדבר הכי יקר לי בעולם".
מהיום שסיים את לימודי המשחק הוא רודף אחרי אור הזרקורים. "אני רוקד כפרילנס בהפקות וגם השתתפתי בכמה פרסומות והצגות מסחריות בתפקידי משנה", הוא אומר.
"יש לי צורך תמידי לקבל הכרה כשחקן, וזה מתסכל, כי יש מספר מצומצם של אנשים שמקבלים במה ועוברים בין הטלוויזיה, התאטרון והקולנוע. רק טאלנטים מתקבלים, ולא נותנים לך הזדמנות להוכיח את עצמך.
"אני במרדף אחרי אודישנים כמו כל שחקן, אבל ההרגשה היא שהכל מכור וסגור מראש. בגלל זה אני נאלץ להיות ברמן ולמלצר. כשקיבלתי את התפקיד בהצגה "מלך הטבע" בתאטרון המדיטק התרגשתי שסוף סוף קיבלתי הזדמנות לשחק בתאטרון רפרטוארי מוכר".
אף שזו "רק" הצגת ילדים.
"אבל יש בה המון מסרים חשובים. אני אוהב מאוד ילדים, כך שזה מקום מצוין בשבילי. מובן שאני רוצה להופיע גם לפני מבוגרים ולעשות טלוויזיה וקולנוע, וזה יקרה".
ומאבא השתחררת?
"היום אני מבין שיש דברים שאין להם פתרונות ותשובות. אני והוא נקיים דואט לא פתור לנצח, אבל אני מתעסק בזה פחות ופחות. שחררתי את הקורבן והיום אני מתרכז בעשייה".
3 צפייה בגלריה
בהצגה "מלך הטבע" עם דניאל היב | צילום: בני גם זו לטובה
בהצגה "מלך הטבע" עם דניאל היב | צילום: בני גם זו לטובה
בהצגה "מלך הטבע" עם דניאל היב | צילום: בני גם זו לטובה
מלך הטבע במדיטק
ההצגה מספרת על מלך שכלוא בארמונו בלי יכולת להבין את משמעות הטבע והחיים בו. "המלך עובר תהליך, נחשף לטבע ולבעלי החיים, וגנו הופך מגן נבול לפורח", אומר תבין. "הרעיון הוא לצאת מהמסך, להרים את הראש, להביט לטבע בעיניים ואז להבין אותו".
ההצגה תעלה ב־15 באוגוסט במדיטק חולון.