800 המפגינים שהגיעו לשדות של קיבוץ שריד, יצרו בגופם תמרור אזהרה משולש ובתוכו מטוס. אליהם הצטרפו חקלאי העמק, שהעמידו חבילות חציר במשקל 350 טונות כל אחת וכתבו על שלט ענק "לא לשדה תעופה בעמק".
אלה הן רק שתיים משלל פעולות המחאה השוטפות את הארץ בחודשים האחרונים, בקרב על מיקומו של נמל התעופה הנוסף שיוקם בישראל. 400 אלף שקלים כבר אסף מטה המאבק, מקצתם באמצעות מימון המונים, והשאר מיישובי הצפון.📷
הפעילים נחלקים לשלושה: אלה שמתנגדים להקמת שדה התעופה בצפון מחשש לפגיעה באיכות החיים, ראשי הרשויות בצפון שדווקא רואים במהלך מנוף לצמיחה כלכלית ותושבי הנגב שמקווים שהקמתו תביא לפריחה כלכלית.
כך או כך, המפגינים משני הצדדים מתייצבים בצמתים, מעמידים דוכני החתמה ומחלקים פליירים. אחדים מהם מצביעים ברגליהם ונושאים את קולם באירועים שיוזמת מועצת עמק יזרעאל, כמו אירוע "קולולם" ההמוני. אלפי מוחים הצטרפו לצעדות שביל יזרעאל והגלבוע, לבושים בחולצות המאבק ומניפים את השלטים "העמק הוא חלום — שדה תעופה אסון", "נגמרו הלבטים — נתב"ג 2 בנבטים", "גם בן גוריון בעד נבטים" ו"השדה שלי לא שדה תעופה".
המתנגדים בצפון: מטוסים ב־5 בבוקר?
לכל הצדדים ברור שנמל תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג הוא דבר הכרחי הן בשל מספר הנוסעים הן מבחינה אסטרטגית. הוויכוח נוגע למיקום. בין החלופות שעלו על הפרק מאז החל הדיון בנושא, היה אפילו אי בים.
היום מונחות על שולחן הדיונים שתי אפשרויות: רמת דוד שבעמק יזרעאל ונבטים שבנגב. חיל האוויר מתנגד להקמת נמל תעופה בנבטים, והמועצה הארצית לתכנון ולבנייה הגישה דוח שתומך בהקמת נמל תעופה בעמק יזרעאל.
ראשי רשויות מהצפון ומהדרום חתמו על אמנה שקוראת להקמת נמל משולב אזרחי־צבאי בנבטים. מטה המאבק מתכנן להוציא אלפי אנשים לרחובות כדי שתתקבל האפשרות הדרומית.
"גדלתי בקרבת שדה תעופה", אומר אלעד ממטה המאבק, "בשגרה שבה מטוסים מעירים אותך ב־5:00 בבוקר. זה סיוט. בסיפור הזה, שלא כמו במאבקים רבים אחרים, לדרום ולמרבית יישובי הצפון יש מטרה משותפת: להקים את נמל התעופה בדרום.
היישובים הסמוכים לשדה בצפון מתנגדים בתוקף להקמתו, והדרום מתחנן לקבל את הנמל. הבעיה היא שבמועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטו אחרת".
התומכים: ראשי הרשויות
על אף ההפגנות בצפון, נראה שהמערכה האמיתית תוכרז בסיום הבחירות המוניציפליות. ראש עיריית חיפה וראש עיריית מעלות תרשיחא הצהירו השבוע שבסיומן יעבירו הילוך במאבק למען הקמת נמל תעופה אזרחי בינלאומי ברמת דוד.
גם יקנעם, מגדל העמק, נצרת ועפולה רוצות נמל תעופה ליד הבית, ואליהן מצטרפות כרמיאל ועכו.
"זאת טעות גדולה להוריד את נמל התעופה המשלים לנגב", אומר שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות תרשיחא. "רק בגלל מערכת הבחירות ראשי הערים לא פועלים כרגע, אבל זה יקרה מיד אחריהן. הצפון זקוק לנמל תעופה. אלפי אנשים יעבדו סביבו, והסחורות שינחתו כאן יגיעו לכל מדינת ישראל".
"זה חייב לקרות אחרי הבחירות", אומר גם ראש עיריית חיפה יונה יהב. "לפחות ארבע פעמים ניסיתי לארגן את ראשי הערים כדי ליצור אגרוף שיפעל עם הממשלה בכל ענייני הצפון. אני מוכן להוביל מהלך שיתמוך בנמל התעופה הצפוני ומוכן גם להיות מובל, ובלבד שתהיה התארגנות כזאת. בצוק איתן סגרו את נתב"ג, והמדינה מצאה את עצמה סגורה ומסוגרת.
"לא הגיוני לרכז את כל נמלי התעופה שלנו בדרום. אנחנו זקוקים לכך גם כדי לעצור את ההגירה השלילית מהגליל והצפון. שדה התעופה רמת דוד מרוחק מחיפה בדיוק כמו נתב"ג מתל אביב.
"לשם כך הסכמנו לוותר על הרעיון של נמל תעופה בינלאומי בחיפה וסוכם שלשדה הקטן הקיים בחיפה יתווספו 320 מטרים והוא יוכשר לטיסות עד קדמת אירופה. אני לא מבין את זעקת היישובים בצפון כי כבר יש להם שדה תעופה שם, וכל המומחים אומרים ששדה אזרחי מפריע פחות".
בוחבוט: "בעשור האחרון הממשלה משקיעה משאבים בנגב: עיר הבה"דים, מעבדת סייבר בבאר שבע וכביש 6. אמנם יש תוכנית ממשלה בצפון, אבל אנחנו מוכרחים לפעול. הגליל הוא אזור תיירות ממדרגה ראשונה שנמצא במרחק שלוש שעות נסיעה מנתב"ג. רחוק מדי. חייבים להקים את החלופה בגליל, וצריך שראשי הרשויות כאן יתאגדו ויפעלו עם האזרחים".
"נמל התעופה הבינלאומי הקרוב ביותר לכל אוכלוסיית צפון הארץ הוא נתב"ג, ואין לנו חלופה אחרת", אומר גם שמעון לנקרי, ראש עיריית עכו. "עמק יזרעאל מנקז אליו אזור גאוגרפי גדול, ומן הראוי שיוקם נמל תעופה בינלאומי בצפון שישרת את האזור הגדול הזה".
התומכים בדרום: זקוקים למנוף כלכלי
"תושבי הצפון ישלמו מחיר יקר על החלטה כזאת", מזהיר גיל דייגי, מהנהלת מטה המאבק שנלחם למען הקמת נמל התעופה בנבטים. "אנשים לא קלטו שהם הולכים לסבול הרבה יותר ממה שראשון לציון וחולון סובלות היום. אנחנו מייצגים מאות בתים של פעילים. הדבר אף עלול לגרום לפינוי יישובים".
אנשים מודעים לזה?
"ברור. 80 אחוזים מהתושבים בעמק מתנגדים להקמת נמל התעופה. בנמל החדש יטוסו 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע, בניגוד לנתב"ג, שיש בו עוצר מ־1:00 בלילה ועד 6:00 בבוקר. ברמת דוד אפשר להמריא רק בכיוון אחד, והעומס לא יתחלק כמו בנתב"ג.
"יהיו יישובים שיסבלו מרעשי נחיתה מעל הראש בכל שתיים או שלוש דקות. כל מטוס משאיר אחריו כ־2.5 ק"ג גזים רעילים, ויש 550 כאלה ביממה".
ועם זה נמל תעופה הוא מנוף כלכלי.
"נכון, אבל מסביב לנמל התעופה ערך הדירות ירד, ייגרם נזק לבריאות בגלל זיהום אוויר, יהיה רעש נורא ופגיעה כלכלית בשעות עבודה בגלל פקקי תנועה. הרעש ימנע מילדים בבתי ספר לצאת לשחק בחצר וימנע ממשפחות לשבת בגינה.
"סימנו את היישובים ברדיוס של עשרה ק"מ סביב שדה נבטים ורמת דוד: סביב נבטים יש שני יישובים, וסביב רמת דוד כ־40 יישובים ועוד מוסדות חינוך, שתי מכללות גדולות וכ־40 בתי ספר, שארבעה מהם כנראה יצטרכו לעבור, ועוד ארבעה יצטרכו למגן".
1 צפייה בגלריה
תמרור אזהרה ומטוס. 800 מפגינים והמחאה בקיבוץ שריד | צילום באדיבות מטה המאבק
תמרור אזהרה ומטוס. 800 מפגינים והמחאה בקיבוץ שריד | צילום באדיבות מטה המאבק
תמרור אזהרה ומטוס. 800 מפגינים והמחאה בקיבוץ שריד | צילום באדיבות מטה המאבק
דייגי מזכיר גם את בעיית התשתיות בעמק: "הן לא מסוגלות לקלוט את כמות התחבורה היום, ובנבטים חנכו כביש חדש, כביש 31 שנבנה ב־770 מיליון שקלים ומחבר את כביש 6 לערד. נמל התעופה בנבטים נבנה מראש כשדה תעופה אזרחי ויש בו מסלול בינלאומי של ארבעה ק"מ. נמל התעופה ברמת דוד נמצא בשימוש חיל האוויר היום ואינו מותאם כלל לתעופה אזרחית.
"כדי להתאימו יש לבנות נמל תעופה אזרחי בעלות עשרות מיליארדי שקלים, ובשל מגבלות המיקום יוכלו לנחות בו רק מטוסים צרים. המסלולים בנבטים יוכלו להכיל כל מטוס, והפעלת נמל התעופה תיתכן בשנתיים הקרובות ובעלויות נמוכות יחסית.
"נוסף על כך, ברמת דוד הקרקע זזה, ובכל שנה אחד המסלולים משופץ ומושבת למשך חודשים. מלבד כל אלה יצטרכו להפקיע קרקעות פרטיות של אנשים כדי להשלים את שטח הנמל המתוכנן וישלמו הון עתק לפיצויים. בצפון האבטלה נמוכה בהשוואה לדרום ובכל מקרה, נמל תעופה מביא איתו אלפי משרות במשכורות מינימום.
"ועוד לא הזכרנו את העובדה ש־20 אחוזים מייצור החלב של מדינת ישראל יהיה בסכנה בגלל סגירת רפתות, וגם 50 מאגרי מים ואינספור חלקות אדמה שמגדלות תבואה כי ברדיוס של 5 ק"מ סביב נמל תעופה אסור על פי תמ"א 15 לגדל דירים, רפתות ויבולים שמביאים ציפורים כי הן מעלות את הסיכוי לתאונה".
ובאמצע: כאב ראש לחיל האוויר
"המאבק הזה בלתי נתפס", אומר טל אל על, סגנו וממלא מקומו של ראש עיריית באר שבע והמוביל את המאבק להקמת נמל התעופה בנבטים. "יש הסכמה גורפת מצד תושבי הצפון והדרום, אנשי מקצוע, פוליטיקאים וארגוני סביבה שתומכים בהקמת הנמל בנבטים. כל מי שעיניו בראשו מבין את היתרונות העצומים".
בצפון דווקא יש מי שרואה יתרונות.
"ואנחנו רואים את היתרונות לנגב: השדה ישמש עוגן תעסוקתי וכלכלי אדיר ויביא לגידול ניכר בענף התיירות. יתווספו פה כ־3,000 משרות איכותיות ועד כעשרת אלפים משרות חדשות. באר שבע, כבירה המטרופולינית של הנגב, תתחזק, וגם שאר ערי המרחב, המועצות האזוריות והיישובים הבדואים. הכל מתחיל ונגמר בחיל האוויר שמתנגד".
במשרד הביטחון ובחיל האוויר טוענים שלחלופת נבטים יש השפעות ביטחוניות כבדות משקל שהופכות אותה ללא ישימה.
אל על: "אנחנו מכירים בשיקולים הביטחוניים, אבל בטוחים שאפשר לתת להם מענה. בהתנגדות שלנו לחיל האוויר אנחנו מסתמכים על אנשים שמכירים את החומר היטב כמו אלוף במיל' אליעזר שקדי, שהיה גם מפקד חיל האוויר וגם מנכ"ל אל על ומכיר את שני הצדדים".
בחיל האוויר טוענים שיש דברים סודיים בנבטים שאסור שייחשפו.
"גם בזה אפשר לטפל. לחיל האוויר לא נוח כאב הראש הזה, ויש להם וטו תמידי בכל ועדה שקמה".
השבוע החליטה "העמותה נגד שדות התעופה בעמק יזרעאל ומגידו" להחריף את המאבק ועתרה לבג"ץ נגד המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ונגד משרד הביטחון, הפנים, התחבורה והאוצר והשרים העומדים בראשם. העותרים מבקשים צו על תנאי, שיורה למשיבים להסביר מדוע לא יבוטלו ההחלטות לקידום תוכנית מפורטת לשדה תעופה ברמת דוד ומדוע לא ייערך דוח חדש שיבחן חלופות נוספות בהתבסס על צורכי הציבור.
ההמשך, בכל מקרה, עוד יבוא.
תגובות
משרד הביטחון: "אנו פועלים על פי החלטות ממשלת ישראל בדבר קידום שדה תעופה משלים לנמל התעופה בן־גוריון ובדגש על החלטת הממשלה לקידום שדה משלים במרחב רמת דוד. אשר לחלופת נבטים, מערכת הביטחון הביעה התנגדות לחלופה זו לאורך השנים בשל השפעותיה הביטחוניות כבדות המשקל, שהופכות את החלופה ללא ישימה".
משרד התחבורה: "האפשרות המועדפת עלינו היתה נבטים, אלא שמערכת הביטחון לא הסכימה לכך. בעקבות זאת התקבלה החלטת ממשלה להקים שדה תעופה אזרחי משותף ברמת דוד, כפוף לבדיקות ולהליכים תכנוניים. בימים אלה הנושא נמצא בוועדת התכנון העליונה שבוחנת בו־זמנית את שתי החלופות. אנו ממתינים לסיום התהליך בימים אלו".
מי נגד מי
בעד נבטים: מועצת הנגב ובה 22 יישובים, עיריית באר שבע, מועצת עמק יזרעאל ובה 39 יישובים, מועצת טבעון, מועצת רמת ישי, מועצת מגידו שבה 13 יישובים
בעד רמת דוד: יקנעם, מגדל העמק, נצרת, עפולה, מעלות־תרשיחא, כרמיאל, חיפה, עכו