אשר קשר //
אחד הסיפורים ההזויים והמצחיקים של מדריך הטיולים חיים קוזניץ מתאר שלושה זוגות מטיילים מהקבוצה שלו.
"בהפסקת הצהריים בנמל ספליט שבקרואטיה הם בחרו לעלות ללא אישור על סיפונה של אוניית נוסעים אמריקאית מפוארת ולאכול חינם במסעדות שלה.
4 צפייה בגלריה
חיים קוזניץ. כישורים של מדריך טיולים | צילום: אבי רוקח
חיים קוזניץ. כישורים של מדריך טיולים | צילום: אבי רוקח
חיים קוזניץ. כישורים של מדריך טיולים | צילום: אבי רוקח
"לשמחתם, איש לא העיר להם ולא שאל מהיכן הם. לרוע מזלם, הם נהנו כל כך מהחוויה עד שלא שמו לב שבזמן שאכלו ושתו יינות יקרים להנאתם הפליגה האונייה ויצאה מהנמל ללב ים.
"קפטן הספינה הקשיב להם בפנים חתומות והציג לפניהם שלוש אפשרויות: האחת, לשלם 5,000 דולר לנוסע ולהמשיך עד הנמל הבא בנאפולי. השנייה, להיכנס לחדר המעצר בספינה ולהימסר לידי המשטרה על הסגת גבול וגניבה. והשלישית, במחיר של 1,000 דולר לאיש הוא ישלח אותם חזרה לספליט בסירת הצלה מהספינה.
"אני מת על הסיפור הזה", הוא צוחק. קוזניץ יתארח במופע "מדריכי טיולים מספרים" בפסטיבל מספרי הסיפורים.
"הם נאלצו להסכים להצעה השלישית, אבל זה לא נגמר בזה והם התבקשו לשלם עוד 100 דולר כל אחד על הארוחה שלהם. הם חזרו לטיול באיחור גדול כמובן. מן הסתם לא יכולתי לכעוס עליהם, אבל גם לא לרחם עליהם. בעיניי, זה היה החטא ועונשו בגרסת קרואטיה.
"מדריך טיולים חייב להיות מספר סיפורים טוב", הוא אומר. קוזניץ יחבור לחבריו למקצוע, מדריכי טיולים אחרים שיופיעו בפסטיבל, וכולם יספרו על חוויות ועל אנקדוטות מיוחדות מחייהם המקצועיים.
"הסיפור הוא שגורם לנו להבין את הפנים ואת הנסתר במקום שאנחנו מבקרים בו. הסיפור מוסיף ממד לנראה ולנגלה בביקור במקומות חדשים. אם זכיתם למדריך טיולים שיודע להראות את הטיול מעבר לנראה, זכיתם בחוויה ייחודית".
4 צפייה בגלריה
לספר. זה כל הסיפור. יוסי אלפי | צילום: יובל חן
לספר. זה כל הסיפור. יוסי אלפי | צילום: יובל חן
לספר. זה כל הסיפור. יוסי אלפי | צילום: יובל חן
סיפור מותח בעל סוף מפתיע
יוסי אלפי מארגן את פסטיבל מספרי הסיפורים בגבעתיים כבר שנים רבות. "נסענו עם קוזניץ לטיול נהרות בבורגונדי בצרפת", הוא מספר בהתלהבות.
"כמספר סיפורים קוזניץ יודע להפוך מצבים מציאותיים לסיפורים שנשמעים כמו אגדות. היכולת שלו לשלב שמחת חיים ואהבת אנשים עם קצב סיפורי מותח בעל סוף מפתיע היא יכולת שרק טובי מספרי הסיפורים ניחנו בה".
מדריך הטיולים יורם יוסף מחיפה מדריך בעיקר בסין, ברוסיה ובצפון איטליה. "בחמש השנים שאני מדריך בהן גיליתי שלכל טיול יש סיפור משלו", הוא אומר.
4 צפייה בגלריה
יורם יוסף | צילום: יח"צ
יורם יוסף | צילום: יח"צ
יורם יוסף | צילום: יח"צ
ספר אחד.
"אחת המדריכות בחברה שאני עובד בה סיפרה ששאלה בשדה התעופה בדרך לסין אם לכולם יש ויזת כניסה כמו שהתבקשו לעשות לפני הנסיעה. שלוש נשים מבוגרות הרימו יד ואמרו שאין להן כי חשבו שמדובר בכרטיס ויזה בנקאי ולא באשרת כניסה.
"הן לא יצאו עם שאר הקבוצה כמובן. סיפרתי את הסיפור המצחיק הזה לקבוצה שלי שיצאה לסין שבוע לאחר מכן, וכולם התגלגלו מצחוק באוטובוס מלבד שלוש נשים. התברר שהן הנשים שהתבלבלו בכרטיסי הוויזה שלהן בשבוע הקודם".
4 צפייה בגלריה
לילי אנג'ל | צילום: יח"צ
לילי אנג'ל | צילום: יח"צ
לילי אנג'ל | צילום: יח"צ
"יש אין־סוף סיפורים על אפריקה", מספרת לילי אנג'ל, מנהלת תחום אפריקה ב"אשת טורס" ומדריכה בכירה ביבשת השחורה.
"אני מדריכה כבר 17 שנים ולפני זה התגוררתי שם במשך עשר שנים. בדרום אתיופיה יש המון סיפורים על תגובות המטיילים למקומיים שנוהגים להלך בעירום באמצע הרחוב צבועים בלבן. הסיפור שאני הכי אוהבת הוא על מטיילת שראתה ילדה צעירה הולכת לנהר כמנהג המקום וממלאת מים בג'ריקנים ובבקבוקים.
"המים שם עכורים מאוד, ורחמיה של המטיילת הישראלית נכמרו על הילדה והיא רצה להביא לה בקבוק מים מינרליים צלולים. לתדהמתה, הילדה שפכה את המים המינרליים על הרצפה ומילאה מים מהנהר".
למה היא עשתה זה?
"היא לא מכירה סוג כזה של מים צלולים, היא פשוט לא הבינה מה קיבלה והעדיפה לרוקן את הבקבוק ולמלא במים שהיא כבר מכירה".
מדריכי טיולים מספרים, מוצאי שבת, 12 באוקטובר 2019, 19:30
בגידות היסטוריות וצחוק יהודי
בין המופעים בפסטיבל מספרי הסיפורים:
ארגון "השומר" יציין 110 שנים להקמתו. שמות גיבוריו כבר הפכו לחלק בלתי נפרד מהסיפור הישראלי. באירוע ישתתפו צאצאי אנשי "השומר" ומומחים שיתנו הזדמנות להציץ לחייהם של דמויות שמבחינתנו הן כבר היסטוריה רחוקה.
ערב של קלאסיקה ישראלית יפגיש בין יוסי אלפי לגבעטרון, ויהיו גם שירים וסיפורים מבית אבא וממבט שונה מעט על התרבות הישראלית.
הפסטיבל יצדיע לשירות הלאומי: הסיפורים מאחורי הקלעים על ההתנדבות של כל המגזרים בישראל במסגרות שונות ובהן החינוך, הבריאות, הממשלה והביטחון.
"בגידות היסטוריות": על בגידות שהופכות לאירועים היסטוריים של ממש שמשנים סדרי עולם.
"צחוק יהודי": נותנים כבוד למה שהצחיק את הדורות הקודמים.
80 שנים ל"קול ציון הלוחמת": אירוע בסימן היסטוריה ארץ-ישראלית לזכר תחנת הרדיו המחתרתית של האצ"ל, שעשתה אז את מה שעושה המדיה החברתית היום.
סיפורי המעברות בהתמקדות במחנה הקליטה והמיון "שער העלייה ב'".
פסטיבל מספרי סיפורים, 21-10 באוקטובר, תאטרון גבעתיים. מנהל אמנותי: יוסי אלפי