הכל התחיל לפני שנתיים, כששתי נשים זרות נפגשו בקורס הכשרה לדירקטוריון: רותם אליהו (34) מכוכב יאיר, דוקטורנטית במחלקה לספרות ישראל, ושורוק עותמאנה (41) מבקעה אל גרביה, בעלת תואר שני במדעי הרפואה העוסקת בניהול מוצרים ברפואה.
"היא התיישבה לידי והיה קליק מיידי שהפך לחברות נפש", אומרת רותם. "שתינו היינו בשלות לעשות מעשה. מגיע רגע שאתה מבין שיש רק שתי אפשרויות: לשנות את המערכת מבפנים, או לייצר מערכת בעצמך. אנחנו החלטנו לעשות דברים אחרת".
4 צפייה בגלריה
עותמאנה ואליהו. "אין מודל כמו שלנו בארץ" | צילום: ניק דוידס
עותמאנה ואליהו. "אין מודל כמו שלנו בארץ" | צילום: ניק דוידס
עותמאנה ואליהו. "אין מודל כמו שלנו בארץ" | צילום: ניק דוידס
העשייה האחרת הולידה מיזם יוצא דופן: "ממצאתי", קניון Online שנועד לקדם יזמות נשית. הפלטפורמה, שהחלה לפעול ברשת לפני שבועות ספורים, מבקשת לסייע לנשים מכל המגזרים להגיע לעצמאות כלכלית. כמעט 100 חנויות מקוונות כבר פועלות בקניון ומציעות תוצרת ישראלית של נשים: קוסמטיקה טבעית, אופנה, צילום, עיצוב, סדנאות, הפקות אירועים, קולינריה ועוד.
בדרך למהפכה
"הכלכלה המקומית לא נותנת לעסקים קטנים להרים ראש, בלי הבדל בין נשים יהודיות וערביות", אומרת שורוק. "רותם ואני החלטנו לעשות משהו בעניין ובחרנו להתמקד בעסקים קטנים בייצור מקורי, שרבים מהם נופלים או מדשדשים במקום. הקניון לא מיועד למי שמייבא מחו"ל ורוצה למכור בישראל.
"רצינו להושיט יד לנשים שעובדות מתוך הבית, שפרנסתן מוגבלת וכך גם גישתן לשוק העסקי, ולתת להן כלים להתקדם. ואם כבר עושים מהפכה – שתהיה על פלטפורמה מתקדמת, שתפיץ את המוצרים המדהימים שלהן בכל הארץ מבלי לצאת מהבית. אני מאוד מחוברת למעמד האישה, אמי היתה אלמנה שגידלה ילדים בגאווה וראיתי כמה כוח יש לנשים אם רק נותנים להן הזדמנות".
רותם: "רצינו לקחת אחריות על משהו שהמדינה לא עושה: להביא תפיסה שלמה הנוגעת לעסקים קטנים של נשים. למשל, אין בארץ טיפול מוסדר בנושא שילוח מוצרים. החברות הגדולות הקימו לעצמן מערכים אבל לבעלי עסקים קטנים אין מענה זולת הדואר, ולפעמים זה פתרון יקר שאורך זמן.
"אנחנו לוקחות את זה על עצמנו. כל לקוחה משלמת עבור החנות שלה בקניון 280 שקלים לחודש פלוס מע"מ, והסכום כולל מערכת ניהול חשבונות, סבסוד שלנו על המשלוחים, שיווק ויח"צ, סרטי תדמית וכל הליווי העסקי.
4 צפייה בגלריה
הדובים של קלרה | צילום: קלרה גולדשטיין
הדובים של קלרה | צילום: קלרה גולדשטיין
הדובים של קלרה | צילום: קלרה גולדשטיין
"אנחנו מייצרות חיבורים מאחורי הקלעים, מגייסות גופים גדולים ומחפשות מצבים שבהם גם בעלות העסקים וגם משרדי הממשלה ייצאו מרווחים. שורוק ואני מפקחות על צוותים טכניים, צוותי שיווק ויח"צ, עורכי דין וחברת בקרה. אנחנו מחוללות שינוי חברתי".
האתר מדמה חווית קניה בקניון ובכל חנות יש תמונה של בעלת העסק, עם מידע עליה ועל מוצריה, כולל שעות העבודה ופרטים ליצירת קשר.
"כל יזמית יכולה להשתמש בחנות שלה ברשתות החברתיות כאילו היא חנות פרטית", אומרת שורוק. "וידאנו שהמוצרים הולמים והיוצרות אמביציוזיות. יש עסקים שכבר עובדים ויש כאלה בהתהוות, ואנחנו גם מייצרות ביניהן חיבורים כדי שיגדלו ביחד. קמפיין גדול שעומד לצאת לדרך מחבר את נושא החתונות וכולל עיצוב שמלות כלה, תכשיטים, שיער, פרחים והפקות אירועים. בלי שום קשר לפוליטיקה, הכי כייף לראות שאישה מתל אביב מזמינה תכשיט מערבייה מהצפון.
"אנחנו מפגישות את הנשים עם גופים נוספים שיכולים לסייע. לכולנו ברור שמשמעות ההצלחה שלהן אינה רק כלכלית, ויש לה השפעה על הדימוי העצמי, על מקומה של האישה בבית, ועל יכולתה הכלכלית לחנך את ילדיה".
ואתן כבר מרוויחות מזה?
רותם: "זה מעבר לפינה. אין מודל כמו שלנו בארץ והשלב הבא הוא לייצא אותו לעולם. כרגע אנחנו בשלב הבנייה והכי חשוב שהדברים יתקתקו. החנויות כבר מוכרות ויש נשים ששידכנו ביניהן והמכירה שלהן נעשית גם מחוץ לדיגיטל. לפעמים אנחנו קצת מחברות, קצת דוחפות ודואגות לצילומים מקצועיים והעסק נמצא במקום אחר. כשעסק מתחיל מסלון בבית ופתאום משתרך לפניו תור של לקוחות, כמו שקרה לנו עם הגבנית מיאסה חלבי מעוספיה, אנחנו יודעות שבשביל זה קמנו".
ולמה רק נשים? למה מקפחים את הגברים?
רותם: "זה לא קיפוח, העדפה מתקנת אולי. ערכנו מחקר מעמיק לפני שהקמנו את קניון ממצאתי. נתוני הלמ״ס מצביעים על שיעור נמוך משמעותית של נשים עצמאיות לעומת הגברים. הסיבה קשורה באתגרים וצרכים שונים של אותן הנשים, שמכונים בספרות ״אתגרים רכים״ ולטעמנו רחוקים מלהיות ״רכים״, בשל הקושי לאזן בין העסק ומשפחה והיעדר חופשות לידה לעצמאיות.
"אנחנו כמובן לא יכולות לפתור הכל, אבל פועלות מתוך מודעות, כמו דאגה לבעלת עסק שנמצאת בשמירת הריון, דחיפה למי שמהססת אם להעז או הקפאת מנוי לאתר בזמן חופשת לידה. בטוח הרחוק נשקול להרחיב את הפעילות, אך כרגע רווחת הנשים נמצאת בראש סדר העדיפויות שלנו".
4 צפייה בגלריה
תכשיטים מקוריים | צילום: מיטל אברהם
תכשיטים מקוריים | צילום: מיטל אברהם
תכשיטים מקוריים | צילום: מיטל אברהם
להיות בחברה טובה
"קראתי על רעיון הקניון ברשת ונדלקתי", אומרת סמדר נוביק, בעלת 'נוביקס, מיצוי ופיתוח מוצרים מצמחי מרפא'. "אני חיה בגליל, העצמה נשית וחיבור בין יהודים וערבים זה שילוב קלאסי מבחינתי. אני לא פוליטיקאית, אבל הכול מתחבר למציאות שגם אני עוזרת לה לקרום עור וגידים. המכירות בקניון יפות ועובדות מסודר. זו פלטפורמה מדהימה לעסקים קטנים שרוצים לגדול ולהתפתח באווירה אחרת".
4 צפייה בגלריה
עולם של צמחי מרפא | צילום: סמדר נוביק
עולם של צמחי מרפא | צילום: סמדר נוביק
עולם של צמחי מרפא | צילום: סמדר נוביק
"אני מוכרת גם בערוצים נוספים אבל תולה בקניון הזה תקוות רבות", אומרת קלרה גולדשטיין, בעלת 'עולם הדובים של קלרה', עסק להכנת ערכות יצירה.
"כבר היו לי שם כמה מכירת טובות והעסק רק בתחילתו. לאחרונה התחלתי לשתף פעולה עם רנא נאשף בעלת סטודיו בטייבה, ואני מעבירה שם סדנאות. ובכלל, מאוד נעים להיות בחברת נשים מוכשרות".