עשרות אלפי צעירים ייצאו גם בשנה הקרובה מגבולות המוכר והידוע, וכשמוצ'ילה על גבם וכרטיס לכיוון אחד בידיהם, יחלו לרשום את פרק "הטיול הגדול". אם מדובר בחופי המזרח, בגבעות הודו או בג'ונגלים של דרום אמריקה — תחושת השחרור במלוא עוצמתה תמלא אותם למשך חודשים ארוכים, והחוויות יצטברו. עם זאת, מבעד לכל אלה — קיימות, כמובן, הסכנות. באופן אבסורדי, בעוד מגיל צעיר דואגים לצייד אותנו בכל עצה אפשרית (איך לחצות כביש, איך לא לדבר עם זרים והרשימה ארוכה), דווקא העצות לטיול הגדול לוטות בערפל.
האירוע הקשה שחוותה הילה עיני, בת 21 מהרצליה, הביא אותה לחפש (ולמצוא) את הדרך שתוביל כל מטייל בבטחה המרבית חזרה לביתו, ולהנציח את זכרה של קמיל שטוקפיש, חברתה הטובה, שנהרגה מפגיעת סלע במהלך טיול בבוליביה.
2 צפייה בגלריה
הילה עיני. "הזיכרון של קמיל ילווה אותי תמיד" | צילום: אסף פרידמן
הילה עיני. "הזיכרון של קמיל ילווה אותי תמיד" | צילום: אסף פרידמן
הילה עיני. "הזיכרון של קמיל ילווה אותי תמיד" | צילום: אסף פרידמן
מפגש גורלי
מיד עם סיום שירותה הצבאי, טסה הילה עיני להדריך במחנה קיץ של הסוכנות היהודית בארצות הברית. לאחר כחודשיים בסביבה האמריקאית המוקפדת, החליפה נופים, והמריאה אל דרום אמריקה השונה בתכלית. בפרו, לאחר כמה חודשי טיול, פגשה את קמיל. החיבור ביניהן היה מיידי, והשתיים החליטו להמשיך יחד לבוליביה. "קמיל הייתה בן-אדם מדהים ומצחיק, היא השפיעה על אנשים רבים, במפגשים הקצרים שלה איתם".
לאחר עצירה קצרה בעיר מעבר בפרו, ולאחר עשרה ימי טיול בבוליביה, הגיעו לטרק המיוחל — טרק הקרחון הדרומי. ישראלים רבים יוצאים אליו מדי שנה, במטרה לטפס על קרחון ולהיחשף לנופים מפעימים ויוצאי דופן. בתמונות ששמורות אצל הילה, נראות השתיים מחייכות על רקע מרהיב; קמיל צוחקת, מאושרת, אופיה פורץ מבעד למסך הטלפון. דבר אינו מלמד על האסון שיכה בהן כעבור שעות ספורות. "החלק השני של הטרק הוא לראות מערות. בדרך לאחת המערות, הידרדר על קמיל סלע גדול. בהתחלה לא הבנו מה קורה".
שניות ספורות חלפו, וקבוצת המטיילים התגייסה לעזור לקמיל. רק כעבור שמונה שעות קשות, שבהן עשו הילה ויתר הצעירים כל שביכולתם כדי לסייע לקמיל ולהובילה אל הכפר הקרוב בתנאים הקשים — הגיע האמבולנס המיוחל, אך כשנפתחו דלתותיו לא חיכה בו דבר מלבד רופאה, סטטוסקופ ואלונקה. בסופה של דרך לא דרך, מהכפר אל הכביש הראשי, פגשו אמבולנס מצויד שהגיע מבית החולים. אך לדאבון הלב, ועל אף כל המאמצים — זה היה מאוחר מדי, וקמיל נפטרה.
"אחרי חודש חזרתי לארץ", אומרת הילה בעצב, שמבצבץ מאחורי חיוך מקסים ואישיות רבת עוצמה. "השנה הזאת הייתה בכלל לא פשוטה. חודשיים אחרי שחזרתי לארץ, פתאום עלה הרעיון הזה: אולי צריך לעשות סדנה? ברגע שהרעיון עלה, לא הצלחתי לשחרר את זה ממני. זה כל מה שחשבתי עליו. היה לי כבר חזון בראש, שכל מטייל שטס לחו"ל, אם זה סתם לשבוע או לטרק ממושך, חייב לקבל את ההדרכה הבסיסית שעשויה להציל את חייו במקרה של אסון, חלילה. ממש כמו הסדנאות ב'למטייל' או ב'ריקושט'".
"מה שקרה בבוליביה ילווה אותי כל החיים", מספרת הילה. "לפעמים אני לא מראה כמה זה השפיע עליי. בפרויקט כרוך בשליחות, שחשוב לי להעביר לאנשים. זאת דרך לעשות מעשה טוב, ולהבטיח שהזיכרון של קמיל ילווה אותי תמיד. חשוב לי שאנשים יקחו ממנה משהו. היא הייתה מדהימה והתנדבה פעמיים במהלך הטיול שלה".
לך הייתה מודעות לפני הטיול?
"בכלל לא. ראיתי את הסרט 'בחזרה מטואיצ'י' ואמרתי שאני, כמו יוסי גינסברג, ושכל דבר שאני הולכת לעשות יהיה קטן עליי. לא חשוב לי הפחד, חשובה לי המודעות".
2 צפייה בגלריה
הילה (מימין) וקמיל ז"ל בטיול. החיבור היה מיידי | צילום: פרטי
הילה (מימין) וקמיל ז"ל בטיול. החיבור היה מיידי | צילום: פרטי
הילה (מימין) וקמיל ז"ל בטיול. החיבור היה מיידי | צילום: פרטי
עצות לשעת צרה
אמנם, תחילה נבהלה הילה מגודל החזון שהגתה, אך היא לא נסוגה לאחור. לאחר ששלחה עשרות מיילים המסבירים את חזונה לחברות מתאימות ברחבי הארץ, יצר איתה קשר איציק חכמון, מחברת "מדיקר" בראשון לציון. בחודשים האחרונים חברו איציק והילה יחד, ושקדו על הקמת תוכנית "מטיילים באחריות", לזכר קמיל שטוקפיש. עד היום, לא מצאה הילה שום גוף שמציעה תוכנית דומה. כל הדרכה שעוסקת בטיול הגדול, מתמקדת בנושאי בחירת היעד, האטרקציות והתנהלות כלכלית. בדבר החשוב ביותר — הבטיחות והחיים — איש אינו עוסק.
קהל היעד של הפרויקט, שמורכב ברובו מצעירים לפני הטיול הגדול, יעברו חצי יום של הדרכה על ידי מדריכים מוסמכים, ובסופה ייצאו עם תיק עזרה ראשונה ופנקס. בתיק העזרה הראשונה אמצעים שלא ניתן למצוא בתיק עזרה ראשונה רגיל, כגון חוסם עורקים, חטיף אנרגיה ומסכת הנשמה. בפנקס מובא בקצרה סיפורה של קמיל, והוא כולל עצות הכרחיות לשעת צרה. ביניהן ברקוד, שסריקתו מקשרת לרשימת מספרי חירום בכל רחבי העולם.
לדברי הילה, התוכנית שונה בתכניה מסדנת עזרה ראשונה, היא ממוקדת מטיילים, ונבנתה במחשבה רבה ולאחר שיחות אין-ספור עם מטיילים, מנוסים וחובבנים, מכל הגילאים ומכל האזורים. "בסדנה יש המון התנסות מעשית. לא יוצאים עם תעודת מגיש עזרה ראשונה, אבל המשתתפים מקבלים ידע שאמור לשרת אותם בטיול, בתקווה שלא יצטרכו".
עלות הקורס 120 שקלים, והסדנה הראשונה תצא לפועל ב-30 בדצמבר, בראשון לציון. בשבועות שחלפו פנתה הילה לעיריות ברחבי הארץ לשם קידום שיתופי פעולה שיבטיחו, כי העצות, שבכוחן להציל חיים, יגיעו לכל צעיר שעומד לצאת לטיול הגדול בחו"ל. עד כה הביעו עניין רב עיריות תל אביב, הרצליה ורעננה — והתוכנית אמורה לפעול בתחומן.
האם את נמצאת בקשר עם משפחתה של קמיל?
"כן. זאת משפחה מדהימה ומחבקת. הם אוהבים מאוד את הפרויקט, תומכים ומתגייסים לעזרתי, ואני ממש שמחה על כך. ממש היה לי חשוב שהם יהיו מודעים לכל התהליך".