קבוצת נת"מ, המספקת שירותי נדל"ן מגוונים למגזר העסקי, פרסמה השבוע את הדו"ח החצי שנתי שלה הכולל נתונים על שוק הנדל"ן המניב לחציון השני של 2021. מהשוואה לדוח הקודם ולנתוני החציון הראשון של 2021, עולה כי השפעת מגפת הקורונה מאחור ברוב אזורי התעסוקה. אם בדוח הקודם כבר ראו שתל אביב יצאה מהמשבר כעת מצטרפות אליה יתר ערי גוש דן כשמקומות כמו הבורסה, צומת רעננה–כפר סבא–הוד השרון והרצליה פיתוח מראות זינוק משמעותי במחירי השכירות למ"ר.
1 צפייה בגלריה
אזור תעשייה רעננה. עלייה של 11 אחוז במחירי השכירות
אזור תעשייה רעננה. עלייה של 11 אחוז במחירי השכירות
אזור תעשייה רעננה. עלייה של 11 אחוז במחירי השכירות
(צילום: יריב כץ)
קראו גם >>>>
ההערכה המרכזית בנת"מ היא כי "במהלך 2021 הגורם הדומיננטי היה הגידול בביקוש למשרדים מצד חברות טכנולוגיות. למרות המעבר לעבודה חלקית מהבית, רוב החברות לא צמצמו באופן משמעותי את שטחי המשרדים שהן שוכרות. חברות אלו גייסו בשנת 2021 סכום שיא המוערך בכ-25 מיליארד דולר. הנזילות הגבוהה בשילוב תחרות על כוח אדם מיומן הובילו לביקושים חזקים ולעליית מחירי השכירות, בעיקר במשרדיClass A בתל אביב ובהרצליה פיתוח, ובמיקומים הסמוכים לתחנת רכבת או רכבת קלה".
על פי דו"ח נת"מ, אזורי התעסוקה בשרון כאמור "חזרו לשגרה" ורושמים עליות חדות. בהרצליה פיתוח למשל, עלו דמי השכירות למ"ר ב-9% - מ-90.31 שקלים למ"ר בממוצע ל-98.44 שקלים. באזור רעננה דרום, כפר סבא, בו נבנים בימים אלה שלושה מתחמי תעסוקה חדשים (ביניהם אינפיניטי פארק רעננה במסגרתו מוקם המגדל הגבוה באזור השרון, כאשר המבנים הקיימים אותם תעזוב בקרוב חברת אמדוקס, עוברים שיפוץ) עלו דמי השכירות ב-2.2%, מ-73 שקלים למ"ר ל-81.67 שקלים למ"ר בחציון השני של 2021. (עלייה של כ-11 אחוז במחירי השכירות). עליות קלות יותר במחירי השכירות גם בפתח תקווה ובמרכז רעננה.
נטלי מרשל, נציגת הבעלים בפרויקט אינפיניטי פארק רעננה מציינת בעקבות הנתונים המעידים על עלייה גבוהה במחירי השכירות באזור השרון: "אזור השרון חווה בחצי שנה האחרונה עלייה במגמת המחירים בזכות עלייה בביקושים לשטחים גדולים באזורי תעסוקה הנמצאים סמוך לרכבת הכבדה או לצירי הרכבת הקלה, בין היתר על ידי לא מעט חברות הייטק שמחפשות להיות קרובות לעיקר כוח האדם שלהן... להערכתי קיים יתרון לא רק להחלטה לגבי זהות המיקום אלא גם לגבי החלטה על אופי המתחם בו תשב החברה. לכן המתחמים שישגשגו יהיו מתחמי תעסוקה היושבים במיקום אסטרטגי מבחינת הנגישות שלהם ויכולים להעניק לעובדים מגוון שירותי צריכה בבניינים בריאים וירוקים".
אור בן צבי קליין, סמנכ"ל הנכסים בנת"מ: "גידול בפעילות המשק בכלל ובפרט בתעשיית ההייטק והלוגיסטיקה, יצר ביקושים מצד משתמשים, אשר מתחרים במשקיעים על אותם הנכסים. על רקע התפתחות גורמים אינפלציוניים, השקעה בנדל"ן משמשת כגידור כנגד סיכוני אינפלציה, בפרט שרוב חוזי השכירות צמודים למדד והפגת החששות מההשפעות ארוכות הטווח של מגיפת הקורונה, ואף הפנמה שהמגיפה מחזקת מגזרים מסוימים, לרבות הייטק ומסחר מקומי". ¿