ערי השרון מדורגות בין הערים המובילות בישראל במתן היתרי בנייה שניתנו ב-2019 בהתחדשות עירונית - כך עולה מהדוח המסכם לשנת 2019 שפירסמה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.
תמ"א 38 ברעננהתמ"א 38 ברעננה
תמ"א 38 ברעננה
(צילום המחשה: רועי רובינשטיין)
בהרצליה ניתנו היתרים ל-719 דירות חדשות מכוח תוכנית תמ"א 38, ברעננה ניתנו היתרים לבניית 574 דירות חדשות, בכפר סבא 175 היתרים, הוד השרון עם 215 היתרי בנייה. העיר רמת השרון מדורגת בעשירייה הראשונה מבין הערים המובילות בישראל במתן היתרי בנייה בפרויקטים של פינוי-בינוי עם כ-580 היתרים.
בהתפלגות לפי סוגי התמ"א, בהרצליה ניתנו אישורים לפרויקטי תמ"א 38/1 (חיזוק ותוספת) ב-19 בניינים ועוד פרויקטי תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה מחדש) ב-8 בניינים. ברעננה ניתנו אישורים ל-12 פרויקטי תמ"א 38/1 ול-6 פרויקטי תמ"א 38/2.
באשר לנתוני המכירה של דירות התחדשות עירונית לפי ערים, הרצליה במקום השלישי מבין הערים המובילות עם 230 דירות שנמכרו בפרויקטי התחדשות עירונית ב-2019.
בכל הנוגע למשך הזמן הנדרש עד לאישור תוכניות במוסדות התכנון, ב-2019 לקח לאשר פרויקטי תמ"א 38 ברעננה 4 שנים משלב הדיון בוועדה המקומית ועד לאישור התוכנית – ארוך ביותר משנה לעומת 2018 וארוך ביותר מ-3 שנים לעומת תחילת העשור הקודם. בהרצליה לקח 3.8 שנים לאשר פרויקט תמ"א 38.
לפי דוח הרשות, בכל הארץ היו ב-2019 כ-200 אלף דירות חדשות בהתחדשות עירונית בשלבים שונים: אושרו תוכניות לבניית כ-98 אלף יחידות דיור כשמתוכן כ-17 אלף זכו כבר להיתר בנייה, ועוד כ-100.5 אלף יח"ד היו בתכנון. מדובר בעלייה כמעט פי 2 לעומת מספר הדירות שאושרו בשנת 2018.
לדברי יהושע שפונדר, יו"ר ארגון קבלני השרון והשומרון, "משך הזמן שלוקח לאשר פרויקט התחדשות עירונית באזור השרון בפרט ובישראל בכלל הוא בלתי סביר בעליל – וזה בלשון המעטה. ערי השרון הן מהמבוקשות בישראל למגורים אבל היצע הדירות בהן רחוק מלספק את כל הביקושים וקצב ייצור הדירות ממש לא מספיק להדביק את קצב הגידול באוכלוסיה וכן בביקושים. אם לוקח 3-4 שנים להוציא היתר בנייה לפרויקט התחדשות, אין הרבה סיכויים לייצר מספיק דירות לכל דורש, ואת זאת חייבים לתקן. אני קורא לממשלה – אשרו עוד ועוד התחדשות עירונית, שחררו חסמי בירוקרטיה והגבירו את קצב מתן אישור הבנייה – אחרת המחסור בדירות רק ילך ויתעצם, ומחירי הדירות רק יעלו"