כתב: אבי שוסטר.
נוסף על תפקידם הבסיסי, לשמש מקום נעים ונוח למגורים, הבניינים שבהם אנחנו חיים אמורים להגן עלינו. לדוגמה, מפני פגעי מזג האוויר והטבע וגם מפני איומים ביטחוניים. אלא שרוב המבנים בישראל – בתים פרטיים ומבני ציבור כאחד – אינם בנויים להתמודדות עם משימות אלה.
דו"חות שפרסם מבקר המדינה הצביעו על כך שמרבית הבניינים בארץ אינם חסינים דים לעמידה בפני רעידות אדמה ובפני ההדף שנוצר בעת נפילה של טילים ורקטות בסביבתם. אבל מתברר שלבעיות אלה יש פתרון – ושהוא כבר כאן. במקומות שונים בארץ נבנו מבנים עמידים בפני סופות, רעידות אדמה והדף של נפילת טילים. המבנים האלה, של חברת הענק הקנדית NUDURA, שאותה מייצגת בישראל אקובילד סיסטם, נבנים בדרך מהירה, פשוטה, ידידותית לסביבה ולא יקרה.
1 צפייה בגלריה
אקובילד
אקובילד
אקובילד
(יח"צ)

איך כל זה אפשרי? נודורה, שמבניה נפוצים ביותר מ־ 80 מדינות ברחבי העולם, מפתחת מוצרי בנייה אקולוגיים שמבוססים על טכנולוגיות מתועשות, ובונה בשיטה ייחודית ששמה ICF - Insulated Concrete Forms. חשוב לציין שאין מדובר ב"בנייה קלה", אלא בבנייה מתקדמת, קונבנציונלית לחלוטין. בטכניקה מודולרית, נוצקים קירות בטון בעזרת שימוש בתבניות מבודדות. תבניות אלה מורכבות משני לוחות עבים של חומר הנקרא פוליסטירן מוקצף, והם מחוברים ביניהם ברשת. המעטפת כולה מחוזקת בפלדה וממולאת בבטון, כך שהמבנה שנוצר חסין ועוצמתי.
מנכ"ל אקובילד סיסטם, דורון ערוסי, מספר כי המבנים המדוברים עומדים בשורה מחמירה של תקנים בינלאומיים, הנהוגים במדינות המערב, לאחר שעברו בהצלחה רבה בדיקות מעבדה ומבחנים שונים.
דרגת חסינותם של המבנים גבוהה פי ארבעה מהנדרש בתקן הישראלי והם חזקים ועמידים פי שניים מכל ממ"ד שנבנה בשיטה הקונבנציונלית, המסורתית, שנפוצה בישראל. בניסוי שנערך עבור צבא ארצות הברית התבצע פיצוץ של כ־ 23 ק"ג טי. אן. טי צבאי בקרבת מבנה של נודורה. המבנה נשאר במקומו ולא נפגע כמעט. אילו התבצע הפיצוץ בקרבת מבנה שהוקם בשיטה המסורתית, ההדף היה הופך את המבנה לערמת חול. גם ממ"ד רגיל לא היה עומד בקרבה לפיצוץ כזה. לעומת זאת, בתים שנבנו בשיטה המודולרית והמתקדמת, ICF , יישארו יציבים גם אם חלילה ייפלו בסביבתם טיל או רקטה בעלי ראש נפץ. שכבת החיפוי שלהם תיפגע, מילימטרים בבטון עשויים להיסדק, ותו לא.
יתרונות הבתים של נודורה אינם מסתכמים בבטיחות ובעוצמה. שיטת הבנייה קלה וזריזה, כך ששלד המבנה מוקם בתוך ימים ספורים, ותהליך הבנייה מושלם במהרה. עם זאת, תוחלת החיים של המבנים גבוהה מזו של הבתים שנבנו בשיטה המיושנת יותר. ועוד דבר חשוב, וירוק: כל מוצרי הבנייה של נודורה מיוצרים מחומרים ממוחזרים ומתמחזרים, שניתנים לשימוש נוסף, פעם אחר פעם. בבתים שנבנו בחומרים אלה צריכת האנרגיה נמוכה משמעותית – עד 72 אחוזי חיסכון לעומת הצריכה בבתים שנבנו בחומרים ובשיטות "של פעם".
לפרטים: 02-9709705.