הכתבה פורסמה לראשונה ב ynet. כתבה: מירב קריסטל.
סבונים וקרמים מטורקיה, מסיכות פנים מדרום קוריאה ולקים ואיפור מסין, האם כל אלה ייעלמו ממדפי רשתות הקוסמטיקה והאיפור בישראל בשל תקנות חדשות שעומדות לטלטל את עולם התמרוקים?
התקנות מקלות על יבוא מ-36 "מדינות מוכרות" - מדינות אירופה, צפון אמריקה, אוסטרליה, ניו זילנד ויפן ומגבילות יבוא מ-156 מדינות אחרות על ידי כך שהן מחייבות להשיג אישור שלטענת היבואנים בלתי אפשרי להשיג.
אחד היבואנים אמר: "למרות שהמגמה של הממשלה היא לפשט את הרגולציה, משרד הבריאות ופקידיו מכניסים מתחת לרדאר סעיפים קטנים ותמימים לכאורה שיוצרים חסם מוחלט. הם הכניסו דרישה להצגת תעודת Free Sale (תעודה שמוכיחה שהמוצר נמכר במדינות "מוכרות" על ידי משרד הבריאות, כמו מדינות אירופה). ומבקשים את התעודה הזאת רק כשיבואן מייבא ממדינה שהם מחשבים ל'לא מוכרת'. אבל זו תעודה שבלתי אפשרי להשיג, אלא אם המוצר שלך. התוצאה היא שלא יהיה ניתן לייבא מוצרים מדרום קוריאה, סין, טייוואן, טורקיה וברזיל - מדינות שהן מעצמות. אישור התקנות נדחה ב-3 חודשים, אבל הקטסטרופה הזאת עומדת בפתח. בין היתר מדובר במותגים כמו אנסטסיה, דייסדו, אדג', מוצרים שנמכרים ברשתות כמו wow, ביוטי קר, סקארה וברשתות הפארם, כולל מוצרים שנמכרים בארץ שנים".
הייבוא הישיר מסין ייחסם בתהליך של 5 שנים. לי אפללו, אחת מבעלי רשת WOW, מסבירה: "משרד הבריאות הוציא רשימת מדינות מוכרות מהן הוא יאפשר יבוא תחת הרגולציה החדשה שהיא הרבה יותר מחמירה מהמצב הנוכחי. הוא הוציא גם רשימת מדינות 'לא מוכרות', ביניהן מדינות רבות שאנחנו מייבאים מהן, מה שמאוד יקשה מעתה את הייבוא. שכן עד עתה המדינות האלה קיבלו את אישור משרד הבריאות הישראלי. התהליך הזה יהיה הדרגתי כי משרד הבריאות מנפיק אישורים שיש להם תוקף ל-5 שנים. במהלך השנים הקרובות יבואנים שכבר יש להם אישורים יוכלו להמשיך לייבא עד שצוואר הבקבוק ייסגר".
מה אומרות התקנות החדשות שייכנסו לתוקף בעתיד?
לפי תקנות הרוקחים (התשע"ז) – 2017 בעמוד 10 סעיף 11 שחובות נציג אחראי טרם הודעה על שיווק תמרוק מיובא יש לוודא כי "1. קיימת לתמרוק תעודה תקפה המעידה על שיווק חופשי של התמרוק במדינה מוכרת - תעודת (Free Sale) לפי הוראת סעיף 55ג1 א לפקודה; 2. קיימת לתמרוק תעודה המעידה על תנאי יצור נאותים מאת רשות בריאות או כל גוף מוסמך אחר במדינת הייצור שהכיר בו המנהל כי הוא עובד בתנאי יצור נאותים כאמור בתקנה 6(א)2".
1 צפייה בגלריה
לקים מיובאים מסין. צילום: מירב קריסטל
לקים מיובאים מסין. צילום: מירב קריסטל
לקים מיובאים מסין. צילום: מירב קריסטל
משרד הבריאות הישראלי התבסס על הרגולציה האירופית בנסחו את התקנות, אך אין בה כל אזכור לתעודת Free Sale או מגבלה לגבי מדינות ספציפיות. עוד מבקשים מהיבואנים "תיק מוצר" שיש לייבואנים הגדולים מצפון אמריקה ואירופה, אך אין לייבואנים ממדינות אחרות - מה שלטענת היבואנים יגרור עלות כספית.
גם לפקודת הרוקחים בסעיף 55ג1 נוספה החובה על ייבואן מ"מדינות לא מוכרות" להצטייד בתעודת Free Sale, המעידה על שיווק חופשי של התמרוק במדינה מוכרת שניתנה בידי הרשות המוסמכת לכך באותה מדינה, שהמנהל הכיר בה, בפרק זה - תעודת שיווק חופשי;
ההוראות האלה יחולו רק על תמרוק חדש המשווק לראשונה בישראל ובשלוש מדינות מוכרות לפחות בו זמנית, לפני שניתנה תעודת השיווק החופשי. כמו גם צורפה לו הצהרה של היצרן בדבר השיווק לראשונה של התמרוק, רשימת המדינות המוכרות שבהן מבוצע שיווק ומועד השיווק, וכן תעודה שניתנה בידי הרשות המוסמכת לכך במדינה מוכרת בדבר אפשרות עקרונית לשיווק חופשי באותה מדינה, גם אם לא נעשה בפועל.
הוראות אלה לא יחולו על יבוא תמרוק על ידי יחיד שאינו מיועד לצורכי אספקה, יצור או מתן שירותים ואינו במסגרת של פעילות מסחרית, ובלבד שהוא מיובא בכמות סבירה לשימושו האישי או המשפחתי של אותו יחיד.
משרד הבריאות מסר בתגובה: "התקנות משמרות את המצב הקיים היום, ואף מהוות הקלה. ניתן יהיה לייבא תמרוקים המיוצרים בכל מקום בעולם, ובלבד שהם מיוצרים בתנאי ייצור נאותים ומשווקים במדינה מוכרת. הדרישה לשיווק במדינה מוכרת נועדה להבטיח רמה גבוהה של איכות ובטיחות המוצרים. מדינה מוכרת היא מדינה שיש בה רגולציה גבוהה המוכרת גם במדינת ישראל. תעודת מכירה חופשית משמעותה שהמוצרים משווקים בפועל במדינה זו. העובדה כי תמרוק שווק במדינה מוכרת קודם למכירתו בישראל תבטיח כי ציבור הרוכשים תמרוקים בישראל יהנו ממוצר איכותי ובטוח".