הכתבה פורסמה לראשונה ב ynet. כתבה: מירב קריסטל.
לפי תקנות הרוקחים (תמרוקים) ההולכות ומתגבשות במסגרת הרפורמה בענף, בתי עסק לא יוכלו למכור מחדש מוצרי טיפוח שצרכנים החזירו לחנות אחרי שהתחרטו על הקנייה, שקנו בטעות או שקיבלו מתנה והחזירו לחנות. לקראת החגים, חלק ניכר מהמכירות בשוק הקוסמטיקה הן מתנות שצרכנים נוטים להחליף.
בין היתר מדובר במרכך שיער, שמפו, סבונים נוזליים, סבון מוצק לטיפול בפצעונים, מי פנים, דאודורנטים, ג'ל וקצף גילוח, כל סוגי הקרמים ומוצרי איפור שונים כמו גלוס, ליפסטיק, באלם, עפרונות איפור, מסקרה, מייק אפ, קונסילר ועוד ועוד.
נכון להיום, צרכנים יכולים להשיב תמרוקים לחנויות וסניפי רשתות, בתנאי שאריזתם סגורה ומחירם גבוה מ-50 שקל, כך לפי חוק. רוב בתי העסק הגדולים מקבלים בחזרה גם תמרוקים שעלותם נמוכה מ-50 שקל, בתנאי שהמוצר סגור. כל עוד האריזות סגורות, בתי העסק יכולים למכור מחדש את המוצרים שהוחזרו לצרכנים אחרים והצרכנים המחזירים מקבלים שובר זיכוי.
כעת במשרד הבריאות מתכוונים לאסור על מכירה כזאת מחדש, בטענה שאין לדעת היכן התמרוק שהה בזמן שהיה אצל הצרכן, או אם אכן לא נעשה בו שימוש ויש בכך חשש לבריאות הצרכנים. הדבר כבר אושר בחקיקה ראשית וכעת התקנות (שעדיין אין להן נוסח סופי) ממתינות לאישורן במסגרת חוק ההסדרים.

התוצאה עלולה להיות סירוב לקבל חזרה מוצרים ועליית מחירים

מדובר בשינוי דרמטי עבור מוכרי התמרוקים. חנויות פרטיות, רשתות פארם ורשתות הסופרמרקטים, שכיום מקבלות חזרה שמפו שצרכנים מחזירים, למרות שהחוק מחייב אותם לקבל בחזרה רק מוצרים שערכם גבוה מ-50 שקל. הסיבה לכך היא הקפדה על שירות, אך גם העובדה שהעוסקים יכולים למכור שוב את השמפו שנקנה בטעות והוחזר והוחלף באחר.

גורם בענף אומר: "עלויות השמדת תמרוקים הן גבוהות ועליהן להתבצע במתקני השמדה כגון רמת חובב. ישנם מוצרים כגון אירוסולים (מוצרי ספריי) ומוצרים נוספים שהשמדתם מאוד בעייתית".
לטענתו, התוצאה תפגע בכיס של הצרכנים: "עסקים לא יקבלו חזרה תמרוק בשום מקרה אם עליהם יהיה להשמידו. בהתאם לחוק הגנת הצרכן, אין חובה על עוסק לקבל מוצר חזרה שערכו נמוך מ-50 שקל, גם אם הוא סגור באריזתו המקורית.
"יש לא מעט מוצרי טואלטיקה, איפור וקוסמטיקה שעלותם נמוכה מ-50 שקל ואנחנו בכל זאת מקבלים בחזרה מצרכנים שהתחרטו או שקיבלו במתנה ומעוניינים להחליפם, לכן במידה והרגולציה תאושר - העוסקים לא יאשרו קבלה בחזרה מוצרי קוסמטיקה כאלה - וזה לרעת הצרכן".
בכל זאת תהיו חייבים להמשיך לקבל בחזרה מצרכנים מוצרים וחבילות שי שערכן גבוה מ-50 שקל, זה החוק.
"גם במקרה בו ערך המוצר גבוה מ-50 שקל, דבר המחייב אותנו לקבל בחזרה את המוצר, הלקוחות יתקלו בקושי רב להחזיר מוצרים אלה. למשל, נקפיד שזה יהיה תוך 14 יום, מה שהיום לא מקפידים - אנחנו ורשתות אחרות מקבלים מוצרים חזרה גם אחרי תקופה זו.
"עסקים שמחליפים מוצרים בקלות ולא דורשים קבלה, יחלו להקשות על החזרת מוצרים בדרישת קבלה ובמידה וכן יאשרו החזרה כזאת, הדבר עלול להיות מתורגם לעליית מחירים על מנת לספוג את הנזקים שתגרום לנו החובה להשמיד כל מוצר מוחזר".

"שלקוח ירכוש מוצר באיכות מעולה, ולא מוצר פגום או כזה שהוחזר ונשמר בתנאים לא נאותים"

לא את כל המוצרים תהיה חובה להשמיד עם החזרתם לחנות. בתקנות המתגבשות יש פירוט של יוצאי דופן, שכן יהיה ניתן למכור מחדש לצרכנים, גם אם הוחזרו על ידי צרכנים אחרים.
ניתן יהיה למכור מחדש בושם המכיל אלכוהול בריכוז העולה על 85%, סבון מוצק שאינו מכיל רכיבים לטיפול בפצעונים ארוז באריזה סגורה שפתיחתה ניכרת שאינה נפתחה, איפור לפנים בעל מרקם אבקתי באריזה סגורה שפתיחתה ניכרת שאינה נפתחה ולק לציפורניים שארוז באריזה סגורה אשר פתיחתה ניכרת שאינה נפתחה.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "כרגע התקנות בדיונים. איננו דנים בנוסח התקנות הקיים, נוסח זה מטרתו שכל לקוח ירכוש מוצר באיכות מעולה, ולא מוצר פגום או כזה שהוחזר ונשמר בתנאים לא נאותים. כך מקובל גם בתעשיות אחרות. מעבר לכך במהלך הדיונים ככל שהנושא יעלה הוא יידון כמו שאר נושאים אחרים".