רעננה מחזיקה בשיעור יוצא דופן של פרויקטים של תמ"א 38. רק בחודש האחרון עלה הרעיון כי התמ"א תבוטל, אך מי שהיה בזמנו ראש העירייה והיום הוא יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, זאב בילסקי, החליט, כי היא תימשך גם לאחר פקיעת המועד שלה. אלא שנראה, כי מבעד לתמונת המצב הוורודה יש תושבים שמרגישים כי הלכו שולל אחרי התוכנית השאפתנית.
3 צפייה בגלריה
הבניין לאחר התמ"א | צילום: אסף פרידמן
הבניין לאחר התמ"א | צילום: אסף פרידמן
הבניין לאחר התמ"א | צילום: אסף פרידמן
דיירי רחוב קרן היסוד 9 ברעננה מעלים טענות קשות נגד חברת "בקעת תמר", שהייתה ממונה על התמ"א בבניין. מבחוץ נראה הבניין מחודש ומרשים, אך מבפנים מצביעים הדיירים על כשלים רבים.
בבניין מתגוררים אנשים שמתמודדים עם מצוקות כלכליות ורפואיות: "הם ניצלו את ההזדמנות לנצל אנשים חלשים. עברנו גיהינום שאני לא מאחלת לשונאים שלי, ובכל דבר הם ניצלו את זה שאין לנו כוח ושאין מי שיילחם בשבילנו", אומרת ליאת (השם המלא שמור במערכת), אחת מדיירות הבניין.
אביה עבר באחרונה לבית אבות, והיא מתגוררת עם אמה החולה. עם עבודתה החלקית, היא מקבלת גם קצבת ביטוח לאומי, בגלל נכות פיזית. לדבריה, לאחר התמ"א נותרה דירתה עם ליקויים רבים: שקעי חשמל פתוחים, ריצוף שלא הסתיים וגורם להצפות חוזרות ונשנות, קירות מתקלפים מנזילות וכאלה שלא הושלמה צביעתם. האוויר בבית דחוס, והתחושה המכה באורחים היא של אתר בנייה.
3 צפייה בגלריה
חלק מהליקויים שנותרו | צילום: אסף פרידמן
חלק מהליקויים שנותרו | צילום: אסף פרידמן
חלק מהליקויים שנותרו | צילום: אסף פרידמן
"אימא שלי ואני במצב כלכלי קשה מאוד. יש לנו סדקים בכל הדירות. לנו לא הייתה האפשרות לעשות שיפוץ נוסף אחרי התמ"א. הם בנו קיר איפה שלא צריך וחסמו חדר ארונות שלם".
רחל (השם שמור במערכת), עוד דיירת בבניין, מספרת: "מההתחלה היו הפרות חוזה. כתוב בחוזה שנהיה שלושה שבועות בלי חלונות. היינו ככה חצי שנה. בוקר אחד בשש וחצי נכנסו פועלים דרך החלון, לא אמרו שום מילה. הם הכניסו דוודים בלי אישור למרפסת שלנו. פתאום יצאנו בלילה ונתקענו בדוד. "חיינו מעל חצי שנה בלי מקלחת. הם עשו פה סדום ועמורה", מוסיפה ליאת.
"עשו פה נזק גדול כל כך", אומרת דיירת אחרת. "הם בנו ביוב חדש 14 ס"מ גבוה יותר מהריצוף. יש לי מאה הודעות ששלחתי להם כדי שיתקנו. בסוף הלכתי ושילמתי בעצמי אלפי שקלים לצורך התיקון. אחרי שהתחלנו לעשות שיפוץ באופן פרטי, נאלצתי לשלם עוד 14,000 שקל כדי לתקן את השפכטל".
3 צפייה בגלריה
חלק מהליקויים שנותרו | צילום: אסף פרידמן
חלק מהליקויים שנותרו | צילום: אסף פרידמן
חלק מהליקויים שנותרו | צילום: אסף פרידמן
מעבר לטענות על מחדלי הבנייה, מתלוננים התושבים על הפרות החוזה: "הוא לקח שטח ציבורי ובנה בו גן לדירה. במקום מחסנים הוא בנה חדר חמישי בדירה, את יודעת כמה פעמים הוא שינה את התוכניות?"
השאלה העיקרית שמטרידה את התושבים היא טופס 4. "בנובמבר 2018 הוא קיבל את הטופס. איך הוא קיבל את הטופס בבניין שלא מוכן? אנחנו לא יודעים. אנחנו כבר חמש שנים בתוך התהליך".
על רקע הפרות החוזה שעליהן מתלוננים הדיירים, הם החליטו שלא לשחרר דירות לקבלן לרישום בטאבו, ולשחרר את הערבויות: "הוא מבקש שנשחרר לו דירות עם שטחים שהם לא שלו לפי החוזה". בתגובה, קיבלו באחרונה התושבים כתב תביעה.
הקבלן: "העבודות הסתיימו" בני ונטורה, הקבלן הממונה על הפרויקט מטעם חברת "בקעת תמר", מצביע על מציאות אחרת: "חברת 'בקעת תמר' היא חברה יזמית וקבלנית שבנתה רובע שלם בקרן היסוד ברעננה, והמובילה בתחום. רוב רובן של ההערות שצוינו על-ידכם הן חלק שכיח ביותר בבניין שנמצא בהליך תמ"א, וכל המלאכות הסתיימו. אם נותרו עבודות קטנות, הן מתגמדות לעומת העשייה וההיקפים שקיבלו הדיירים בשידרוג. הבניין קיבל טופס 4 על ידי הרשויות המוסמכות והדיירים נהנים מהמוצר החדש.
"הבניין נבנה על פי היתר בנייה מאושר שנחתם על ידי כל הדיירים ולא נעשתה סטייה מהתוכניות. הדיירים נתבעו על ידי החברה בגין הפרה יסודית של ההסכם. נושא זה יידון בבית המשפט בימים הקרובים. אנו תמיד נשמח להיות קשובים לרחשי הדיירים ונשמח לעמוד לרשותם".