בסוף כיתה ז' כשהייתה בת 13 קיבלה זוהר גת החלטה אמיצה להיכנס לאקדמיה למצוינות בספורט של וינגייט בתנאי פנימייה שם היא מתגוררת עד היום, שזה אומר מחוץ לבית הוריה. מאז זוהר חיה ונושמת בעיקר דשא וכדורגל, מתאמנת תשעה אימונים בשבוע במהלכם היא בין היתר, רצה, מבשלת ומבקיעה וכל אלה מאפשרים לה להתרכז במטרה – כדורגל. הוויתורים רבים: על חברים וחברות, חטיפים ומתוקים, מסיבות ואלכוהול. זוהר כך מעידים שחקנים בסביבתה "היא חדורת מטרה, יציבה, מתאמצת ותלמידה מצטיינת". לא בטוח שהיינו מספרים לכם עליה אלמלא הכישרון והתחזיות לגביה שמנבאות כי היא תהפוך לאחת הכדורגלניות הבולטות בישראל.
1 צפייה בגלריה
זוהר גת. גאה לשחק בנבחרת
זוהר גת. גאה לשחק בנבחרת
זוהר גת. גאה לשחק בנבחרת
( צילום: אורן אהרוני)
אז תכירו את הקשרית זוהר גת, בת 16 מעין ורד - כדורגלנית מצטיינת שהתחילה את דרכה בענף בקבוצת הבנים "הפועל קדימה צורן", משם אותרה ל"אתנה" - התוכנית הלאומית לקידום ספורט נשים במכון וינגייט. המאמנת שלה, איריס אנטמן, כינתה אותה "יוסי" בגלל היותה חדה בדומה ליוסי בניון. מאז "יוסי" הפך לכינויה הקבוע.

אבא תומך

לכדורגל התוודעה בגיל קטן במושב. "מגיל קטן כבר הייתה קבוצת כדורגל במושב והצטרפתי ראשונה יחד עם כל הבנים", מספרת זוהר. "גדלתי בבית יחסית ספורטיבי, אבא שלי עושה המון ספורט ומאז שנולדתי תמיד הייתי בתוך זה, משחקי כדור, טיולים. אני ואבא שלי תמיד שיחקנו יחד והוא הוביל אותי לכדורגל ועודד אותי להישאר. הוא ראה את ההתקדמות שלי כל הדרך ותמיד תמך והעריץ. ברור שכל המשפחה תומכת בי, אבל אבא שלי תמיד היה בתוך זה, כי זה תחום שהוא מאוד אוהב.
בבית הספר ובמושב תמיד הגיבו בהערצה, הייתי באה לשחק עם הבנים כל הפסקה והייתי הכי טובה. עכשיו מכנים אותי יוסי בניון וזה כבוד ענק, המאמנת שלי הדביקה לי את הכינוי מאז שנכנסתי לאקדמיה, על זה שהפעולות שלי ודרך המשחק שלי דומה לשלו. מרגש אותי שמכנים אותי בשמו של אחד השחקנים הגדולים שהיו לנו פה ושיחק ברמות הגבוהות באנגליה. אני שואפת להיות כמוהו. הוא דמות להערצה בשבילי".
זוהר מתאמנת גם באקדמיה של הבנים, מה שמעיד על רמתה הגבוהה. "היא משתלבת שם בזכות היכולות הגבוהות שלה. היא שחקנית ברמה גבוהה, יש לה פיזיות, דינמיות, ראיית משחק ועוד", משבחים אותה באקדמיה ומספרים כי הגיעה אליהם צנומה ורזה והתפתחה מאוד גופנית. הנתונים הללו הובילו אותה גם להיות שחקנית נבחרת ישראל לנערות עד גיל 17 ובקבוצת הנערות של חדרה, וככל הנראה מסתמן כי תוקפץ לנבחרת עד גיל 19 בקרוב. "זוהר היא טאלנטית, ובשל הטכניקה הגבוהה שלה היא השתלבה מיד באימוני אקדמית בנים של נבחרות ישראל, כדי להשתפר מבחינה טכנית ומבחינת מהירות המשחק", מעידה המאמנת איריס אנטמן.
מה ההבדל בין נשים לגברים על המגרש?
"ההבדל הוא מהירות המחשבה והביצוע של הפעולה, לכן כשהיא מתאמנת עם הבנים, שהם שנתון מתחתיה, היא משדרגת את היכולות הטכניות תחת לחץ ברמה הכי גבוהה, וזה מכין אותה לרמה שהיא תפגוש באירופה".
תכונה הכי בולטת אצל זוהר?
"בהיבט המנהיגותי יש שחקניות שמשמשות כמנהיגות ומהוות דוגמה אישית לשחקניות חדשות. גם אם המנהיגות היא לא מרכיב מרכזי באישיות שלהן, הן נבנות להיות כאלה. השחקניות הוותיקות מלמדות את הצעירות איך לבנות לו"ז שבועי שיכלול בתוכו את הלימודים, המעטפת הרפואית, את האימונים וגם הזמן החופשי לעצמן. זוהר למשל, היא לא מנהיגה קולנית, אבל במנהיגות השקטה שלה כולן באות לדבר איתה ולשתף אותה בדברים שהן עוברות, כי היא מאוד מוערכת מקצועית. היא מקבלת הערכה מהצוות ובנוסף כבר השנה נכנסה לליגת העל ומשחקת שם. זה מאוד משמעותי, כי אין הרבה שחקניות כאלה".
כדורגל הנשים בישראל זוכה ללא מעט ביקורות רובן מגיעות מכיוון שחקניות שחלקן אף פרש מהנבחרת בטענות של חוסר יחס. בהתאחדות לכדורגל הודפים את הביקורות ומציינים את ההשקעה המרובה בענף: "ההתאחדות לכדורגל השקיעה בנבחרת הנשים של ישראל בשנים האחרונות כפי שלא היה מעולם, הכל מתוך מחויבות עצומה לענף ואמונה בהצלחתו". זוהר מתעלמת מרעשי הרקע ומשדרת אופטימיות: "כשחקנית אקדמיה ההתאחדות משקיעה המון על מנת לקדם אותנו. צוות הנבחרות עובד איתנו ואנחנו מקבלות מעטפת רפואית ולימודית מלאה".
את מודעת לכך שלא מעט שחקניות נבחרת פרשו.
"לשחק בנבחרת מבחינתי זו גאווה גדולה ולא הייתי פורשת אלא מדברת על הדברים עם מי שצריך כדי לשנות את המציאות. תמיד אפשר לשפר דברים אבל יש נבחרות בעולם שגם את מה שיש לנו, להם אין".
נבחרת הנשים של ישראל לא נמצאת בטופ.
"נבחרת הנשים בהחלט יכולה להצליח אם יותר ויותר בנות יצאו לשחק באירופה. כששמונים אחוז מהשחקניות ישחקו ברמות הגבוהות הנבחרת גם תצליח".
זאת אומרת שגם את תנסי את מזלך מעבר לים?
"השאיפה שלי היא להגיע לאירופה, לאחת מהקבוצות בליגות הבכירות: אנגליה, גרמניה וספרד".