אז נכון, הסגלים עדיין לא ממש סגורים, הקבוצות רחוקות מלהיות מוכנות במאה אחוז והקורונה שוב מאיימת לטרפד את המשחקים. ולמרות כל ההקדמה המטרידה, הליגה הלאומית בכדורסל יוצאת לדרך, בתקווה גדולה להגיע עד הסוף ללא הפסקות קורונה.
1 צפייה בגלריה
קנטור, שטיין וברקוביץ' השבוע. "מאמנים טובים לא פוחדים להתייעץ עם שחקנים"
קנטור, שטיין וברקוביץ' השבוע. "מאמנים טובים לא פוחדים להתייעץ עם שחקנים"
קנטור, שטיין וברקוביץ' השבוע. "מאמנים טובים לא פוחדים להתייעץ עם שחקנים"
(צילום: אסף פרידמן)
בעונה שעברה קבעה הקורונה גורלות בליגה השנייה. היא הופסקה ולא חזרה לפעילות. שתי הראשונות עלו לליגת העל, האחרונות זכו מההפקר כאשר הירידות הוקפאו. העונה הוחלט שגם אם תהיה השבתה של הליגה, האחרונות יירדו ויהיו לא פחות משלוש כאלה. בקיצור, הולך להיות חם אששש.

פיגוע קורונה

לרגל פתיחת העונה כינסנו את מאמני השרון למפגש פסגה מיוחד. נציג מכבי רעננה: עופר ברקוביץ'. נציג מכבי הוד השרון: אלון שטיין. ונציג א.ס. רמת השרון: גיא קנטור.
השלושה מכירים היטב זה את זה. ברקוביץ' אף הדריך את השניים. את קנטור, כששימש כעוזר המאמן של אפי בירנבוים באילת; ואת שטיין, כששימש כעוזר המאמן בנבחרת העתודה. העונה הם ייפגשו לקרבות ראש בראש.
"אני אמנם כבר למעלה מעשרים עונות מאמן כדורסל, אבל בוודאי שאני מתרגש", אומר ברקוביץ'. "בכל שנה אני מתרגש מחדש. העונה הקודמת הופסקה מכורח הנסיבות, וזה עושה את העונה הזאת עוד יותר מרגשת. כיף לי מאוד ברעננה. מערכת נהדרת לעבוד בה, אני נהנה לעבוד עם הסגל הצעיר והמוכשר ואני כבר מצפה בקוצר רוח לתחילת העונה".
שטיין: "תמיד מתרגשים בכל עונה כשחקן, ובטח כמאמן. אני מתעסק רק בכדורסל, וכל כולי שם. אני חי ונושם את הקבוצה שלי".
עד כמה פגעה הקורונה בהכנות לעונה? ואיך מתמודדים עם הסיפור הזה?
קנטור: "לא היה פשוט להתכונן לעונה הזאת. העניין הזה לא נגמר, ואי אפשר לדעת מה יהיה מחר. צריך פשוט לחיות עם זה".
ברקוביץ': "זה פגע בכולם, אבל ברעננה במיוחד. שני שחקנים שלנו אובחנו כמאומתים, וזה שלח את הקבוצה לשבועיים בידוד. איך שחזרנו מהבידוד החל הסגר השני, כך שהיינו מעל חודש בחוץ. התחלנו את ההכנות מוקדם, אבל היה לנו ממש 'פיגוע קורונה'. זה לא היה קל ואידיאלי, אבל זה מה יש".
הקבוצות שלכם מוכנות לליגה?
שטיין: "יש לנו קבוצה מאוד צעירה בהוד השרון. חוץ משניים שהיו שחקנים משלימים בלאומית, כל השאר הגיעו מהארצית. יש כאן הזדמנות גם ללמד כדורסל, אבל זה לוקח זמן. הבאנו זר מאוד מאוחר. אנחנו יוצאים לדרך כשאנחנו לא ממש מוכנים לליגה, אבל תוך כדי תנועה נצטרך להיות הכי טובים שאפשר".
ברקוביץ': "הקבוצה בהכנות עד שריקת הפתיחה, וגם אחרי תחילת המשחקים היא תמשיך להתקדם תוך כדי תנועה".
יהיו העונה שלוש יורדות. כמה זה מלחיץ?
ברקוביץ': "בשלב ראשון כולם ינסו להתברג למעלה ולברוח מהתחתית, ונקווה להיות אחת מאלה שיעשו את זה. הליגה תהיה מוזרה, כי אם תהיה עצירה בגלל סגר, הראשונות יעלו והאחרונות יירדו, אז צריך להיות חדים כל הזמן".
שטיין: "העניין הזה נפל על עונה קשה מאוד. יש את הקורונה, וזה אתגר גדול מאוד. אם נפצע לך זר, זה לא כמו פעם, שאתה מרים טלפון לסוכן ולמחרת נוחת שחקן מניו־יורק. היום זאת פרוצדורה רצינית".
גיא, בעונה שעברה הקורונה הצילה אתכם מירידה.
קנטור: "בשנה שעברה היינו אמנם במקום האחרון, אבל דווקא היינו בפורמה טובה, ניצחנו שישה משחקים מתוך תשעה. אני מקווה ובטוח שנעשה עונה יותר טובה".

אין דרך

ברקוביץ' הוא המבוגר האחראי שלנו. הוא חגג השבוע יום הולדת 55, והוא חלק מהנוף בכדורסל שלנו כבר למעלה משני עשורים. את המפתחות של רעננה הוא קיבל כמה מחזורים אחרי תחילת העונה שעברה.
קנטור בן ה־46 עבר לא מעט תחנות כשחקן. אחרי הפרישה קיבל את הג'וב במועדון נעוריו, ומאז הוא על הקווים של רמת השרון.
שטיין בן ה־42 זכור לעכברי הכדורסל כשחקן שזכה למחמאה גדולה מרלף קליין ז"ל, שאמר עליו בזמנו "שחקן הנוער הכי מוכשר בארץ". קריירת המשחק שלו לא התרוממה מדי, ולאחר שתלה את הנעליים עבר מיד לאימון ושימש כעוזר במכבי תל אביב, בני הרצליה ונבחרת ישראל. בעונה שעברה הוא יצא לדרך לראשונה כמאמן ראשי בחבל מודיעין בלאומית, והעונה הוא מקבל את הצ'אנס בהוד השרון.
"התחלתי לאמן בגיל צעיר", אומר ברקוביץ'. "בשלב מוקדם הבנתי שאני הולך לכיוון של אימון. הראש עבד יותר מהר מהרגליים, וזה השלב שאתה מבין שאתה לא צריך להיות על המגרש אלא על הקווים. בגיל 22 כבר הייתי עוזר מאמן בליגת העל. אפי בירנבוים לקח אותי לרמת גן. היו מהומות גדולות בהנהלה אם לקרוא לי עוזר המאמן או עוזר למאמן. בגלל שהייתי ממש צעיר, היתה מלחמה על האות ה' או האות ל'. ויכוחים מטורפים. זה היה מצחיק".
גיא ואלון, אתם הייתם שחקנים, יש לכם איזשהו יתרון על עופר?
ברקוביץ': "הם קולעים יותר טוב ממני, זה בטוח".
קנטור: "לעופר יש ניסיון אדיר. זה דבר שאי אפשר לקנות בכסף. אלון ואני שיחקנו ואנחנו מאמנים צעירים. יש יתרונות למאמנים שהיו שחקנים, ויש יתרונות למאמנים שלא היו על הפרקט".
מה לגבי הטענה שמי שלא היה שחקן לא מבין באמת מה זה חדר הלבשה ולא יכול לאמן כמו אחד שבא משם?
ברקוביץ': "זה יכול להיות נכון ולא נכון. בסופו של דבר זה עניין של אישיות. צריך להבין ולקרוא בני אדם. אם יש לך אינטליגנציה רגשית, אתה יכול לעשות אתה זה. אני מניח שלצורך העניין אם אני מאמן פיק-אנד-רול התקפה וקטש יאמן את זה, הוא אולי יעשה את זה טוב ממני, בגלל ההסתכלות שלו כשחקן. אימנתי את מאיר טפירו, והוא היה מוסר למקומות שהוא רוצה שהשחקנים יגיעו והם לא היו מגיעים לשם. כל הכדורים היו עפים ליציע. הוא אמר לי תן לי שלושה שבועות ותראה. אמרתי לו אני חוזר עוד שלושה שבועות... כשאתה מאמן אותו ואתה רואה את הגאוניות של המסירות שלו, אתה רואה שיש לו ויז'ן אחר. אתה לא פעם לומד משחקנים".
קנטור: "כולם לומדים משחקנים בכל מקום. מאמנים טובים לא פוחדים להתייעץ עם שחקנים, זה בסדר גמור. המאמן לוקח את ההחלטות בסופו של דבר, אבל חשוב לשמוע דעות אחרות".
שטיין: "זה עניין של למצוא את הבאלאנס הנכון. צריך לדעת איך להתנהל מול אנשים ולרדת לעומק מחשבתם, ובמקביל לדעת להוביל ולכוון אותם".
עופר, אלון מאמן צעיר בתחילת דרכו, זרוק לו טיפ.
ברקוביץ: "הוא עבר מאמנים גדולים ולמד טוב. זה לא עניין של טיפים, אין מרשם להצלחה. זה מה שיפה בענף הזה, אין נכון או לא נכון. יש מגוון צבעים ואינספור דרכים, אחרת זה היה משעמם".
עופר ברקוביץ', עם כל הניסיון שלו מאמן בליגה השנייה, איך זה קורה?
שטיין: "יצא לי לעבוד עם עופר בקנדציה הקצרה בהרצליה בעונה שעברה. במדינה שלנו לא אוהבים חבר'ה ותיקים, כל הזמן מחפשים את החדש, אבל אתה רואה היום סגנונות משחק שפעם שיחקו, אז זה שטויות".
אפרופו הרצליה, אלון, איך אתה מסביר את הזובור שעשו לעופר, שנזרק הביתה אחרי שבועיים?
שטיין: "אתה מרגיש לא טוב עם זה. מה שקרה היה הכי לא מקצועי שיש. זה היה לא הגיוני, אבל עופר שועל מנוסה, הוא עבר הכל".
עופר, כבר התאוששת מהעוול שנגרם לך בהרצליה?
"לא רציתי לדבר על זה אז וגם היום".
אז אני מבין שזה עדיין יושב עליך.
ברקוביץ': "בוא נאמר שלא נראה לי שהצעד הזה עשה להם טוב, אבל זאת היסטוריה. כשהתחלתי לעבוד במקצוע הזה הבנתי מהר מאוד שאין מקום לרגשות ולשמור טינה. ממשיכים הלאה. הבנתי מהר שכמו שאני יכול להחליף אחרים, יכולים גם להחליף אותי. ברור שכאתה מפסיד חמישה משחקים, אתה מרגיש שהכל רועד, אבל מה שקרה לי שם באמת היה מוזר".
שטיין, אתה מוכן למרפקים ולכל המלחמות האלה?
שטיין: "אני מוכן להכל. אני יודע מה יכול לקרות. ברגע שבחרתי בתחום הזה, אני צריך לדעת להתמודד עם הכל. ראיתי בסיפור עם עופר בהרצליה איך הדברים יכולים להתגלגל למקומות לא נעימים, ואני מבין שזה יכול לעבוד לשני הכיוונים. דרך החשיבה של רוב המועדונים, בלי להכליל, היא להסתכל על הטווח הקצר. זאת בעיה וצריך להיות מוכן להכל".
יש לנו כאן דוגמה חיה למועדון שמתנהל אחרת. גיא פותח עונה שביעית ברמת השרון.
קנטור: "המועדון שאני מאמן בו הוא יוצא דופן בספורט הישראלי. מועדון תחרותי מצד אחד, אבל גם שפוי מצד שני. בספורט אצלנו מדברים על דרך, אבל אחרי שבועיים עם שני הפסדים הדברים מתערערים".
ברקוביץ': "בכדורסל לפחות זה לא כמו בכדורגל, שם באמת יש לחצים מטורפים אחרי כל תוצאת תיקו".
קנטור: "בכדורסל יותר סבלניים מכדורגל, ועדיין רמת השרון מועדון יוצא דופן בהקשר הזה. הדרך היא מאוד משמעותית. אני כבר שבע שנים שם. המועדון מחפש לבנות שחקנים גם על חשבון נצחונות. גם בעונה שהקבוצה ירדה ליגה, כל הבנייה היתה סביב טיפוח שחקנים, איך הופכים שחקנים מקומיים לדומיננטיים. בסוף גם עלינו ליגה עם השחקנים הצעירים. מעבר לזה שגדלתי שם כשחקן ועברתי את כל הדרך, הסגנון של המועדון שמנוהל על ידי אלון שפר וכל החבר'ה שם הוא שפוי, נכון ומקצועי. מתעסקים בכדורסל נטו".
עופר, מה דעתך על התופעה יוצאת הדופן ברמת השרון?
"זה מועדון מאוד קהילתי. הרבה מקומות בליגה השנייה יכולים להתנהל בצורה כזו. גם ברעננה מנסים לעשות את זה עם שחקנים מקומיים. בוא נשים את הדברים על השולחן, כשיש תקציבים קטנים, השאיפה לגדל שחקנים צעירים היא גדולה יותר, כי זה חוסך הרבה משאבים למערכת. בליגה הראשונה הלחץ הוא הרבה יותר גדול. קבוצה שיורדת ללאומית נפגעת משמעותית באופן כלכלי".
קנטור: "שלא יצטייר כאילו שנאמר עלינו קבוצה קהילתית וזה אומר שבאנו להעביר את הזמן כחוג. זה מועדון תחרותי בכל הרמות, השחקנים והמאמן. ההתנהלות תחרותית מאוד, אבל זה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון של תוצאות כאן ועכשיו. השילוב ברמת השרון הוא מנצח".

הראש על הגרדום

זה לא סוד שמעמד המאמן בספורט הישראלי נמצא בנסיגה תמידית. מאמנים תוקעים סכינים בגב זה לזה, ומציעים את עצמם למשרות מאוישות על חשבון חבריהם שעדיין עובדים.
ברקוביץ': "בכדורסל המעמד חזק יותר מהכדורגל, כי העמידה של המאמנים בכדורסל חזקה יותר למרות הלחץ. פעם היו מאמנים כמו דרור קשטן ושלמה שרף, שלא היו יכולים לפטר אותם עם פיצוי של שבועיים וחצי. אם אתה שם את הראש על הגרדום, בסוף הגרזן יירד עליך".
יש בליגת העל בכדורסל שיטפון של מאמנים זרים, בעיקר יוונים.
ברקוביץ': "זה לחלוטין שיקול כלכלי. יש תפיסה בארץ ששווה להשקיע יותר בשחקנים מאשר במאמנים, ובסוף כל הטענות מופנות למאמן. יש חוסר איזון בעניין הזה. אז יש עבודה גם בליגה השנייה, ויש חיים מעניינים".
אלון, מתי נראה אותך בליגה הראשונה, או שמתאים לך השאנטי הזה בלאומית?
שטיין: "ברור שבא לי מאוד להגיע לליגת העל. זה לא נוגד את זה שטוב לי כרגע איפה שאני נמצא".
בתקופת קורונה, לא היה עדיף לשחק ללא זרים בלאומית?
שטיין: "שני זרים בליגה השנייה זה בסדר גמור. עדיין יש עשרה ישראלים בסגל. הזרים עוזרים להם להתקדם. מה שכן הייתי עושה זאת ליגה לנוער עם חמישה חריגים עד גיל עשרים. זה יעזור".
ברקוביץ': "ליגה שנייה בלי זרים, אפשר לסגור אותה".
קנטור: "שני זרים מעלים את הרמה ולא פוגעים בדקות המשחק של הישראלים".
זה נשמע קצת כמו הבעת אי אמון בשחקן הישראלי, לא?
ברקוביץ': "ממש לא. השאלה למה מכוונים. רוצים שיצליחו או לא? בלי זרים הרמה תרד פלאים".