בשקט בשקט, כמעט בלי ששמנו לב, התרחשה סוג של רעידת אדמה בקבוצת הכדורסל של עירוני רעננה. אחרי 14 שנה במועדון החליט ערן טסל, מי שכיהן כמנכ"ל מחלקת הנוער ובעונה האחרונה גם כיו"ר המועדון כולו, לסיים את תפקידו ברעננה. טסל חוזר למועדון שבו גדל, עירוני רמת גן, שם ישמש בתפקיד המנכ"ל.
1 צפייה בגלריה
טסל. "אכזבה גדולה מאוד"
טסל. "אכזבה גדולה מאוד"
טסל. "אכזבה גדולה מאוד"
(צילום: יאיר שגיא)

מקומות לא טובים

אז מה הביא את טסל לצעד הדרמטי? למה החליט לסיים את הרומן בן השנים? מה גרם לו לעשות קאט דווקא אחרי שמונה לתפקיד היו"ר בקיץ שעבר? מתברר שבין טסל לבין ראש העירייה חיים ברוידא ואנשיו התגלו חילוקי דעות מהותיים, שלא אפשרו להם להמשיך לשתף פעולה.
"רמת גן זה באמת הבית, ואם לעבור - אז רק לשם", הוא אומר השבוע. "זה לא מעבר קל. רעננה הייתה בית, לא פחות מכך. הייתי שם 14 שנים. בבוגרים, שם הכל היה בהתנדבות, ובנוער, שם הייתה הפרנסה שלי. ברגע שזה הולך למקומות לא טובים, העדפתי להמשיך הלאה".
פרט ונמק, בבקשה.
"ראש העיר מדבר על כך שהוא אוהב ספורט והוא מגיע למשחקים של הקבוצה, אבל בסופו של דבר המדיניות היא כזאת שמחפשת איפה להוריד, לצמצם ולחסוך. זה היה עוד לפני הקורונה. הייתה שם התנהלות לא נכונה לטעמי. כל מיני דברים, כמו למשל כל נושא המעבר של המאמנים מהעירייה לעמותה. כולם הועסקו על ידי העירייה שנים ארוכות, וכאשר הגיעה הקורונה הם הוצאו לחל"ת. כשהפעילות חזרה הם חיפשו איך לא להחזיר את המדריכים, וכשהבינו שזה אפשרי ונכון להחזיר, אמרו שמי שרוצה לחזור עובר מהעירייה לעמותה. יש בזה לא מעט בעיות. זה חלק מכל ההתנהלות הלא טובה".
אני מניח שהתאכזבת מאוד מההתנהלות מולך ומול המועדון כולו.
"בוודאי שיש אכזבה גדולה מאוד. עשינו דברים יפים בנוער וגם בבוגרים. הייתה אכזבה גדולה כשלא הצלחנו לעלות לליגה הראשונה, אבל קידמנו דברים ותהליכים. רצינו להמשיך להתקדם ולשפר דברים. מסביבנו רוב המועדונים מתקדמים ומשקיעים, ודווקא פה, שיש בסיס נהדר, הולכים אחורה. אני בטוח שראש העיר באמת אוהב ספורט, אבל בסוף יש מדיניות של צמצומים, של הורדה, של הפחתה. תראה מה קורה בספורט בעיר. במחלקת הנערות, שהייתה מהטובות בארץ, היו שינויים לפני שנה וזה הלך אחורה. שי פוני, מנהל מרכז הטניס, עזב וגרם לסערה לא קטנה. אנשים טובים עזבו, בכדורגל ירדו ליגה. אין כאן השקעה מספקת, וחבל מאוד".

לא נעלבתי

טסל אמנם היה האיש החזק במועדון, אבל הוא עוזב לא בגלל המצב בקבוצת הבוגרים אלא בגלל מה שקורה במחלקת הנוער, היקרה ללבו.
"המצב במחלקת הנוער לא נראה טוב וחבל, כי עשינו שם עבודה מצוינת כל השנים", הוא אומר. "אני בטוח שבעירייה כן רוצים לעשות טוב, אבל ברגע שכל הזמן רוצים להוריד ולצמצם ושואלים כל מיני שאלות כמו 'למה משלמים כל כך הרבה' וכו', זה פשוט לא עובד. ברמת גן, אגב, המדיניות בדיוק הפוכה. עושים מאמצים גדולים להרים את המועדון. רוצים להחזיר את מחלקת נוער לימים היפים ולהעלות את הבוגרים לליגת העל".
מועדון הכדורסל העירוני כפוף לניהולה של העירייה, ושם הוחלט למנות את דרור גרבינסקי לתפקיד היו"ר ולהחזיר את טסל לעמדת המנכ"ל.
נעלבת מהרצון לשנמך אותך?
"לא, להיפך. בירכתי על כך, ובגלל זה חשוב לי להזכיר את העניין של זיוה בר דגן, שגם אז הדברים נעשו למען המועדון. זיוה עזבה לאחר שנפגעה ממני ומראש העיר בעקבות הניסיון שלנו להביא את ג'ף רוזן. זה לא קשור לכספים או להתנהלות, וגם אמרתי לה אז שהיו כאן דברים מעל הפן האישי ושהמועדון הוא מעל הכל. גם אצלי היה עניין של ראש העיר שהחליט עבור המועדון.
גרבינסקי וברוידא חששו ולא ידעו איך להודיע לי על כך שהוא יחליף אותי. הם לא רצו שאפגע, וכשהם דיברו איתי אמרתי להם 'למה חיכיתם עד עכשיו? זה הדבר הכי טוב שיכול לקרות'. אני לא מסתכל על האגו שלי. אני אחזור להיות מנכ"ל. במקביל, רמת גן התחילו לדבר איתי, אבל לא חשבתי שזה יהיה ריאלי. אמרתי שלטובת המועדון אני מוכן שמישהו ייכנס וישים כסף".
מבחינת רעננה, שני האנשים הכי חשובים במערכת בשנים האחרונות עוזבים תוך פחות משנה.
"כן, כנראה שזה אומר משהו על ההתנהלות".
אגב, יצא לך לדבר עם זיוה אחרי הפרשה ההיא?
"לא. אני מבין אותה, אבל שוב, שום דבר לא היה אישי נגדה, הכל היה לטובת המועדון. חשוב מאוד שזה יהיה ברור".

חוזר הביתה

עכשיו, כשהפרק הרענני מאחוריו, הוא מסתער על הפרויקט הבא - שיקומה של מכבי רמת גן. "אני הולך להיות מנכ"ל המועדון ואחראי על הבוגרים ומחלקת הנוער והנערות", אומר טסל. "בונים כאן משהו חדש. המועדון חזר ללאומית. יש כאן הנהלה חדשה לגמרי, ורוצים להחזיר את האגודה לימים היפים שלה. צריך להיות צנועים ומחושבים ולשאוף גבוה".
תתגעגע לרעננה?
"בוודאי. היו לי כאן שנים מופלאות, הרבה זיכרונות טובים. היה שיתוף פעולה מדהים עם רון נווה. אדם מדהים ומנהל מקצועי ברמה הכי גבוהה. היו עוד שניים-שלושה מאמנים שהיינו בקשר קרוב. כואב לי לעזוב ככה, ואני יודע שזה גם לא יהיה אותו הדבר שם בעתיד".
מה אתה צופה שיקרה ברעננה אחרי העזיבה שלך?
"אם העירייה תמשיך לקצץ ולמשוך, מקצועית יהיה קשה מאוד להתאושש. מנסים ורוצים לעשות טוב, אבל צריך לדעת איך לעשות את זה. בנינו כאן דבר גדול, חבל עליו".
כבר במחזור השני תפגוש את רעננה.
"אין הגרלה יותר אירונית מזו. כמובן שזה מצחיק שזה קורה כל כך מהר, אבל זה הספורט. באיזשהו שלב היינו אמורים להיפגש. אני לא כועס על רעננה, אף אחד לא זרק אותי. הם פשוט לא שמים את הספורט במקום גבוה מספיק, וחבל מאוד".
מהעירייה נמסר בתגובה: "עיריית רעננה מקדמת את כל תחומי הספורט העירוניים ומשקיעה עשרות מיליונים בענפי הספורט השונים ובספורטאים. נמשיך להציב את הספורט במרכז העשייה העירונית".