עולם הטניס והספורט ברעננה קיבל בעצב את הבשורה על עזיבתו הקרובה של שי פוני את תפקידו כמנהל מרכז הטניס העירוני. פוני ינהל את מרכז הטניס ברמת השרון. ברקע העזיבה נשמעת דאגה עמוקה מצד בכיר לשעבר בעולם הספורט לעתידו של הספורט בעיר וגם מצד הורים לשחקנים, שהפגינו השבוע יחד עם ילדיהם מול בניין העירייה וקראו לה להשיבו לעבודה.
1 צפייה בגלריה
הפגנת ההורים והילדים השבוע
הפגנת ההורים והילדים השבוע
הפגנת ההורים והילדים השבוע
(צילום: אוהד שטאובר)
את דרכו במרכז הטניס החל פוני לפני כ־14 שנים כמדריך מקצועי. תחת ניצוחו, ויחד עם עודד יעקב, שעזב לפני כשמונה שנים לקנדה, ביסס פוני את המרכז כמודל מופת לחיקוי. פוני הכשיר שחקנים מקצוענים רבים. "מקצוען", "איש שנותן את הנשמה ואת הלב", "כל כולו נתינה", "צנוע", הם רק חלק מהכתרים שנקשרו לראשו של פוני, שסירב להתראיין השבוע.

"נתן את הנשמה"

משה פטלוק, מי שקיבל בשעתו את משימת הקמת המרכז מראש העירייה לשעבר, זאב בילסקי, והיה עד לפני כמה חודשים מנהל היכל הספורט והספורטק, יצא בנובמבר האחרון לגמלאות ואומר השבוע: "ברגע ששי ועודד הגיעו למרכז, הטניס התחיל להתרומם. התחלנו לבנות את המותג. לקחנו את כל האירועים הגדולים כמו אליפות ישראל בטניס לבוגרים ובוגרות, אליפות ישראל לטניס לנוער, את הכל עשינו במרכז הטניס כאן בעיר. הילדים היו שותפים באליפות ישראל בטניס, הביאו את הכדורים, פגשו את הספורטאים המצטיינים", ממשיך פטלוק. "בזמנו העיר ידעה להעריך מאוד את המרכז. עובדה שאת כל הפעילויות שרצינו – קיבלנו. הן מבחינה תקציבית והן מבחינת תמיכה".
לטענתו של פטלוק, דברים השתנו לפני כשנתיים כשהשלטון התחלף. פטלוק: "לא היה קל בזמנו להביא את שי ועודד לעבוד במרכז כי כשאתה רוצה להביא לעירייה אנשים עם נוכחות ומקצועיות, אתה לא יכול להכניס אותם לקטגוריות של דרגות של משרד הפנים. המשכורת הבסיסית לעובדים בעירייה היא ממש נמוכה. בסוף עשינו הסדר שהם יעבדו על פי חשבונית. שי קיבל משכורת של ראש אגף. מצאנו את הנוסחה והיא עבדה לאורך כל השנים".
פטלוק טוען עוד כי בשנתיים האחרונות החלו לצוץ בעיות ולא היתה תקשורת בין המאמנים המסורים לעירייה: "התחילו לעשות בעיות לשי מבחינת השכר. כל הזמן ניסו לקצץ, ניסו לכופף אותו, כדי להוריד עלויות. הוא נתן את הנשמה והיה שם כל כולו מבוקר עד ערב, כדי עבד בחוץ בשמש ובקור. הוא ביקש להיפגש עם האנשים למעלה, עם מנהלת רשות הספורט החדשה, ועד כמה שידוע לי דחו אותו. מדובר ברכז מקצועי, איש שנמצא בתפקיד כבר למעלה מ־20 שנה. לא תשמעו אותו?"
לטענתו של פטלוק הבעיה הגדולה לא היתה הרצון לקצץ, כמו חוסר הרצון להקשיב: "אם אתם רוצים להוריד שכר תקראו לאדם, תעשו לו שימוע. תגיעו לעמק השווה. מן הראוי שמנכ"ל עירייה או מנהלת רשות הספורט, ייכנסו לעובי הקורה. אבל במקום זה ממש התישו אותו. הבחור ממש הרים ידיים".

"עדיף שיישאר"

פוני, כך מספרים מקורבים, עוזב בעצב: "הוא עוזב בלב כבד מאוד", אומר גורם שעבד לצידו. "הם חייבים לנסות להשאיר אותו. אני מקווה שעוד לא מאוחר מדי".
"אין אנשים כמוהו", אומר מאמן טניס במרכז. "הוא בן אדם מיוחד, מאוד צנוע, יותר מדי צנוע שזה כבר מעצבן לפעמים. הוא יכול היה להישאר, אבל הוא רואה שהם לא רוצים אותו אז הוא הולך. הוא לא צריך להילחם על המקום שלו, הוא רוצה שזה יבוא מהצד השני וברמת השרון רוצים אותו מאוד. אנחנו שקועים בתוך המלחמה שלנו (עם עמותת ע.ל.ה), אבל זה מאוד מבאס לשמוע שהכל מתפרק. מרכז הטניס זה משהו שנבנה במשך שנים, והיו לו הישגים מכובדים מבחינה ארצית ולאומית. לעירייה לא אכפת מהמרכז".
בעניין ויכוח סביב מעבר המאמנים לע.ל.ה, אומר המאמן: "ראש עירייה בא וראש עירייה הולך, אבל בסופו של דבר המאמנים ממשיכים לגדל את הדור הבא של הילדים בעיר הזאת. אם בעירייה לא יתייחסו אליהם כאנשים רציניים וייתנו יחס מכבד, את יודעת לאן הילדים יילכו".
פטלוק מוסיף: "צריך לדבר עם האנשים. לכנס את המאמנים, להסביר להם, ואז כל החששות יירדו. העירייה צריכה להיכנס לעובי הקורה, לבדוק מה קורה שם, מדריכים משקיעים את כל מרצם ונפשם במקום הזה. תפקידה של העירייה הוא לפתור בעיות, לא ליצור".
פטלוק מבקש להדגיש כי דבריו נובעים מתוך מניע אחד: אמונה בחשיבות הספורט ואנשיו: "זה כלכלי לעירייה לפתח את הספורט. העירייה מקבלת גם את החשיפה לתקשורת, גם ממותגת באופן חיובי. יש הרבה מה לעשות בעיר. טורניר כדורסל, כדורעף חופים. כל כך פשוט, רק צריך ליישם. וזה לא הרבה כסף, זה הכל עניין של עדיפויות".
ביום ראשון השבוע התכנסו הורים ומתאמני טניס על מדרגות בניין העירייה. הם מחו על עזיבתו של פוני: "ברוידא הורס את הטניס ברעננה", נכתב על השלטים שנתלו על דלת המבנה.
"המקרה של שי מצער", אומר פטלוק. "בן אדם השקיע 20 שנה מהחיים שלו שם. יש בספורט מסורת – צריך לשמור על המרכז ואפשר לפתור הכל".
עיריית רעננה בתגובה: "מדובר בטענות שווא. ההחלטה על סיום עבודתו של שי פוני במרכז הטניס נבעה משיקולים אישיים שלו. בשנה האחרונה השקיעה העירייה רבות בקידום תחום הספורט ברעננה הן העממי והן התחרותי. נמשיך לפעול ולהשקיע בקידום הספורט בעיר ואנו יוצאים בעוד עשרות פעילויות במהלך הקיץ הקרוב".
שי פוני: "אין תגובה".