ניסו אביטן מציג: מאיגרא רמא לבירא עמיקתא. רק לפני שנה היה המאמן הצעיר אחד השמות החמים בכדורגל הישראלי, אחרי ההצלחה המטאורית עם הפועל חדרה, וזכה לשמות תואר כמו "קוסם" ו"מאמן העתיד של הכדורגל הישראלי".
ביום שני האחרון סיים אביטן את הקדנציה הקצרה שלו בהפועל רעננה. לאחר התבוסה לנס ציונה היה ברור שאשר אלון ישים סוף לרומן בין הצדדים. ניסו נקרא למשרדי המועדון בשני בבוקר, ואחרי שימוע קצר שנערך לו, הבין שזה הסוף. "ברעננה קיבלו החלטה, וזה חלק מעולמו של מאמן כדורגל", אמר השבוע אביטן. "אימנתי שם תקופה קצרה. נקשרתי מאוד בעיקר לשחקנים, אבל הדברים לא הצליחו. אני מאחל להם המון בהצלחה, ושיצליחו במשימה להישאר בליגה".
2 צפייה בגלריה
 אביטן. "הנטייה שלי היא לנוח ולא לאמן עד סוף העונה"
 אביטן. "הנטייה שלי היא לנוח ולא לאמן עד סוף העונה"
אביטן. "הנטייה שלי היא לנוח ולא לאמן עד סוף העונה"
(צילום: אלעד גרשגורן)
בהודעה הקולית ששלח לשחקנים שלו, אמר בין השאר: "אני מתנצל שזה בווטסאפ ושלא נצליח להיפרד פנים מול פנים. האמת שהייתי איתכם קצת יותר מחודשיים, ודי נקשרתי אליכם. אני חושב שיש כאן שחקנים טובים ואנשים טובים. הקבוצה נקלעה למצב מאוד לא נעים, אבל חשוב לי שתדעו שאני מאוד מאמין בכם, ואני חושב שאתם יודעים שהכול בראש, ושהמרחק הוא בסך הכול שלוש נקודות שזה משחק אחד, ואתם יכולים להפוך את הקערה. אני מאחל לכם הצלחה מכל הלב, אתם בידיים טובות. תעזרו לגל להצליח, תעזרו לעצמכם להצליח. אוהב אתכם מאוד, ומחזיק לכם אצבעות".

היינו חלוקים מאוד

כבר אחרי ההפסד הקודם למכבי נתניה, נדמה היה שאביטן סיים את דרכו. ברעננה החליטו לתת לו צ'אנס נוסף בקרב על שש נקודות מול ציונה. גם את ההזדמנות הזאת הוא לא הצליח לקחת. השלישייה הכואבת, מול האחרונה בטבלה ערב המחזור, הייתה יותר מדי בעבור אנשי רעננה.
אביטן עוזב את רעננה לאחר פחות מחודשיים בתפקיד עם ניצחון בודד, ארבע תוצאות תיקו ושישה הפסדים. "בסך הכול היחסים ביני לבין המועדון היו טובים מאוד לאורך כל התקופה", מסכם המאמן. "היה יום אחד קריטי וגורלי שבו היינו חלוקים מאוד, וזה קרה ביום האחרון של ההעברות. חשבתי שהמכירה של קייס גאנם היא מעשה לא אחראי, עקב הנסיבות שסוריאנו נפצע וגמר את העונה, ויואב תומר ייעדר לחודש בגלל פציעה. חשבתי שהמהלך של גאנם חורץ את גורל הקבוצה. היינו חלוקים מאוד בנושא, ולבסוף אשר החליט להוציא את זה לפועל".
למרות זאת, החלטת להישאר.
"התלבטתי האם להישאר או לא, ובסוף החלטתי שאני נשאר, כי אני מחויב לשחקנים, כמו שהם עצמם פנו אליי וביקשו שאשאר, כך שמבחינתי, אם זה לא היה קורה בשבוע שעבר, לא הייתי מרים ידיים ונשאר עד סוף העונה. הייתי נלחם עם השחקנים יחד, ואני משוכנע שהיינו עומדים ביעד ונשארים בליגה, אבל את זה כבר לא נדע לעולם".
הבנת שהמצב לא טוב, ונעשו מהלכים בניגוד לדעתך, ובכל זאת האמנת שאתה יכול להוציא את רעננה מהבוץ?
"כן, היו לא מעט משחקים שבהם נראינו טוב, אבל במבחן התוצאה זה לא הצליח. הובלנו לא מעט פעמים. פעם טעות שלנו, פעם טעות שיפוט, פעם חוסר מזל. אין ספק שהדברים הולכים העונה נגד הפועל רעננה, אבל עם כל זה, אני מאמין שהייתי מצליח להשאיר את הקבוצה בליגה".
לא קיבלת את מה שרצית?
"כשהגעתי הובטח לי חיזוק מהותי, ובאמת אשר הכניס את היד לכיס והביאו שני זרים וישראלי. אני חשבתי שצריך שחקן הגנה ושחקן התקפה משמעותיים כדי שיעשו את ההבדל, ובסוף כשהגיעו השחקנים סבלנו מחוסר מזל, עם הפציעות של סוריאנו ויואב, ואחרי העזיבה של קייס נותרנו למעשה בלי חלוץ 9 אמיתי, למעט עידן שמש. זה יצר מצב בעייתי ביותר".
"אחד הדברים שגיליתי בשנה האחרונה הוא כמה קל לאנשים להוציא את כל התסכולים והכעסים שלהם, ככה שאני לא שופט אף אחד, וכמה שזה יישמע מוזר, אני גם לא לוקח את זה קשה. באתי מעולם הכדורגל. הייתי שחקן, ואני יודע באיזה עולם אנחנו חיים. חוויתי את זה כשחקן בזמנו, ואני חווה את זה עכשיו כמאמן"
בשורה תחתונה, לא הצלחת לשנות דברים לאחר שהחלפת את קורצקי.
"במבחן התוצאה שבו נמדדים מאמני הכדורגל — צבירת הנקודות — לא היה שינוי. אם היינו מסיימים משחק אחד עם ניצחון יפה, הדברים היו נראים אחרת. הגיע המשחק מול נס ציונה, היינו לא רעים עד הפנדל, ואז הגיעה קריסה מנטאלית, כמו שקרה לא מעט פעמים השנה. השחקנים פשוט הפסיקו לתפקד. גם זה באחריות שלי, אני ממש לא בורח מאחריות. הבאנו גם גורם חיצוני — פסיכולוג שהתחיל לעבוד עם השחקנים — וגם הוא זיהה מהר את הבעיות המנטאליות. עכשיו גל כהן קיבל את תפקיד, לפחות באופן זמני, ולדעתי זאת בחירה נכונה. אני מקווה שהוא יישאר ויצליח. הוא איש כדורגל טוב מאוד ואחלה בן-אדם. יש לו חיבור נהדר עם השחקנים. אם לא לתת לי להמשיך, לפחות שייתנו למישהו אחר מהמועדון להמשיך, ולדעתי גל זה פתרון מצוין".
בדיעבד, מה היית עושה אחרת?
"בדיעבד זה לא חוכמה. אנשים מקבלים החלטות בחיים, וגם כאן הייתי צריך לקבל לא מעט החלטות, ובמבחן התוצאה זה לא הוכיח את עצמו. אני לא אדם שמצטער על החלטות ועל בחירות שלי. מכל דבר אפשר לקחת את הטוב וללמוד. בסך הכול הרווחתי אנשים וחברים טובים ברעננה, ואני מאחל להם בהצלחה".
מה חלקך בכישלון? איפה טעית?
"אני לא אחד שבורח מאחריות. אם חלילה הקבוצה תרד ליגה, גם לי יהיה חלק בזה. קיבלתי קבוצה מתחת לקו האדום, לא הצלחתי לשנות את המצב ואני מחזיר אותה מתחת לקו האדום. לדעתי, המצב לא אבוד, ואם מנקים את התחושות ואת האנרגיה הלא-טובה, מדובר במרחק של משחק אחד, כשנשארו תשעה משחקים בקופה. זה יכול ללכת לכיוון מחויך בסיום העונה, ויכול שלא. אני מקווה מאוד שרעננה לא תרד".
אחרי התבוסה לנס ציונה קשה לשאוב עידוד.
"המומנטום והתחושות בכדורגל חשובות ביותר. הפער הוא מזערי, ולרעננה עוד מצפים מפגשים ומאבקים פנימיים בתחתית. נכון שאחרי המשחק מול נס ציונה הסיכויים פחתו, אבל הכול ממש פתוח. בסופו של דבר צריך להיות במחזור האחרון מעל הקו האדום, ואני מאמין שרעננה תהיה שם".

אחזור לחייך

בקיץ, כשקיבל לידיו את הפועל תל אביב, לא תיאר לעצמו אביטן בחלומות הכי שחורים שלו שכך תסתיים העונה שלו. אחרי כישלון חרוץ בוולפסון וסירוב להצעה לחזור לחדרה, קיבל המאמן החלטה נוספת שחרצה את גורלו. אביטן לא מצא את הפתרונות לרעננה שהמשיכה לשקוע, ועכשיו הוא יושב בבית ומנסה לחשב מסלול מחדש. אחרי שנתיים מדהימות הגיעה העונה הקשה בקריירה הקצרה שלו.
2 צפייה בגלריה
"חלק מעולמו של מאמן כדורגל"
"חלק מעולמו של מאמן כדורגל"
"חלק מעולמו של מאמן כדורגל"
(צילום: אלעד גרשגורשן)
"זה לא נעים", הוא אומר. "אתה מגלה לא מעט דברים, גם על עצמך וגם על הסביבה של עולם הכדורגל. אני לוקח את הדברים בפרופורציות, וכמו שהייתי שנתיים בפסגת הכדורגל, ואמרו עליי שאני עושה קסמים כשהדברים הלכו טוב, עכשיו הגיעה שנה קשה ומתמודדים איתה. נחים ונרגעים, ואני בטוח שבקרוב אחזור לחייך בכל הקשור לכדורגל, כי בחיים עצמם תמיד אמשיך לחייך".
מה אתה עונה לכל אלה שאמרו שהפועל תל אביב הייתה גדולה עליך, ושקצת התבלבלת אחרי ההצלחה שלך בחדרה?
"אחד הדברים שגיליתי בשנה האחרונה הוא כמה קל לאנשים להוציא את כל התסכולים והכעסים שלהם, ככה שאני לא שופט אף אחד, וכמה שזה יישמע מוזר, אני גם לא לוקח את זה קשה. באתי מעולם הכדורגל. הייתי שחקן, ואני יודע באיזה עולם אנחנו חיים. חוויתי את זה כשחקן בזמנו, ואני חווה את זה עכשיו כמאמן. הרי ברור שברגע שאחזור להצליח, כולם יגידו 'איזה מאמן טוב, הוא פשוט לא היה במקום הנכון' וכל הדברים האלה".
"הפועל תל אביב זה פרק שהסתיים. יבוא יום ואספר בדיוק את הצד שלי על מה שקרה בהפועל תל אביב. היום, כשהם מצליחים, זה עושה את זה עוד יותר ברור. עכשיו זה עוד לא הזמן לדבר על הפועל תל אביב"
ספגת לא מעט ביקורות קשות, אתה רוצה להגיד ששום דבר לא חילחל אליך?
"יש המון אנשים רציניים בכדורגל שלנו, שהביקורת שלהם לגיטימית ועניינית ואתה מקשיב להם, ויש גם לא מעט אנשים מלאי אינטרסים ואפילו נקמנים, שעושים את זה בצורה די בזויה בעיניי, אבל הם חלק מהנוף של הכדורגל שלנו. הם לא הולכים לשום מקום, ובטח שגם אני לא".
הפועל תל אביב מצליחה מאוד עם קלינגר, שהחליף אותך על הקווים. אני מניח שזה לא גורם לך יותר מדיי נחת.
"הפועל תל אביב זה פרק שהסתיים. יבוא יום ואספר בדיוק את הצד שלי על מה שקרה בהפועל תל אביב. היום, כשהם מצליחים, זה עושה את זה עוד יותר ברור. עכשיו זה עוד לא הזמן לדבר על הפועל תל אביב".
מה עכשיו, תחזור מהר או שתיקח פסק זמן?
"הנטייה שלי היא לנוח ולא לאמן עד סוף העונה הקרובה. זה נכון לכרגע, אבל אני לא יודע מה יקרה, כמובן. הרצון הוא לנוח, אבל דברים תמיד משתנים בכדורגל".