קבוצות הבוגרים של מכבי נתניה, הפועל חדרה והפועל כפר־סבא בכדורגל סיימו פחות או יותר את העונה. נתניה עוד נאבקת על כרטיס לאירופה, ואילו חדרה וכפר־סבא יחפשו רק איך לא להתבזות בפלייאוף. הפועל רעננה והפועל רמת השרון נאבקות נגד הירידה לליגה א', וזה לא הולך להיות פשוט בפלייאוף התחתון המטורף שמחכה להן. מכבי והפועל הרצליה מעבירות עונה נטולת מטרות בליגה א' וסופרות את הדקות עד שיגיעו רשמית לחוף הים – והוא לא רחוק במקרה שלהן.
1 צפייה בגלריה
עמי וזאנה. רעננה מספקת שחקנים
עמי וזאנה. רעננה מספקת שחקנים
עמי וזאנה. רעננה מספקת שחקנים
( צילום: עמית שעל)
רגע לפני סיום עונת הכדורגל, זה הזמן לבדוק מה קורה במחלקות הנוער של אגודות השרון, אלה שאמורות לספק את השחקנים לקבוצות הבוגרות. נכון שהמטרה של המחלקות האלה היא ללמד, לחנך ולגדל שחקנים, אבל יש גם את הצד ההישגי – בעיקר של קבוצות הנוער, שצריכות ללמד גם את ההיבט הזה של ווינריות, עמידה במטרות והתמודדות עם כישלונות. אז בואו נבדוק את מצבן של קבוצות הנוער בשרון, או כמו שהאוהדים היו שואלים פעם ביציע: מה עשה הנוער?

הנוער לשלטון

בליגת העל לנוער משחקות ארבע קבוצות שרוניות, שלוש מהן מדורגות במרכז הטבלה פחות או יותר, ואחת נאבקת נגד הירידה. מכבי נתניה של אלכס פלדמן, שמשמש גם כמנהל המקצועי של כל המחלקה, ועוזרו דן רומן נמצאת לאחרונה בתקופה טובה, שמתבטאת בעיקר בעלייה לחצי גמר הגביע, שם תתמודד ב־4 באפריל נגד מכבי פתח תקווה. ברבע הגמר היא הדיחה את מכבי חיפה, אלופת השנתיים האחרונות. בליגה היא מדורגת תשיעית מתוך 18 קבוצות.
מקום אחד מתחתיה נמצאת הפועל רעננה של המאמן דני בונדר והמנהל המקצועי עמי וזאנה. בשנים האחרונות קבוצת הנוער סיפקה לא מעט שחקנים לקבוצה הבוגרת, וחלקם גם הגיעו לליגת העל – יואב תומר, למשל, שמשחק בהפועל תל אביב. לפני חמש שנים היא זכתה בגביע המדינה ע"ש אבי רן, ועכשיו היא מקווה להשאיר את הראש מעל המים ושהקבוצה הבוגרת תשרוד בלאומית, כי ירידה פירושה גם פגיעה במחלקת הנוער.
רון קלר הספיק לאמן את קבוצת הבוגרים של הפועל חדרה לפני שנתיים, אחרי העזיבה של אורי גוטמן, אבל אחר כך עבר לקבוצת הנוער, שמדורגת 11. לפני שנתיים הקבוצה ניצלה מירידה בזכות הקורונה, שהביאה להקפאת הליגות, ובעונה שעברה דורגה בשיפולי הצמרת. השנה היא שוב בחלק התחתון של הטבלה, אבל רחוקה מסכנת ירידה.
מי שנמצאת עמוק בתוך התחתית היא הפועל כפר־סבא שמדורגת במקום ה־15, מתחת לקו האדום. העונה ליגת העל תקטן שוב אחרי הקפאת הירידות, כך שהקבוצות שיסיימו במקומות 15 עד 18 ינשרו ללאומית והקבוצה מהמקום ה־14 תתמודד במבחנים מול אחת הסגניות מהלאומית. כפר־סבא, שחזרה בשנה שעברה לליגת העל, עוברת עונה לא יציבה. לצד תוצאות תיקו מחמיאות שסחטה מקבוצות הצמרת של אשדוד, מכבי והפועל ת"א, היא חטפה שישייה מהפועל ראשל"צ ולאחרונה הפסידה 3:0 לבית"ר ירושלים ומכבי פ"ת. בשבת האחרונה היא איבדה יתרון מבטיח של 0:2 על מכבי נתניה, שהצליחה להשוות בדקה ה־90. הכל מבחינת כפר־סבא עדיין פתוח, היא במרחק שתי נקודות מחוף מבטחים, אבל בלי ניצחונות זה לא יעזור – מה גם שבין יריבותיה בקרב התחתית נמצאות אגודות עם מסורת כמו בית"ר ירושלים, הפועל באר־שבע, בני־סכנין ובני־יהודה.
הפועל רמה"ש, שנשרה בעונה שעברה מליגת העל, נאבקת על דרכה חזרה ופתחה פער קטן בפסגה על יריבותיה לצמרת מחוז דרום, הפועל ירושלים וגדנ"ע יהודה. באותו מחוז, הפועל הוד השרון מדורגת חמישית, מכבי הרצליה נאבקת נגד הירידה לליגה הארצית, וגם הפועל הרצליה שמשחקת בצפון לא יכולה לנשום עדיין לרווחה. בית"ר טוברוק מדורגת שלישית ונאבקת על הכרטיס לליגת העל עם הפועל נוף הגליל והפועל חיפה.

עושים בית ספר

בארצות הברית, בירת הספורט המקצועני של העולם, השיטה אחרת. אף אחד לא שמע על מחלקת הנוער של לוס־אנג'לס לייקרס או על האקדמיה של ניו־אינגלנד פטריוטס, שמגדלות שחקנים לקבוצת הבוגרים. הספורט המאורגן מתנהל במערכת החינוך, בבתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים, התיכונים ולבסוף המכללות. אין ליגות לנוער, יש אליפויות בתי־ספר ומכללות, ששוברות שיאי עניין ורייטינג. אנחנו נמצאים בעיצומו של מארס המטורף, טורניר הגמר של אליפות המכללות הארצית – ולא סתם הוא נקרא מטורף. בוגרי מערכת החינוך נבחרים בדראפט על־ידי הקבוצות המקצועניות.
אצלנו כאמור זה שונה, עיקר הפעילות היא במסגרת האגודות, אבל לצידה יש ליגות בתי ספר בכל הענפים, ובאזור השרון יודעים כנראה איך לעשות זאת נכון ולהצמיח שנה אחרי שנה בתי ספר אלופים. מספיק רק להסתכל על השנה הנוכחית.
תיכון אורט יד ליבוביץ' מנתניה זכה בחודש שעבר באליפות בתי הספר התיכוניים אחרי ניצחון 0:6 מוחץ על נבחרת כפר־גלים, שנמצאת תחת חסותה של מכבי חיפה. במשחק הגמר כיכב עם שלושער עידן ג'ורנו טוקלומטי, בנו של טוני טוקלומטי, שגורש מישראל לפני 18 שנה בסיפור שעשה אז הרבה רעש. מכבי נתניה החתימה אותו ב־2003 כשחקן זר צעיר בן 18 וחצי, אלא שלאחר כמה חודשים עלה החשד שהוא בעצם 31, מה שגרם לסערה אשר גרמה לשחקן לעזוב את המועדון הנתנייתי ואת הארץ. טוקלומטי ג'וניור התחיל את העונה הנוכחית בבית"ר טוברוק ובהמשך חתם לשלוש במכבי פ"ת. נחזור לגמר התיכונים, שבו כבש צמד עידן ברנס, מלך השערים של בית"ר טוברוק (21 כיבושים העונה), ואדם מחמיד ממכבי פ"ת השלים את השישייה. זו הזכייה החמישית בתולדות בית הספר, שמטפח את נושא הספורט.
בכדורסל, נבחרות הבנות של אוסטרובסקי רעננה ורוטברג רמה"ש שלטו בעבר באליפויות הארציות, עד שבשנים האחרונות נכנסה לעניינים הגימנסיה הריאלית מראשל"צ. הנבחרת בראשל"צ זכתה השנה בתואר אחרי שניצחה בגמר את האלופה המכהנת אוסטרובסקי, שברזומה שלה יש תשע אליפויות. הקבוצה מרעננה הדיחה בחצי הגמר את הדרים הוד השרון.
אליפות התיכונים בכדורעף נשלטה העונה על ידי קבוצות השרון, כמו בשנים האחרונות. נבחרת הבנים של גלילי כפר־סבא ניצחה בגמר את תיכון אביב רעננה אחרי שגברה בחצי הגמר על מבואות עירון. בין הבנות זכתה נבחרת מוסינזון הוד השרון, שניצחה בגמר את גלילי כפר־סבא, אשר מצידה גברה בחצי הגמר על אוסטרובסקי רעננה.