בראשית היה אדם שהתחיל לרוץ, וגם לרכוב על אופניים, אבל עד למשקולות, את זה אמרו לו החבר'ה מסביב - 'את זה תשאיר למקצוענים'. ואכן, במשך שנים העיסוק במשקולות ובכוח היה מיועד קודם כל לגברים מאסיביים ומיוזעים בלבד. אלא שאז הגיע הקרוספיט ופתח בפני קהלים רחבים אחרים את האפשרות להרים משקלים כבדים ועל הדרך גם לרוץ איתם.
אלון קורטק, ממייסדי קרוספיט כפר סבא, יצא לדרך חדשה ופתח מכון כושר של strengthening and conditioning באיזור התעשייה רעננה, והחליט לקחת את העניין הזה שלב אחד קדימה. הכוח, אצל קורטק, מקבל את המשקל הבסיסי, העיקרי, ממנו אפשר לצאת לאימונים מגוונים יותר, בדיוק ההיפך משיטות האימון המסורתיות בהן הרמת משקולות נדחקה לשלבים מתקדמים של האימון.
"אם ניקח מישהו שלא מאומן ונבקש ממנו לעשות פעילות גופנית כלשהי, לקפוץ או לרוץ, הוא עשוי להתקל בקושי, גם פיזי, גם מנטלי, כי אלה דברים שהוא לא רגיל לעשות אותם", מסביר קורטק, "אבל תנועת הסקוואט, שזו תנועה שאדם עושה הרבה יהיה לו קל לעשות, גם עם משקל, כי זוהי תנועה טבעית בסופו של דבר. דדליפט (הרמה של המוט מהרצפה עד לעמידה מלאה) גם הוא תרגיל שמפחיד הרבה אנשים, אבל הרי כל פעם שאתה מרים משהו מהרצפה אתה בעצם מבצע דדליפט".
ואם אני בכלל רוצה לכוון לריצה, אפילו ריצת מרתון?
"אני חושב שצריך ללכת למקום שיבדוק קודם את טווח התנועה שלך, שאת התנועות הבסיסיות אתה עושה טוב. אני אישית חושב שקודם כל יותר נכון לחזק את השרירים, רק אחרי זה לרוץ".
למה מתאמנים צריכים בעצם לשאוף כשהם מתחילים לעסוק בספורט?
"קודם כל בריאות. קח למשל את מי שיושב במשרד, הם יושבים בתנוחה לא טובה, ונוצרת להם כפיפה בגב. זה למשל משהו שמוריד את איכות החיים, בוודאות. אז הייתי רוצה לקחת אותם ולהתחיל להזיז אותם, להחזיר להם את הכיף של לזוז. אשתי למשל, ממש לא צריכה את העזרה שלי בהחלפת גלגלים, בכלל, נשים יכולות להרים כמעט אותם משקלים כמו גברים ואין סיבה שלא יעשו את זה".
אנחנו גדלנו בידיעה שמשקולות זה לא בריא.
"מכרו לנו הרבה לוקשים. תעשה פעילות גופנית, לא משנה מה, שהיא לא בקצב ובעומס הנכון שמתאים לך באותו הרגע, הסיכוי גבוה שזה יוביל לפציעה. זה נכון לאימוני משקולות כמו לכל אימון אחר".
למה הגעת לקרוספיט ואז חזרת למשהו בסיסי יותר?
"כשהתחלתי להתאמן בקרוספיט, התחלתי פתאום ליהנות.זה לא היה כמו חדר כושר, שאתה הולך לבד ואם אתה לא יודע מה לעשות אתה גם תלך לאיבוד ולא תחזור יותר, ראיתי תוצאות ויש גם את האלמנט של הקהילה. מבחינת האופי באימון אצלי נשארתי כמו בקרוספיט, יש את עניין הקהילה המתאמנת ביחד אבל התוכן השתנה, האיך. כולנו רוצים להגיע למצב שאנחנו בריאים יותר וחזקים יותר, אבל השאלה איך אתה מגיע לזה".
אז מה צריך לעשות כדי להתחיל?
"עקרונית, אין שום הגבלה. מתאימים את התרגילים והמשקלים לכל אחת ואחד וההתקדמות בהתאם ליכולת האישית. כל מה שצריך הוא רצון להצליח ולראות תוצאות".