2 צפייה בגלריה
ליעד אורבך | צילום: אריאל ימיני
ליעד אורבך | צילום: אריאל ימיני
ליעד אורבך | צילום: אריאל ימיני
על דבר אחד אין עוררין. בעונה האחרונה שיחקה ליעד אורבך (18, 1.82 מ') כדורסל יוצא דופן, הייתה אחד מהגורמים המרכזיים להצלחתה של קבוצת הנערות שזכתה ב-3 תארים והגיעה למקום ה-4 באליפות העולם לתיכונים, ואף החלה לשחק בקבוצת הבוגרות. היא אחת מהשחקניות הטובות לגילה בארץ. עד כאן הקונצנזוס.
כאן הסיפור מסתבך. ביום רביעי שעבר הודיעה מכבי רעננה שאורבך לא בתוכניות שלה לעונה, על אף שהיו למועדון "תוכניות גדולות לקדם אותה", הקבוצה אף טענה כי נכון לעכשיו לא פנתה אף קבוצה בבקשה לשחרר את השחקנית והדגישה ש-"ברגע שנקבל פניה, נשחרר אותה". שלשום (ג') הגישה השחקנית תביעה לשחרורה מהאגודה ולפיצוי כספי במוסד הבורררות של איגוד הכדורסל.
בכתב התביעה, שהוגש באמצעות משרד עורכי הדין "שי אליאס ושות'", נטען כי אורבך מוחזקת "כבת ערובה" במועדון. התביעה מציגה תצהירים חתומים על ידי יוני דנישבסקי, מאמן קבוצת הנערות ומנהלה הנוכחי; ושאולה גולדברג, מנהלת מחלקת הנערות בעבר, מהם עולה כי התחייבו בשנת 2013 שהשחקנית תוכל להשתחרר מהקבוצה בכל עת, ללא תנאי וללא תמורה כספית לכל קבוצה אחרת.
עוד טוענת השחקנית בתביעה, כי התחייבות זו הייתה השיקול המרכזי במעברה מאבן יהודה דווקא לרעננה. בתביעה אף מצוין שנציגי עיריית רעננה בהנהלת אגודה, קיבלו את בקשתה של אורבך, ואילו שאר הנהלת המועדון (נציגי מכבי רעננה) התנגדה אליה "ללא סיבה ובניגוד גמור להתחייבות של הנתבעת". בהמשך התביעה מצוין אף כי עיריית רעננה ונציגיה, לרבות אלה ביאר, מנהל רשות הספורט העירונית, הפעילו סנקציות נגד המועדון עקב סירובו לשחרר את אורבך. לפי התביעה, אף פניותיו של דנישבסקי עצמו, לקבל את מכתב השחרור עבור אורבך, התקבלו בסירוב על ידי המועדון.
כמו כן, בתביעה מפורטים שורה של מחדלים שונים שביצע לכאורה המועדון כלפיי אורבך, כשבין השאר נטען כי "השחקנית פותתה במניפולציות ובהבטחות שווא לקבוצת הבוגרות תוך ניצול תמימותה וגילה הצעיר", על מנת לחסוך כסף לקבוצה על אף שלא ניתנה לה הזדמנות נאותה לשחק.
בנוסף, נטען כי עקב העומס הרב שהופעל על השחקנית, שהשתתפה ב-3 מסגרות שונות (מחלקת הנערות, קבוצת הבוגרות ו-נבחרת אוסטרובסקי), נגרם לה נזק ועתה היא מושבתת ממשחק – כשעלות הטיפולים הרפואיים נופלים עליה (אורבך הייתה אמורה להשתתף במסגרת נבחרת הקדטיות, אך לא שותפה עקב פציעתה, א.י.). לגבי הנזקים הבריאותיים, מבקשת התביעה לאפשר "פיצול עילות התביעה" – ובכך לתבוע במועד אחר.
התביעה אף טוענת שעל בסיס ההתחייבות הנ"ל ניהלה אורבך מו"מ עם קבוצות אחרות, סיכמה עם קבוצת הפועל הרצליה (הכוונה לבנות הרצליה, א.י.), ועל כן חשפה עצמה לתביעה על ידי האחרונה. בשורה התחתונה דורשת אורבך לשחרר אותה לאלתר וללא תמורה, לשלם לה פיצוי של 150 אלף שקלים ואת הוצאות הבוררות.
חגי סגל, דובר איגוד הכדורסל הסביר בנושא כי ברגע ששחקנית מסיימת את גיל הנערות, היא אוטומטית רשומה בבוגרות. דמי העברה הם במו"מ בין הקבוצות. אם המו"מ לא מצליח, השחקנית לא משוחררת ורשאית על פי חוק הספורט להיכנס להסגר של עונה שלמה. אם לשחקנית יש הסכם עם הקבוצה שמגיע לה שחרור והקבוצה לא עומדת בהסכם, רשאית השחקנית להגיש תביעה לשחרור נגד האגודה".
2 צפייה בגלריה
אורבך במסגרת קבוצת הנערות | צילום: אריאל ימיני
אורבך במסגרת קבוצת הנערות | צילום: אריאל ימיני
אורבך במסגרת קבוצת הנערות | צילום: אריאל ימיני
תגובות
תגובת עיריית רעננה: "ליעד אורבך משחקת בקבוצת הבוגרות של מכבי רעננה, הפועלת ומנוהלת כעמותה עצמאית. העירייה רואה בחומרה את התנהלות העמותה מול השחקנית, שגדלה בקבוצת הנערות של העירייה. העירייה תפעל בכל דרך מול העמותה, כדי לאפשר לכל שחקנית להחליט על עתידה המקצועי, בלי שתהיה כבולה בידי הקבוצה".
תגובת ממועדון מכבי רעננה נמסר היום (ד'): "קיבלנו את המסמך שהופנה לאיגוד שתובע את האגודה מכבי רעננה בגין הבטחה שקיבלו לכאורה. את מה שיהיה לנו לומר, נאמר לאחר בדיקה משפטית בתהליך הבוררות. היינו שמחים לקבל מזמן פניה מהמועדון הקולט ולסיים את הסאגה הזו. עם זאת, עדיין לא התקבלה אף פנייה".
קבוצת בנות הרצליה סירבה להגיב לכתבה.