היום בערב, כשיחגוג את ליל הסדר עם משפחתו, יוכל אשר אלון לפנטז, בין כוסית לכוסית, על העפלה לגמר הגביע עם הפועל רעננה הקטנה והצנועה שלו. לאחר שהפך את רעננה לדיירת של קבע בליגת העל, נמצא המועדון שלו על סף הישג בלתי רגיל במונחים של פנינת השרון. הערב (א') יוכלו אלון ושחקני רעננה לרשום היסטוריה נוספת ולהביא את המועדון למעמד גמר הגביע בפעם הראשונה בתולדותיו.
1 צפייה בגלריה
אשר אלון. יהיה גמר גביע? | צילום: ערן גולן
אשר אלון. יהיה גמר גביע? | צילום: ערן גולן
אשר אלון. יהיה גמר גביע? | צילום: ערן גולן
עוד לא נשארנו
רגע לפני הסדר והפועל חיפה בגביע התיישב אלון לראיון חגיגי. על הפרק עלה כל נושא אפשרי: פתיחת העונה הקשה, ההתאוששות המופלאה, החיבור המחודש עם מנחם קורצקי, היעדר אצטדיון ביתי ואפילו סקופ מעניין בנוגע לאיחוד אפשרי עם אחת מקבוצות השרון.
העונה שלכם, שהתחילה רע מאוד, עוד יכולה להיגמר בצורה הכי מתוקה, בהישארות ואולי אפילו בתואר וכרטיס חלומי לאירופה.
"זה נכון, אבל בוא נעשה סדר. עוד לא הבטחנו את ההישארות, ואם נהיה כנים, בגביע לא עברנו את אריות הליגה. היה לנו לא מעט מזל בהגרלות, והגענו לחצי הגמר. חובת ההוכחה עלינו. כבר ניצחנו קבוצות צמרת העונה והוכחנו שאנחנו יכולים להתמודד עם קבוצות גדולות. אני מקווה שנעלה לפחות לגמר ומאמין שזה בהחלט אפשרי".
אתם במרחק שני משחקים מתואר היסטורי וכרטיס חלומי לאירופה.
"כדי שארסנל תגיע לשחק כאן, כמו שחולמים, צריך עוד לעבור הרבה. האמת, אירופה לא מרגשת אותי. אני עסוק בליגה, אבל גם אם נישאר ונעשה את הבלתי ייאמן ונזכה בגביע, נושא אירופה לא מעניין אותי כרגע. אני לא חושב שאנחנו בנויים לזה בנקודת הזמן הזאת. הלוואי שניקח את הגביע, אבל נישאר עם הרגליים על הקרקע. רעננה תישאר תמיד קבוצה קטנה, וצריך להבין את המגבלות שלה".
פתחתם את העונה הכי רע שיכול להיות.
"חשבנו לקחת מאמנים צעירים שגדלו אצלנו ולתת להם את הבמה. הבעיה היא שלקבוצות קטנות שצריכות לשרוד אין תמיד סבלנות, ואם פותחים לא טוב, מתחיל הלחץ. הקבוצה פתחה רע מאוד, ראיתי את הטעויות ואת חוסר הניסיון של דודו והבנתי שטעינו ואי אפשר להמשיך ככה".
ואז הפתעת את כולם עם מינוי הזוי.
"לאורך השנים רציתי להביא את גיא לוי, וזה לא יצא לפועל. לקחתי אותו כי הוא התאים לתקציב שלי, אבל שכחתי שהוא גם צריך להתאים לקבוצה, וזאת היתה הטעות השנייה שלי. ראיתי שהקבוצה הולכת אחורה ושהסיכויים לשרוד עם גיא לוי קלושים, ולכן החלטנו לעשות עוד שינוי".
לפני שהבאת את קורצקי אמרת שהברק לא מכה פעמיים באותו מקום.
"קורצקי לא שוכח לי את מה שאמרתי. התכוונתי להגיד שאחרי ההצלחה האדירה שהיתה לו אצלנו הוא לא יוכל להצליח איתנו שוב באותו משקל. זה היה סוג של חשש שלי. הקארמה שלו לא היתה ממש טובה בגלל מה שהוא עבר בשנים האחרונות עם קבוצות שירדו ליגה, אבל מנחם קורצקי הוא אישיות שיש לה תעצומות נפש. מאמן ששחקנים אוהבים. אני אוהב אותו מאוד. הוא היה האדם שהכי התאים לקבוצה. יצרנו את הקשר שוב, וכנראה זה נועד להיות כך".
כבר אפשר להגיד שהוא הציל אתכם מירידה?
"מי שחושב שהסיפור נגמר ונשארנו בליגה טועה בגדול. עוד לא הבטחנו את ההישארות. המצב הרבה יותר טוב כמובן, אבל עדיין צריך להשלים את המשימה. אני מאמין שארבע-חמש נקודות יספיקו לנו כדי להבטיח עונה נוספת בליגת העל".
התעייפתי קצת
בשנה הבאה יסגור אלון עשור ברעננה. בתקופה הזאת עלתה הקבוצה פעם אחת וירדה כעבור שנה, ולפני חמש שנים עלתה שוב ומאז ביססה את מעמדה בליגת העל. למרות ההצלחה המקצועית, הקשיים סביב המועדון אינם קטנים. הקבוצה משחקת בנתניה לאחר שסוגיית האצטדיון תקועה זה שנים. היעדר המגרש הביתי מקשה על רעננה להגדיל את הגרעין הקטן שלה, ואלון מחפש פתרונות יצירתיים.
"אנחנו במגעים מתקדמים עם מכבי הרצליה בקשר לאיחוד", אומר אלון. "יש להם מגרש שיוכל לשמש אותנו. הכוונות של אריאל שיימן רציניות הפעם, ואני חושב שמהלך כזה, אם יצא לפועל, ירים את המועדון שלנו. אחרי החג נמשיך במו"מ ונקווה שהוא יסתיים בצורה חיובית".
איך זה יעבוד בדיוק?
"תקום קבוצה מאוחדת, ומחלקות הנוער יישארו בנפרד, חוץ מקבוצת הנוער שתהיה גם היא מאוחדת. אני לא חושב שלאורך זמן רעננה מסוגלת להתקיים לבד. המועדון תלוי בדמיאן ובי היום, ואנחנו לא נישאר כאן לעד. אני חושב שמה שעשינו למען הקהילה הוא דבר שיירשם בספרי ההיסטוריה של העיר. המועדון שיחק בליגות הנמוכות עד שהגענו לכאן. הרמנו את המועדון שתקע יתד והפך לחבר של קבע בליגת העל. החזקת מועדון בליגה הראשונה עולה לא מעט כסף. קשה להחזיק מועדון כמו רעננה ללא סיוע. כל שנה אנחנו מזרימים בין 3 ל‑4 מיליון שקלים".
התעייפת?
"ראשית, כן, התעייפתי קצת. שנית, אין לנו אצטדיון, קשה להביא קהל, והתנאים לא קלים. אני יודע שיש לא מעט אוהדים של רעננה שהמועדון חשוב להם, אבל הם לא ממש מגיעים, כי בשבילם לנסוע לנתניה זה תיק. הרצליה צמודה לרעננה, והגישה לאצטדיון שם תהיה קלה יותר".
איך תיקרא הקבוצה?
"הפועל רעננה/הרצליה. נמצא פתרון".
אני מתאר לעצמי שהרעיון הזה לא ימצא חן בעיני האוהדים שלכם.
"אני לא בטוח שזה נכון. נשב ונקשיב גם להם. נעשה סקר בין האוהדים ונמצא את הנוסחה להצלחה. לא נעשה את המהלך לבד. הקבוצה שייכת לאוהדים ולעיר ולא לדמיאן ולי. אנחנו מדברים על שתי ערים שכנות ששני המועדונים שלהם זקוקים לעזרה, וזה יכול להיות פתרון נהדר. שיימן נראה הפעם רציני מאוד בנוגע לעניין".
אתה בונה על האצטדיון בהרצליה, אבל למיטב ידיעתי הוא זקוק לשיפוץ שיעלה מיליונים כדי להכשיר אותו לליגת העל.
"ברור לי שצריך להשקיע לא מעט כדי להכשיר את המגרש לליגת העל. אם נראה שזה לא קורה, זה לא ייצא לפועל. ראשי הערים צריכים לשתף פעולה, ואם זה יקרה ותהיה היענות, נוכל לבנות קבוצה מאוחדת, חזקה וטובה שתהיה בצמרת הכדורגל הישראלי. אני מאמין מאוד במתווה הזה. קבוצת כדורגל זה לא נדל"ן, זה לא עובר בטאבו. צריך לחשוב ולבדוק מה עושים כדי שהמועדון ימשיך להתקיים עוד שנים ארוכות ברמות הגבוהות".
התאכזבת מכך שראש העירייה היוצא זאב בילסקי לא הרים את עניין האצטדיון?
"לא. כדי לבנות אצטדיון צריך לא מעט כסף. אין כאן תורמים. ההפך, אנחנו תורמים לקהילה. לכן הרעיון של איחוד בין שתי ערים, לפחות בנושא האצטדיון, יפתור לנו 50 אחוזים מהדברים. ברעננה אין סיכוי לבנות אצטדיון, ולא משנה מי יהיה ראש העירייה".
אם אני לא טועה, קבוצה חדשה צריכה להתחיל בליגה ג', לא?
"כאן זה יהיה שונה. רעננה תקלוט את הרצליה, והקבוצה תשחק כמובן בליגת העל. אנחנו גם חושבים על הקמת קבוצת בת שתשחק בלאומית או בליגה א'. נוכל להרים כאן קבוצה מאוחדת וחזקה שתוכל להגיע לצמרת הכדורגל הישראלי".
לא מעט פרשנים טוענים כבר שנים שאין לכם מקום בליגת העל, אתה נעלב מזה או שכבר פיתחת אדישות לנושא?
"בחרתי למנף את זה. באסיפות אני תמיד מזכיר לשחקנים כמה לא רוצים ולא סופרים אותנו. כל הפרשנים שמותחים עלינו ביקורת רק עוזרים לנו להתרומם. ברגע שאומרים עלינו דברים טובים אנחנו בצרות. אנחנו תקועים ללא מעט אנשים כמו עצם בגרון. הנה התשובה שלנו — חצי גמר ובדרך לעוד עונה בליגת העל".
אולי אפשר להבין את הביקורת? כל השנים האלה בליגת העל, ולא הצלחתם לפתח גרעין גדול יותר של אוהדים.
"אני לא מנותק מהכדורגל הישראלי. אני יודע שקבוצה בלי אוהדים זה דבר בעייתי. לפעמים אני מתבייש במספרים שלנו. הנה אנחנו בדרך לחצי הגמר, חגיגת הכדורגל הישראלי, ואנחנו מתקשים להביא אוהדים. זה כואב. אנחנו מדברים על 20 אוטובוסים שלא בטוח שנצליח למלא. אני לא רוצה להרגיש מבויש בחצי הגמר. כאוהד כדורגל, ברור שכולם רוצים לראות את הקבוצות עם הקהל הגדול. ברעננה יש הרבה מאוד אנשים שאוהבים כדורגל, אבל כבר אוהדים קבוצות אחרות. גם הילדים במחלקת הנוער כבר מזוהים עם הקבוצה שאבא שלהם אוהד. יש לנו 1,200 ילדים בבית התלמיד ועוד כמעט 500 במחלקת הנוער, כלומר כמעט 2,000 משפחות שיכלו להיות בסיס חזק של אוהדים. יש לנו מחלקה נהדרת שיש בה איש מקצוע מדהים כמו עמי וזאנה. אנחנו מעצמה בנוער. לקחנו גביע, מתמודדים על אליפות העונה".
יש בסיס לא רע לבנות קהל אוהדים, לאור ההצלחות של המחלקה הצעירה.
"בדיוק, אנחנו שם דבר בכדורגל הישראלי בפיתוח הנוער. אפשר להיות גאים במועדון. אני מקווה שזה כן ייתן תנופה לקהל חדש בסופו של דבר. אני פונה מכאן לתושבי רעננה אוהבי הכדורגל: בואו ותראו איזו מעצמה של כדורגל אנחנו בפיתוח דור העתיד, הבוגרים שלנו כבר דיירי קבע בליגת העל. חמש שנים בליגה הראשונה, וניכנס בעזרת השם לעונה השישית. אני קורא לכם להגיע לחצי הגמר ולהגיע בכלל למשחקי הקבוצה. יש במה להתגאות, ויש כדורגל טוב לראות. ביום ראשון בסמי עופר, 45 דקות נסיעה, רעננה העיר שלכם במעמד שיא של הכדורגל הישראלי. בואו לתמוך במועדון שמייצג את העיר".
חכמון, דגו וסגל
הפרשה האחרונה שנקשר בה שמו של הבעלים הרענני היתה דרישתו לבדוק את מניעיו של השופט אלי חכמון לאחר ששפט את המשחק של רעננה נגד הפועל חיפה ושגה רבות בדרך מעוררת תמיהה.
מתחרט?
"בכלל לא. אחרי המשחק רציתי שיבדקו את זה כי היו החלטות לא ברורות. אחרי המשחק קיבלתי מסרונים מאנשי תקשורת בכירים על כל מיני עניינים שקשורים בחכמון והעברתי אותם להתאחדות. מה קרה בסוף? התברר שכל המסרונים היו שטויות, ואת המשחק עצמו בכלל לא בדקו. 'וייצמן-יער' התמקדו במסרונים, מה שקרה באותו משחק הצריך בדיקה מעמיקה".
מקנא בהצלחה של מכבי נתניה?
"זה עושה לי טוב לראות אותם מצליחים. הם עושים עבודה מדהימה. אייל סגל אדם משכמו ומעלה. בכלל לא מקנא בהם, אלא רק מפרגן להם".
צפית את הקריסה של כפר סבא?
"גם במכבי נתניה חוויתי בעלים שהיה אבא של שחקן (מאיר ואורי אוזן). דגו עשה עבודה מדהימה, אבל מאמן צריך להבין שהוא מאמן של קבוצה והוא גם צריך לדעת לאמן את הבעלים. מאמנים צריכים לכבד את הבעלים של הקבוצה ולהבין איך המערכת פועלת. מסאי הוא האשם הגדול בסיפור שם. הוא היה צריך לכבד את הבעלים. היה אפשר להגיע לפתרון גם בנושא הנכד. יכול להיות שהקריסה של כפר סבא היתה מתרחשת גם אם מסאי היה נשאר. מאמנים צריכים לדעת איך להסתדר עם בעלי קבוצות".