4 צפייה בגלריה
ניסו אביטן. "הלכתי עם תחושת הבטן שלי" | צילום: אלעד גרשגורן
ניסו אביטן. "הלכתי עם תחושת הבטן שלי" | צילום: אלעד גרשגורן
ניסו אביטן. "הלכתי עם תחושת הבטן שלי" | צילום: אלעד גרשגורן
ניסו אביטן מרגיש מצוין. הוא הראשון שמעיד כך. אולי זה מפני שהגרוע ביותר כבר מאחוריו. הפועל תל אביב, שממנה פוטר באחרונה, תנסה להתאושש בלעדיו. הפועל חדרה, שרצתה שיחזור לשורותיה כדי לנסות לשחזר את מסע הקסם מהעונה הקודמת, תיאלץ גם היא להסתדר בלעדיו. אביטן מתפנה לחלץ את הפועל רעננה מהמקום ה-13 בטבלה, מקום שתודה לאל, לא הוא דירדר את הקבוצה אליו. הוא בא כמציל, כמושיע. ובעמדה הזאת אביטן מרגיש נוח. הכי הכי נוח. גם, כי אם לא יצליח להשאיר את רעננה בליגת העל, הכישלון לא יהיה שלו. לפחות לא כולו. את האשם יעמיסו על כתפי המאמן הקודם, מנחם קורצקי.
4 צפייה בגלריה
מנחם קורצקי. "מאמן טוב" | צילום: עוז מועלם
מנחם קורצקי. "מאמן טוב" | צילום: עוז מועלם
מנחם קורצקי. "מאמן טוב" | צילום: עוז מועלם
"מהשנייה הראשונה שנפגשתי עם אנשי המועדון אני מרגיש טוב", אומר אביטן.
המצב של הקבוצה לא טוב.
"כן. לפעמים בכדורגל נקלעים לסיטואציה לא טובה, ובדרך כלל מי שמשלם את המחיר הוא קודם כול המאמן. קורצקי הוא מאמן טוב ובן-אדם מצוין. יש לו זכויות רבות בכך שהפועל רעננה משחקת בליגת העל".
אתה התבקשת להשאיר את הקבוצה בליגה הבכירה.
"אילו לא הייתי חושב שאני יכול ולא הייתי מאמין שיחד אנחנו יכולים להשאיר את הפועל רעננה בליגה, אז לא הייתי עונה בחיוב לאתגר הזה. חיפשתי לעצמי אתגר חדש ומעניין, ומצאתי אותו פה. אני מקווה לעמוד במשימה שלי".
מלחמה על הדשא
בחודשים האחרונים היה אביטן נתון בסיר לחץ. מי שהפתיע בעונה הקודמת, ונחשב למאמן מצטיין, קיווה שבהפועל תל אביב תימשך ההצלחה, אבל בוולפסון הדברים לא התחברו. שילוב של חוסר ארגון ומזל רע הובילו לניצחון אחד מתוך 14 מחזורים, ולקריסה. אביטן היה הראשון לשלם את המחיר ונשלח הביתה.
בגלל הטירוף בהפועל תל אביב חיפשת מקום עם פחות לחץ, פחות קהל על הגדרות?
"לא. רציתי להגיע למקום חדש. רציתי אתגר, וברגע שהסוכנים שלי אמרו לי שאשר אלון הבעלים רצה להיפגש איתי, ידעתי שזה מה שאני רוצה".
אשר אלון רוצה מלחמה על המגרש. הוא רוצה להעיר את הקבוצה לשחק משחקים התקפיים יותר. נמאס לו הדשדוש האיטי בחלק התחתון של הטבלה. קורצקי לא הצליח בקרבות הקשוחים.
ניסו, אתה תצליח?
"אני לא יודע מה היה כאן לפני שהגעתי, ומה ביקשו ביחס לשנים קודמות. אשר לא דיבר איתי על העניין הזה. הייתה כותרת לשיחות שלנו, והיא השארת הקבוצה בליגה. אני חושב שנצטרך לעשות לא מעט התאמות, אחרי שהסיבוב הראשון מבחינת מבחן התוצאה לא היה טוב. נצטרך לנצח משחקים. כדי לנצח, צריך להיות גם התקפיים וגם הגנתיים וגם טקטיים. נצטרך להיות הרבה יותר טובים מבסיבוב הראשון, כדי לעמוד במשימה, ואנחנו בהחלט יכולים לעשות זאת".
מה אתה מתכנן לעשות כשייפתח חלון ההעברות?
"בשלב הראשון אני בעיקר לומד את השחקנים שיש לנו. אין ספק שנצטרך להביא כמה שחקנים חדשים. זה לא אומר בהכרח שכולם יהיו זרים, או שחקנים מובילים, אלא גם שחקנים צעירים שיכולים להשתלב יפה. יש בהפועל רעננה לא מעט צעירים מוכשרים, אבל צריך למצוא את הנוסחה שתגרום לקבוצה להיראות טוב יותר ולהשיג נקודות".
אחת הבעיות של הקבוצה היא שאין לה קהל. אין סביבה עניין. אולי בונים עליך שתייצר באז כמו שעשית בהפועל חדרה?
"אפשר לומר את זה על לא מעט קבוצות בליגה. כדורגל צריך להגיע לכל מקום, ואין קשר למספר האוהדים, אלא למה שהקבוצה עושה על הדשא. אם הפועל רעננה תתחיל לנצח ולזכות בעוד נקודות לעומת הקבוצות האחרות, אז מישהי אחרת תרד ליגה, וזה לא משנה כמה אוהדים יש לה. כשיתחילו הניצחונות אז גם יגבר העניין".
לא כולם סולחים
מחר, שבת, יעמוד אביטן על הקווים כשהפועל רעננה תפגוש את קבוצתו לשעבר, הפועל חדרה, שאיתה הגיע בעונה שעברה למקום השישי בליגת העל, לשלב חצי גמר בגביע, ולאין-ספור רגעים מלהיבים על הדשא, שהכניסו עניין חדש לקבוצה.
בחדרה רצו שתחזור. למה סירבת?
"רציתי אתגר חדש ונקי. אני חושב שבחדרה קיבלו בהבנה את הדרך שבחרתי. אני בטוח שהפועל חדרה ואני נמשיך לשמור על יחסים מצוינים, ואולי בעתיד גם ניפגש. בנקודת הזמן הנוכחית זה פשוט לא נכון בעבורי. כאשר משהו לא מרגיש לי נכון אני לא עושה אותו".
חששת שלא תוכל לשחזר את ההצלחה?
"המושג חשש אינו נכון. אין חששות בכדורגל. הלכתי עם תחושת הבטן שלי. רציתי להתחיל במקום חדש ולהתחיל לבנות משהו חדש, ולשמחתי קיבלתי אתגר כזה".
4 צפייה בגלריה
אורן גולן. רצה שאביטן יחזור | צילום: עוז מועלם
אורן גולן. רצה שאביטן יחזור | צילום: עוז מועלם
אורן גולן. רצה שאביטן יחזור | צילום: עוז מועלם
אורן גולן, המנהל המקצועי, רצה אותך, אבל לא כל האוהדים הסכימו איתו. הם לא סולחים על זה שהבטחת להישאר בקבוצה, אבל בסוף הלכת להפועל תל אביב.
"בחיים הכול זה איך מציגים את הדברים. עד היום אני טוען שהייתי 100 אחוז בסדר. לא עשיתי שום דבר לא תקין. אנשים ניסו לצייר תמונה אחרת. כל מי שהיה בסוד העניינים בהפועל חדרה יודע שלא עשיתי פסיק של משהו לא בסדר".
הפועל תל אביב לא המריאה, בלשון המעטה, תחת ההדרכה שלך. הכול התפרק. אולי עשית טעות שלא נשארת בהפועל חדרה?
"עכשיו לדבר על מה יכולתי לעשות אז — זה לא רציני. אי אפשר לדבר בדיעבד. אתה על הדשא עם כל הלחץ, וצריך לקבל החלטה מהירה מה אתה צריך לעשות. אחר כך יושבים הפרשנים ומסבירים אם עשית טוב או לא. אני לא אחד שמסתכל אחורה ומתחרט. אני חושב שכל דבר שאני בוחר — אני בוחן על פי התחושה שלי, וברגע שאני מרגיש שזה נכון לי אני הולך על זה. אני לא מצטער על הרבה דברים שעשיתי, וגם לא על ההחלטה הזאת שקיבלתי בקריירה שלי, ללכת להפועל תל אביב. אין ספק שזאת לא הייתה הצלחה, אבל אני חושב שאנחנו לומדים בעיקר מהכישלונות שלנו, ועשיתי תהליך של הפקת לקחים. אני חושב שיצאתי משם הרבה יותר חזק, מחושל ומנוסה".
אימון קבוצה כמו הפועל תל אביב זה אולי גדול עליך? יכול להיות שהגעת לעמדה הזאת כשאתה עדיין לא בשל?
"חד-משמעית התפקיד הזה לא גדול עליי. מה שגרם לכישלון המקצועי לא היו הלחצים שהופעלו עליי מכל הכיוונים. מה שגרם לכישלון היו התנאים, אבל אני לא רוצה לדבר על זה. הפועל תל אביב זה פרק שנגמר ונסגר. כמו ששמרתי על כבודם של אנשי הפועל חדרה, גם כשבחרו לומר עליי דברים לא נכונים, כך אנהג עכשיו בנוגע להפועל תל אביב. אני לא מסיים פרק בחיים ומתחיל לומר את כל הדברים הרעים. ממש לא. כל מה שעשינו בהפועל תל אביב עשינו יחד. כולם. יחד, לטוב ולרע. עכשיו כל אחד בדרכו וממשיכים קדימה".
4 צפייה בגלריה
אורי גוטמן. "שני הצדדים היו פזיזים" | צילום: ראובן שוורץ
אורי גוטמן. "שני הצדדים היו פזיזים" | צילום: ראובן שוורץ
אורי גוטמן. "שני הצדדים היו פזיזים" | צילום: ראובן שוורץ
הפזיזות של גוטמן
בהפועל חדרה לא שקט בכלל. הפתיע אותך שאורי גוטמן התפטר בטענה שמתערבים לו בהחלטות ובניהול? גם אתה מרגיש שהתערבו לך בהליך קבלת ההחלטות?
"לא, היו לי שנתיים מדהימות בחדרה. הייתה כימיה מצוינת עם כולם. עם האוהדים, עם השחקנים ועם ההנהלה. הכול עבד בצורה מושלמת. אמרתי לא מעט פעמים, שאני מאחל לעצמי שכל הקריירה תהיה לי סביבת עבודה כמו שהייתה לי בהפועל חדרה. אני חושב שהעזיבה של אורי פגעה גם בו וגם בקבוצה. שני הצדדים היו פזיזים, כי בסך הכול התוצאות היו בסדר. אני בטוח שהם יכלו להמשיך את הקשר בצורה טובה יותר".
רון קלר, שהיה העוזר שלך, לא קיבל את ההזדמנות להפוך למאמן ראשי בהפועל חדרה. נתנו את התפקיד לשרון מימר.
"רון הוא איש כדורגל מצוין ואדם מדהים. אני חושב שהגיע לו לקבל יותר קרדיט. זה לא היה נכון לשפוט אותו לחומרה, אחרי שקיבל את הקבוצה במפתיע. הוא היה צריך להתמודד עם סערה וטלטלה במועדון, ולהוביל את הקבוצה בשלושה משחקים קשים מאוד מול מכבי חיפה, בית"ר ירושלים והפועל תל אביב. זה לא פשוט. אין לי ספק שרון ראוי להזדמנות אמיתית".
הפועל חדרה במקום השביעי בטבלה. אתם בתחתית. מה יקרה מחר?
"הפועל חדרה הוא מועדון יקר לליבי, ואני אוהד מאוד את האנשים שם. אני מאמין שגם הם אוהבים אותי. עשינו דברים מדהימים יחד. מחר יהיה מרגש מאוד, אבל אנחנו מקצוענים, וכל אחד יעשה את הכי טוב שלו למען המועדון שבו הוא נמצא".