חובבי הכדורסל התרגלו לראות את מכבי רעננה בצמרת הליגה הלאומית, תוך שהיא מציגה לראווה שחקנים צעירים ומוכשרים שמביאים את הקבוצה להישגים נאים. אלא, שהעונה הדברים נראים אחרת במועדון הצנוע מהשרון. כל השחקנים הבולטים עזבו בקיץ, המאמן אבנר יאור שהצליח בעונה שעברה, בנה קבוצה בתקציב נמוך וככה זה גם נראה. יאור הרים ידיים מהר מאוד, ומי שנכנס לנעליו לפני כחודש הוא המאמן הוותיק, עופר ברקוביץ'.
1 צפייה בגלריה
ברקוביץ'. "חזרה לליגת העל? בינתיים אני כאן וממוקד במטרות שלי"  | צילום: עוז מועלם
ברקוביץ'. "חזרה לליגת העל? בינתיים אני כאן וממוקד במטרות שלי"  | צילום: עוז מועלם
ברקוביץ'. "חזרה לליגת העל? בינתיים אני כאן וממוקד במטרות שלי" | צילום: עוז מועלם
מנסים להתייצב
זה התחיל יפה עם שני ניצחונות רצופים, אך לאחר מכן הגיעו שלושה הפסדים ברצף שהחזירו את רעננה עמוק לתחתית. השבוע הצליחה הקבוצה לעצור מעט את הסחף עם ניצחון ביתי דרמטי על הפועל רמת גן/גבעתיים 77:78, שנתן לקבוצה מעט אוויר לנשימה. "יש לא מעט עבודה, אני מודע לכך, ואנחנו צריכים לשפר את הדברים", אומר ברקוביץ' השבוע. "יש סיטואציה בקבוצה שדורשת מאיתנו לעשות את השינויים ואת ההתאמות. הגבוה שלנו אמור לחזור, וגם הפציעה של גיא לביא בקרסול שיבשה שלנו קצת את התוכניות. אנחנו מנסים להתייצב ולהחזיר את הקבוצה למסלול הניצחונות, לאחר שהתחלנו בסך הכול די טוב".
באמת התחלת טוב עם שני ניצחונות, אבל אז הגיעה סדרת הפסדים לפני הניצחון האחרון. "כן, זה נכון, בין לבין קרו כמה דברים. גיא נפצע וזה השפיע עלינו. הוא אמנם שיחק, אבל הוא לא מאה אחוז, וזה השפיע עלינו מאוד לאבד את הרכז הראשון של הקבוצה, ולא הצלחנו לייצב את השורות. כרגע אני מנסה לעשות את הפעולות שצריך כדי לייצב את הקבוצה. יש לא מעט עבודה. נעשה את מה שצריך כדי שהקבוצה תיראה טוב יותר".
הפתיע אותך המצב? התרגלנו לקבוצת צמרת, והשנה זה נראה רע. "זה לא מפתיע בכלל. הקבוצה שינתה את פניה לגמרי. כל החמישייה משנה שעברה לא המשיכה. אם זה מייקל בריסקר, גיל בני, ג'ארמר גאלי, ווין לנגסטון. זאת קבוצה חדשה לגמרי. לפעמים, כשקבוצה מתפזרת בצורה כזאת יכולות להיווצר בעיות, וזה המצב כאן. נחמד להתרפק על השנים האחרונות, אבל זאת קבוצה אחרת לגמרי. זה המצב כאן, צריך להתרגל לכך ולפעול בהתאם".
אז מה שמצפה לנו מרעננה העונה אלה מאבקי הישרדות? "כרגע אנחנו נמצאים במקום נמוך, שם המאבקים שלנו ומשם אנחנו צריכים להיחלץ. צריך לשפר את היכולת ולהתחיל לצבור ניצחונות. מספר הניצחונות של הקבוצה לא מספיק כרגע כדי לדבר על מעבר להישרדות בליגה".
20 שנה בשטח
ברקוביץ' סוגר 20 שנה של אימון כדורסל. המאמן הוותיק בן ה-54 כבר עבר לא מעט תחנות בקריירה. פעמיים נבחר למאמן השנה, שנתיים אימן את אלופת רומניה, ופיתח לא מעט שחקנים ישראליים לאורך הדרך.
בשנים האחרונות נעלם מעט מנוף הכדורסל המקומי, וחזר אליו להבלחה קצרה ומביכה בבני הרצליה בעונה שעברה, כאשר הגיע לאולם "היובל" במקומו של גאשפר פוטוצ'ניק הסלובני, ולאחר שני משחקים בלבד נשלח הביתה על ידי הבעלים, לני רקנאטי. ברקוביץ' נפגע מאוד מהסיפור בהרצליה, וניכר היטב כי יש לו בטן מלאה על השתלשלות העניינים במועדון בעונה שעברה, אף שאינו מעוניין להרחיב בעניין.
"אני לא רוצה להתייחס אליהם בכלל. נפגוש אותם בליגה ונעשה את המיטב כמו בכל משחק. חוץ מזה אין לי רצון לדבר עליהם או על מה שקרה שם", אומר המאמן השבוע. בעבור ברקוביץ' מדובר בהתנסות ראשונה על הקווים בליגה השנייה. "לאורך הקריירה עשיתי הרבה דברים, וזאת אכן הפעם הראשונה שאני מאמן בלאומית", הוא אומר. "זה לא העניין של לרדת לאמן בליגה נמוכה יותר, אני אוהב את המקצוע, רוצה לאמן, אתגרים מעניינים אותי, והחלטתי לקחת את התפקיד ברעננה. בשנתיים האחרונות היו כל מיני דיבורים עם כל מיני קבוצות לאמן בלאומית, והפעם זה נראה לי מאוד. אני מכיר את החבר'ה ברעננה, ויודע שזה מועדון טוב. אני שלם עם ההחלטה שלי. מדובר באתגר גדול. אם הג'וב לא היה מאתגר אותי, לא הייתי נכנס לזה".
זה לא רק שלקחת קבוצה בליגת המשנה, היא גם נלחמת על חייה בליגה. "עוד לא ראיתי קבוצה שרצה טוב וצוברת ניצחונות והמאמן שלה עוזב, כך שבדרך כלל השינויים בעמדות המאמן קורים בקבוצות שהתחילו פחות טוב. ברגע שאתה רוצה לחזור לאמן, אלה האופציות. היות שאבנר החליט להתפטר, הקבוצה חיפשה מאמן ופנתה אליי. חשבתי והחלטתי שמתאים לי לעבוד עם האנשים ועם המוטו של המועדון".
לא העדפת אולי לחכות קצת, ואולי לקבל קבוצה בליגת העל? "לא. אילו הייתי רואה בכך פחיתות כבוד, לא הייתי מגיע למקום ומתחייב לשנה וחצי. ההיפך, אני מחובר למועדון, כיף לי כאן. האווירה טובה, סביבת העבודה טובה ומקצועית. יש כאן אנשים טובים, ואני מקווה שנצליח להתייצב ולהשיג את התוצאות שאנחנו רוצים להגיע אליהן".
אמרת בזמנו שהשמש זורחת, גם אם לא מאמנים במכבי תל אביב או בהפועל ירושלים. אז היא זורחת גם כשלא מאמנים בליגת העל? "השמש זורחת גם אם לא מאמנים בכלל. צריך לקחת הכול בפרופורציות הנכונות".
נראה אותך חוזר לליגת העל?
"לא יודע, בינתיים אני כאן וממוקד במטרות שלי. אני נהנה והכול בסדר".
בשבועות האחרונים מאמני הכדורסל הישראליים מוחים נגד המאמנים הזרים שתופסים לכם את העבודה. "הפגיעה במעמד המאמן, ולא רק בכדורסל אלא בכלל בספורט הישראלי, לא חדשה. היא קיימת לאורך זמן, ואנשים לא מבינים שאם ימשיכו לפגוע במאמנים לא יהיה עתיד לספורט הישראלי. אי אפשר לעבוד כשהמאמנים מקבלים יחס כזה. אם הם עסוקים כל הזמן בהישרדות, זה בא על חשבון משהו אחר. חבל מאוד, יש כאן אנשי מקצוע מעולים שכל הזמן עסוקים בלשרוד בתפקיד, במקום לפתח, לפרוח ולהצמיח שחקנים וזאת בעיה רצינית. העולם נהיה גלובלי. קל להביא אנשים מבחוץ, וזה חלק מהביזנס".
מהצד זה נראה לי כמו סוג של הבעת אי-אמון מצד יושבי הראש ובעלי הקבוצות במאמנים הישראלים. "יש בזה משהו, אולי השלב הבא יהיה להביא יושבי ראש מחו"ל, ואז ניהול הספורט ישתנה. את זה צריך לשנות, ולא את אנשי המקצוע".