הרבה זמן שהפועל רעננה לא השקיפה על הליגה כולה מלמטה, כשהיא סוחבת אחריה רצף ארוך של 15 משחקים בלי ניצחון. ביום ראשון נרשם הפסד נוסף, 3:0 באשדוד, בקרב ראש בראש עם קבוצת תחתית אחרת, ולמחרת הגיע הניצחון של נס ציונה על בני יהודה, שפתח פער של ארבע נקודות בין הקבוצות.
אם ברעננה היו צריכים לחטוף בומבה רצינית בראש כדי להתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי, נדמה שהתוצאות השבוע הבהירו לכולם כי המצב קריטי ומחייב שינוי מיידי.
זה יכול לקרות
מי שמלווה את הקבוצה בעשר השנים האחרונות הוא היו"ר היוצא, דמיאן רויטמן. למה יוצא? כי בקיץ האחרון החליט רויטמן לקחת צעד אחורה ולהפוך לאוהד מן המניין. מצד שני, הוא ממשיך להיות האיש שלוחש על אוזנו של הבעלים, אשר אלון, ולמעשה מדובר באיש מספר 2 במועדון, גם אם בפועל אינו מחזיק בתפקיד רשמי.
2 צפייה בגלריה
רויטמן. "אם לא נעשה סוויץ' בראש, נרד ליגה" | צילום: ערן גולן
רויטמן. "אם לא נעשה סוויץ' בראש, נרד ליגה" | צילום: ערן גולן
רויטמן. "אם לא נעשה סוויץ' בראש, נרד ליגה" | צילום: ערן גולן
"בשנתיים האחרונות אני שקוע מאוד בעסקים הפרטיים שלי מעבר לים", הוא אומר השבוע. "הניהול והשליטה מרחוק זה לא דבר קל, והרגשתי צורך להחזיר את המושכות. אני תומך מבחוץ, אבל כמובן הסיטואציה בשבועות האחרונים החזירה אותי יותר ויותר למועדון, כי בכל זאת, זה מקום שבעשור האחרון הייתי חלק בלתי נפרד ממנו. הוא יקר וחשוב לי מאוד".
השארת את אשר לבד במערכה.
"פעם בעשור, מועדון כמו הפועל רעננה יכול לקחת תואר, להגיע לפלייאוף העליון ולהתמודד נגד הירידה. העונה זאת הסיטואציה. וזה דבר טבעי שיכול לקרות, וקרה למועדונים גדולים מאיתנו. זה לא משנה אם אשר לבד או איתי יחד. אני תומך בו ביום-יום, ובטוח שנעשה את הצעדים הנכונים כדי להחזיר את הקבוצה למקומות אחרים".
העזיבה שלך סופית, או יש צפי לחזרה עתידית?
"מכורח הנסיבות אני נמצא 90 אחוז מהזמן בחו"ל, וזה לא הוגן לנהל משהו בשלט רחוק. העזיבה נשארת בעינה, אבל אני עוקב כל הזמן ונמצא בקשר יום-יומי עם אשר. אני עושה כל מה שנדרש כדי לעזור. אתה שואל אותי מה יהיה בעוד שנתיים או שלוש? אני לא יודע".
הפכת לאוהד הכי משקיע במועדון כדורגל ישראלי.
"משפיע ומשקיע מה שאפשר. ההרגשה היא אותה ההרגשה. ההכרה בתרומתי למועדון לא משתנה אם אני בעמדת הבעלים, היו"ר או האוהד. עדיין לא מזהים אותי כשאני נכנס לאצטדיון...".
ונעבור לצרות הגדולות יותר. מה יהיה איתכם?
"לא לעונה כזאת פיללנו. זה לא מה שרצינו וחשבנו שיהיה, כשבנינו את הקבוצה בקיץ. יש גם סיטואציות כאלה, וצריך להתמודד איתן. התבצע חילוף מאמנים, עשינו סוויץ' בראש והבנו שאנחנו מועמדים לרדת ליגה העונה, ונצטרך להילחם נגד כל העולם ולדאוג שהתוצאות שלנו יהיו טובות יותר ממה שהשגנו עד כה".
נכון לעכשיו אתם נראים במשבר עמוק.
"אין גרוע יותר מהמצב שאנחנו נמצאים בו עכשיו. אנחנו סוגרים 15 משחקים בלי ניצחון. האחרון היה במחזור השני. ההגנה שלנו סופגת, ההתקפה לא פוגעת. ברור לכולם שאנחנו במשבר עמוק. אני מקווה שנדע לצאת מהמשבר הזה והדברים יתהפכו. כל המערכת עובדת קשה מאוד, כדי שזה יקרה. מחכים לתוצאה הראשונה החיובית שתוציא אותנו לדרך חדשה".
עשיתם חילוף על הקווים, שמתם את האצבע על הבעיה כביכול בעמדת המאמן, אבל אחרי ארבעה משחקים לא נראה שזאת הייתה הבעיה שלכם.
"עשינו תוצאה טובה יחסית מול מכבי חיפה, שהיא אחת משתי הקבוצות הכי טובות בארץ. הפסדנו לבית"ר, עשינו תיקו עם חדרה והפסדנו לאשדוד. זה לא זמן ארוך מספיק כדי להסיק אם המהלך היה נכון וגרם לשינוי. המהלך הזה כאב לנו מאוד, אבל לא ראינו איך המצב משתנה והחלטנו על שינוי. השינויים הבאים יהיו בעמדות השחקנים. עם כל השינויים אנחנו מאמינים שנוכל לצאת מהמצב שלנו. כל מה שבנינו ויצאנו איתו לדרך כשל בסיבוב הראשון, ונקווה שנצליח לתקן את הדברים כמה שיותר מהר".
ניסו אביטן יכול להוציא את העגלה מהבוץ?
"במאה אחוז. ניסו אביטן כמאמן והפועל רעננה כקבוצה ייצאו יחד מהבוץ. אנחנו כבר הרבה שנים במשחק הזה. פעם ראשונה מאז שעלינו לליגת העל אנחנו מתמודדים במקומות האלה. יש לנו הניסיון מול הקבוצות האחרות. אני סומך על המערכת, על ההנהלה, על צוות האימון ועל השחקנים, שיחד נדע להוציא את העגלה ממקומה".
ניסו יסיים את העונה ברעננה, או עוד כמה מחזורים נראה שוב עריפת ראשים על הקווים אצלכם?
"הפועל רעננה זה לא מועדון שמחליף מאמנים בתדירות גבוהה, לפחות לא בשנים האחרונות. אילולא היו תנודות קיצוניות, אולי לא היינו מחליפים גם העונה. ניסו קיבל את המושכות לפחות עד סוף העונה הזאת. במועדון לא היה אף פעם רצון לטנגו קצר. לפעמים הדברים עובדים, ולפעמים פחות".
זה לא סוד שיש לכם בעיה קשה בחלק הקדמי. אתם ממעטים להבקיע וממעטים להגיע למצבים. בלי שערים קשה לצבור נקודות.
"הפועל רעננה זה מועדון שבשנים האחרונות לא הבקיע יותר מדי. העונה אנחנו סובלים קצת יותר מהשנים האחרונות. הבעיות בחלק הקדמי הן תוצר של דברים שקורים בקבוצה. ביטחון ירוד, קבלת החלטות וקצת מזל. אני מקווה שעם ניצחון אחד נקבל את הביטחון, כי לדעתי חומר השחקנים שיש היום ברעננה הוא הכי מוכשר שהעמדנו מאז שאנחנו בליגת העל, ומכאן האכזבה הגדולה, שחומר השחקנים הזה לא מצליח להוציא מעצמו יותר, כי הוא שווה הרבה יותר".
איך אתה מסביר את הפער הזה? מצד אחד, שחקנים מוכשרים מאוד. מצד שני, אתם במקום האחרון.
"חסרות כמה פונקציות שאין לנו בסגל שבנינו, ואנחנו נשלים אותן. חסרים לנו ניסיון ומנהיגות. יש לנו אחד הסגלים הצעירים בליגה. אנחנו סומכים על כולם, ונוסיף את מה שצריך כדי שהסגל הזה יוציא אותנו מהמקומות האלה".
שינוי מיידי
שני השחקנים שברעננה שמו עליהם את רוב הז'יטונים במהלך הקיץ הם אור דסה, שנקנה ממכבי תל אביב בסכום שיא לרעננה, של כ-200 אלף דולר, וקייס גאנם, שהיה מבוקש מאוד וברעננה לא מיהרו למכור אותו. נכון לעכשיו, השניים לא מצליחים לספק את הסחורה.
"אור דסה משקף את הבעיה שיש לכל הסגל", אומר רויטמן. "לדסה יש שלושה שערים ושלושה בישולים. הוא מעורב בשישה מתוך השערים שכבשנו. לא נשפוט שחקן אחד. אור הוא אחד מתוך איקס שחקנים בסגל. הוא התחיל טוב ונחלש כמו כולם, ואנחנו מאמינים שהוא יחזור ויציג את מה שהוא יודע. להיות שחקן מוביל בליגת העל זאת משימה גדולה, אבל אני בהחלט חושב שזה לא גדול עליו".
2 צפייה בגלריה
רויטמן ואלון. "ככה לא נראה בעלים שלא אכפת לו שהקבוצה תרד" | צילום: ערן גולן
רויטמן ואלון. "ככה לא נראה בעלים שלא אכפת לו שהקבוצה תרד" | צילום: ערן גולן
רויטמן ואלון. "ככה לא נראה בעלים שלא אכפת לו שהקבוצה תרד" | צילום: ערן גולן
קבוצה שנמצאת במקום האחרון צריכה שחקנים פייטרים שיביאו אגרסיביות ומלחמה. אולי דסה פשוט לא מתאים בסיטואציה הזאת של הקבוצה?
"אור דסה הוא לא הבעיה של הפועל רעננה. מה שחסר לנו זה רוע ולחימה, ואת זה צריכים להביא כולם במועדון, מהשחקנים דרך המאמנים ועד לכולם. מי שיילחם וייתן את הנשמה — יצליח. ומי שיהיה נאיבי ואדיש — ככה זה גם ייראה".
גם קייס גאנם לא מצליח לתרום לכם את מה שחשבתם שייתן.
"אפשר לעבור ככה על כל השחקנים בסגל. כשהשחקנים יהיו טובים, הקבוצה תהיה טובה. הפועל רעננה זה מועדון שמורכב מבודדים שצריכים לייצר קבוצה. הבודדים צריכים להתחבר לקבוצה אחת חזקה ורעה, במובן החיובי של המילה. רעננה תמיד הייתה קבוצה שקבוצות אחרות נאלצו לירוק מולה דם. קרו העונה מקרים שהדליקו לנו נורות אדומות. השינוי חייב להגיע מיד. אם לא נעשה את זה, נתעורר במאי בליגה הלאומית".
בשנים עברו, כשהיה צורך בכך, אשר אלון היה נכנס לחדר ההלבשה והופך שולחן. אולי הפכתם לרכים מדיי עם השחקנים?
"אני לא חושב. אתה יכול במהלך עונה להפוך שולחן פעם אחת, ואצלנו זה קרה שבועיים לפני החילופים בין קורצקי לניסו. אתה לא יכול כל שבועיים להפוך שולחן, כי אז אתה הופך להיות פאתטי. מה שהקבוצה צריכה זה לקבל את הכלים שחסרים לה, ועם זה אנחנו מתמודדים. אוי ואבוי אם אשר צריך להפוך שולחן כדי שמישהו יפנים את המצב שלנו. מי שלא מבין את המצב, מוזמן להיכנס למשרד של המנכ"ל גיל קופר ולקבל שחרור".
אנשים אומרים שמבחוץ הקבוצה נראית כבויה וחסרת אנרגיות.
"כרגע אנחנו במקום האחרון במצב הכי גרוע והמועמדת מספר 1 לרדת. ואם לא נעשה את הסוויץ' בראש, אנחנו באמת נרד ליגה".
אתם צריכים רענון של ארבעה-חמישה שחקנים לפחות.
"צריך להזרים דם חדש. כשנסיים את חלון ההעברות יהיו שניים-שלושה שחקנים שיצטרפו ויביאו איתם את המנהיגות ואת ה'רוע' שחסר לנו. אני מקווה שזה יספיק לנו כדי לדחוף את העגלה קדימה, ובעוד חודש וחצי עם עוד כמה נקודות, כבר נהיה במקום אחר".
מה לגבי לוסיו? אתם מוכנים להכניס את היד לכיס כדי להנחית אותו ברעננה?
"אם יתחברו הכוכבים ובחדרה יסכימו להעביר אותו אלינו, נשמח כמובן. יש לנו עוד כמה שמות ואופציות נוספות. כמובן תמיד מוטב להביא את המוכר והידוע, מאשר מציאות שלא ברור איך יתאקלמו, וכמה זמן ייקח להם להיכנס לעניינים".
אתה אופטימי בנוגע להמשך העונה של רעננה?
"הפועל רעננה לא תרד ליגה. ואם זה יקרה, זה יהיה אחרי מלחמה קשה וכדורגל נוקשה, ואחרי שלא ויתרנו לרגע. אבל אני בטוח שאחרי שנרענן את הקבוצה ניראה אחרת, ואני משוכנע שרעננה תישאר בליגה בסופו של דבר. נפיק את הלקחים שצריך, וכמו כל שנה, זוכרים מה קרה בסוף. אם נישאר, ישכחו את כל מה שהיה".
שלמה שרף סיפר בשידור האחרון שאשר אלון אמר לו שלא איכפת לכם לרדת ליגה. אם זה נכון ולבעלים לא אכפת לרדת ליגה, איך אפשר לבוא בטענות לשחקנים?
"אז שלמה שרף אמר. אני לא מעוניין להתייחס לכל דבר שנאמר. אני מדבר עם אשר כל יום. אני רואה את המהלכים המתוכננים במועדון, וככה לא נראה בעלים שלא אכפת לו שהקבוצה תרד. לא כדאי לשחקנים לנסות אותנו. מי שלא יראה רצינות, אכפתיות ונחישות להילחם נגד הירידה, יעלה ליציע ויישב ליד אשר".