העונה בקושי יצאה לדרך, כמה משחקים בגביע הטוטו ועוד כמה במסגרות האירופיות, ועל פי ההתחלה אפשר לקבל את הרושם ששום דבר לא השתנה מהעונה שעברה. אותן רעות חולות שהטרידו את מנוחת אוהדי הספורט בשנים האחרונות ימשיכו כנראה ללוות אותנו הלאה. אף אחד לא למד כלום למרות כל הסימפוזיונים שנערכו במהלך הקיץ לסיכום העונה שעברה והפקת לקחים להמשך. למרות ההצהרות של מקבלי ההחלטות, למרות ההטפות בתקשורת ולמרות כל האיומים מסביב. רוצים דוגמאות? בבקשה.
2 צפייה בגלריה
אבוקות ביציע
אבוקות ביציע
אבוקות ביציע
(צילום ארכיון: עוז מועלם)

אבוקות ורימון עשן

הפעלת פירוטכניקה, אחת הבעיות הגדולות בעונה שעברה חוזרת לחיינו בגדול גם העונה. אוהדי מכבי חיפה השליכו אבוקות במשחק במלטה למרות שהוזהרו מראש לא לעשות זאת על ידי ההנהלה מכיוון שנגד הקבוצה עמד עונש על תנאי, וגם אוהדי מכבי ת"א השליכו רימון עשן למגרש במשחק בלרנקה וגם התעמתו עם שוטרים. ולמה כל ההזהרות וניסיונות החינוך לא עזרו? כי זה לא מעניין את האוהדים העבריינים – כן, הפעלת פירוטכניקה היא עבירה על חוקי הספורט וגם על חוקי המדינה. תנסו לזרוק אבוקה באמצע הרחוב ותראו מה יקרה לכם.
אבל את האוהדים הסוררים זה לא מעניין, יש להם אג'נדה משלהם. כאשר אדם עובר עבירה פלילית, ותהיה זו העבירה החמורה ביותר, הוא מנסה להוציא מזה איזשהו רווח אישי. מה מקווים להרוויח מפעילי הפירוטכניקה, מה יוצא להם מזה? להטריף את השחקנים? המשחק מופסק לכמה דקות, השחקנים מתקררים וצריכים להתחיל את החימום מחדש.

2 צפייה בגלריה
יצחק שום
יצחק שום
יצחק שום
(צילום: ראובן שוורץ)

שימו לב מה נכתב במחקר של ד"ר טום סמית, שנעשה בזמנו עבור אופ"א: "הפירוטכניקה יכולה לגרום בקלות לכוויות או ממגע ישיר עם הלהבה הפירוטכנית או בסמיכות. לעשן יש השפעות כרוניות, תחמוצות, מתכות כבדות ומלחים שעלולים לייצר השפעות כרוניות ארוכות טווח (כולל השפעות מסרטנות אפשריות) על חשיפה חוזרת או ריכוז גבוה. פריטים זרוקים או מוקרנים עלולים לגרום נזק ופגיעה לבני אדם, פגיעה בעיניים ויש בהם כימיקלים יכולים לגרום לזיהום, לאובדן ראייה זמני או אפילו לטווח ארוך, במיוחד אם יש נזק פיזי או שריפה. כמות גבוהה של אבוקות יכולה לגרום לפגיעה בנשימה וגם עלולה להיות מסרטנת".
ישנם קולות שקוראים להסדיר את הנושא, להקצות מקומות ספציפיים, להכניס פירוטכניקה קרה – אבל זה לא ישביע את רצונם את אותם עבריינים, כי האינטרס שלהם הוא אחד: להראות מי הבוס. גם הוראות המשטרה הפכו להמלצה בלבד עבור אותם אוהדים.

סגל ושום לא נכנעים

אנחנו רואים את זה גם בקבוצות השרון. אייל סגל הוא אחד הבעלים הטובים בארץ, אבל זה לא מאוהדי מכבי נתניה להתעמת איתו. אחרי שחלק מהאוהדים הדליקו אבוקות והתפרעו במשחק נגד הפועל באר־שבע במהלך העונה שעברה, המועדון הגיש תביעות אזרחיות על סך 225 אלף שקל נגד שמונה אוהדים שנתפסו ביציעים לאחר וגרמו לדברין לנזקים כספיים גדולים ומשחקים ללא קהל. ארגון האוהדים "ואטוס לוקוס" איים בהחרמת משחק חצי גמר גביע הטוטו נגד הפועל חדרה, ונתניה הוציאה בתגובה הודעה בה נאמר בין השאר: "למרות עשרות האזהרות שיצאו מטעם המועדון ולמרות הידיעה הברורה שעונש על תנאי עומד לפתחנו, בחרו אותם אוהדים להראות לכולנו שהם קובעים את סדר היום במגרש, גם אם זה יעלה במאות אלפי שקלים נזק ישיר ומיליונים בנזק עקיף, גם אם זה יגרום לאלפים רבים להיפגע ולא להגיע למשחק הבית הבא".
אחרי כחודש זה הסתיים בהסכם עם האוהדים. בהודעת המועדון נכתב: "זו לא הפעם הראשונה שמגיעים להסכמות, אך זו הפעם הראשונה שזה חתום ע"י שני הצדדים. ההסכם כולל קנס אישי לכל אחד משמונת האוהדים שהועמדו לדין, הקנס נחלק לשניים, סכום כספי משמעותי ושעות פעילות בקהילה בהנחיית המועדון".
הסכם, זה מה שצריך גם בסכסוך בין אוהדי הפועל כפר־סבא לבעלים יצחק שום – אלא שכאן הסיפור מסובך יותר כי מעורב בו הרבה מאוד אגו, מצד שני הצדדים. גם כאן היה ניסיון של האוהדים לנהל את המועדון, אלא שהוא נתקל בקיר בטון. ארגון האוהדים ניסה להיות מעורב בזכות עשרת אחוזי הבעלות שקיבל בזמנו מסתיו שחם, ומשנתקל בסירוב החל בהפגנות מול מול בתיהם של בני משפחת שום. כשהמחאות הידרדרו להשלכת אבוקה לחצר ביתו של עידן שום, הוגשו תביעות אישיות נגד אוהדים. מכאן כבר לא הייתה דרך חזרה, ואת התוצאה ראינו עם הקמת קבוצת האוהדים החדשה.
אגב, למרות ההתלהבות הגדולה והרעש סביב קבוצת האוהדים, לא נראה שהיא מושכת בינתיים את ההמונים. לאימון הבכורה הגיע כ־200 אוהדים, שאיך לא, הדליקו אבוקות. בנוסף, בזמן ההצבעה על שם הקבוצה היו חברים בעמותה 82 איש, ורק 60 מהם טרחו להשתתף בהצבעה. התוצאות: 52 קולות לשם מועדון הכדורגל כפר־סבא, ארבעה קולות לאגודת ספורט כפר־סבא וארבעה נוספים למועדון ספורט כפר־סבא. אם היו שואלים אותי, הייתי מציע את השם "שום כתוש כפר־סבא". אולי הם היו מקבלים חסות מחברת "דורות" למוצרי שום ותיבול.
בכל מקרה, בלי קשר למי התחיל ומי אשם – שני הצדדים חייבים להגיע להידברות ולשיתוף פעולה. נכון שיצחק שום לא תלוי בהכנסות ממכירת כרטיסים ומינויים, אבל זה לא נעים לשחק מול יציעים ריקים. והאוהדים? בקרוב מאוד יימאס להם מהשיטוט ברחבי ליגה ג' והם יחפשו את הריגוש האמיתי. אז למה לא עכשיו מה שבטח יבוא רק מחר.