מדינת ישראל תזכור לעד את 2023 כשנת הטראומה הגדולה, שנת המחדל והטבח בדרום הארץ, שהוביל למלחמה עקובה מדם ברצועת עזה. אבל אנחנו כאן כדי לדבר על הספורט בשנת 2023, שתסתיים ביום ראשון בחצות, ועל ההישגים – שעל חלק לא מבוטל מהם אחראים ספורטאים מאזור השרון. אז בואו ניזכר בהם, ובעיקר בהן, כי זו הייתה השנה של ספורט נשים, שהביא הרבה כבוד למדינת ישראל.
4 צפייה בגלריה
גאנדלמן, רז וקוריצקי
גאנדלמן, רז וקוריצקי
גאנדלמן, רז וקוריצקי
(צילומים: עוז מועלם, אורן אהרוני, אלי דסה)

ליהיא רז

רגע השיא של המתעמלת ליהיא רז בת ה־20 מרמת השרון היה לפני שלוש שנים בדיוק, בדצמבר 2020, כשזכתה במדליית הארד בתרגיל הקרקע באליפות אירופה בטורקיה. היא הייתה אז רק בת 17, וכבר עשתה היסטוריה כשהפכה למתעמלת הישראלית הראשונה שזוכה במדליה אירופית. אבל היא לא עצרה שם, ובקיץ 2021 נטלה חלק במשחקים האולימפיים בטוקיו. עכשיו מחכה לרז משימה נוספת. באוקטובר היא הצליחה לעלות לגמר הקרב־רב באליפות העולם בבלגיה, מה שהבטיח לה כרטיס לאולימפיאדת פריז־2024 בקיץ הקרוב. שלא כמו בטוקיו, הפעם תתלווה אליה המאמנת האישית שלה, מורן קלפנר, אצלה החלה להתאמן כבר בגיל 5 במועדון מגוונים בקריית הצעירים ברמה"ש. באיגוד ההתעמלות הכירו בחשיבות העבודה של קלפנר עם רז וצירפו אותה לצוות האימון של הנבחרת.


4 צפייה בגלריה
ליהיא רז
ליהיא רז
ליהיא רז
(צילום: אורן אהרוני)

רז הרשקו

רז הרשקו, הג'ודאית בת ה־25 מנתניה שמתחרה בקטגוריית המשקל מעל 78 ק"ג, הגיעה השנה להישג יוצא דופן. במאי 2023 היא דורגה במקום הראשון בעולם בקטגוריית המשקל שלה וחודש לאחר מכן דורגה על ידי איגוד הג'ודו העולמי במקום הראשון ללא הבדלי משקל מבין הנשים בענף.

4 צפייה בגלריה
רז הרשקו
רז הרשקו
רז הרשקו
(צילום: אורן אהרוני)

השנה המופלאה שלה החלה בפברואר, עם זכייה במדליית זהב בגראנד סלאם ת"א, וחודש לאחר מכן הוסיפה זהב בגראנד סלאם טביליסי. באליפות העולם שנערכה במאי בקטאר הרשקו זכתה במדליית ארד, ובאליפות אירופה שנערכה בנובמבר במונפלייה קטפה את הכסף. הקינוח היה בתחילת החודש, עם מדליית ארד בגראנד סלאם טוקיו היוקרתי.
אבל מעבר לרשימת התארים והמדליות, הרשקו הרשימה בעיקר עם רוח הקרב שלה. היא מתמודדת בקטגוריית המשחק הפתוח, ורוב היריבות שלה גדולות ממנה במימדים הפיזיים. למרות זאת, הרשקו מצליחה לנצח אותן בזכות הפייטריות והטכניקה המעולה. לאלמנט האחרון אחראי גם המאמן שלה, שהוא גם במקרה או שלא הדוד שלה, שני הרשקו. אחרי שהוביל את ירדן ג'רבי למדליה אולימפית בריו־2016 , הוא מקווה לשחזר את ההישג בפריז־2024 עם האחיינית שלו.

גילי קוריצקי

ביוני האחרון, כשהיא בת 14 בלבד, זכתה הסייפת גילי קוריצקי מכפר־סבא במדליית הארד ברומח באליפות אירופה. על פי חוקי מדינת ישראל רק החל מהשנה מותר לה לעלות לבד במעלית, אבל על הפודיום במשחקים האירופיים בפולין היא עלתה לבדה. תומר אור, המאמן שלה בהפועל כפר־סבא וספורטאי אולימפי בעברו, העיד עליה: "גילי שונה ממה שרואים על המסלול, כשהיא מתחרה היא רוצחת. כשהיא מתחרה, יוצאים ממנה דברים אחרים". החלום שלה, כפי שהיא מעידה על עצמה, הוא מדליה אולימפית – אבל זה לא יקרה בפריז. הכיוון הוא לוס־אנג'לס־2028, כשתהיה בת 19, אבל יש לה גם זמן לחכות ארבע שנים נוספות לבריזביין־2032.

שרון קנטור

ישראל היא מעצמת גלישה עולמית, ותעיד על כך התחרות העזה על הכרטיס היחיד לאולימפיאדה שתיערך בפריז בקיץ הקרוב. ארבע גולשות רוח נמצאות במאבק, והתחרות תוכרע רק בתחרות הקריטריון האחרונה שלפני המשחקים האולימפיים. מי שנמצאת חזק בתמונה היא שרון קנטור (בחודש הבא ימלאו לה 21) ממושב אביחיל בעמק חפר, שהגיעה ללא מעט הישגים ב־2023. בחודש מאי היא זכתה במקביל במדליות כסף באליפות אירופה לבוגרות ובקטגוריית עד גיל 21. ביולי קטפה את הזהב בתחרות הקדם אולימפית במארסיי, ובדצמבר זכתה בזהב נוסף בתחרות הסבב העולמי, כשהיא מקדימה שתיים מיריבותיה על הכרטיס האולימפי, תמר שטיינברג וקטי ספיצ'קוב.

עומרי גאנדלמן


4 צפייה בגלריה
עמרי גאנדלמן
עמרי גאנדלמן
עמרי גאנדלמן
(צילום: ברני ארדוב)

בקיץ 2023 הגיע הכדורגל הישראלי לשיא שספק אם ישוחזר אי־פעם. לא מדובר עדיין בנבחרת הבוגרת, אבל הנבחרות הצעירות עשו הרבה כבוד. זה התחיל עם המונדיאליטו, אליפות העולם עד גיל 20, שהתקיים בחודשים מאי־יוני בארגנטינה, ואשר נבחרת ישראל תפסה בו את המקום השלישי המכובד מאוד. אחד מכוכבי הנבחרת היה השוער תומר צרפתי, שהוכיח שלמכבי נתניה יש על מי לסמוך בין הקורות בשנים הקרובות. הוא הספיק אפילו לעמוד חודש מאוחר יותר בשער הנבחרת הצעירה בחצי גמר אליפות אירופה מול אנגליה.
וכאן אנחנו מגיעים לאירוע שיא נוסף, יורו הצעירות שנערך ביוני־יולי בגיאורגיה ורומניה. ישראל הדהימה שוב את כולם כשנעצרה רק בחצי הגמר, אבל השיגה את הכרטיס האולימפי לפריז. הרבה כוכבים היו לנבחרת הזאת – אוסקר גלוך, דניאל פרץ, דור תורג'מן, רוי רביבו – אבל השחקן היציב ביותר היה עומרי גאנדלמן, שגם הבקיע את השער החשוב ביותר של ישראל בטורניר. זה היה ב־0:1 על צ'כיה, הניצחון היחיד למעשה של הנבחרת, שהעלה אותה לרבע הגמר, שם גברה בפנדלים על גיאורגיה המארחת.
גאנדלמן בן ה־23 נולד וגדל בהוד השרון. הוא החל את דרכו בקבוצות הילדים של הפועל הוד השרון, בהמשך עבר גם בהפועל רעננה עד שהגיע בגיל נוער למכבי נתניה. למרות שהוא משחק בחלק האחורי, כקשר ולפעמים כבלם, גאנדלמן הבקיע בעונה שעברה שישה שערים והיה חלק מרכזי בטיפוס של מכבי נתניה לפלייאוף העליון, הזכייה בגביע הטוטו וההגעה לגמר גביע המדינה. היכולת ביורו הצעירות סידרה לו העונה חוזה בגנט הבלגית.
ואגב, בנבחרת הצעירה הייתה מושבה לא קטנה ממכבי נתניה, ובנוסף לגאנדלמן וצרפתי שיחקו בה גם איתן אזולאי, עוז בילו וכארם ג'אבר.