בתחילת העונה הייתה להפועל רעננה מטרה ברורה: לשוב לליגת העל. אלא שפתיחת העונה אכזבה, הקבוצה דשדשה במקום העשירי בטבלה, והפתרון שמצאו קברניטי המועדון הוא לפטר את המאמן גל כהן ולהחליפו באלדד שביט, שבעונה שעברה העלה את בני סכנין לליגת העל.
1 צפייה בגלריה
אלדד שביט
אלדד שביט
שביט. "עובדתית הסגל לא הצליח יותר מדי"
(צילום: עוז מועלם)
יום לאחר החתימה העביר שביט את אימון הבכורה. למחרת עמד על הקווים במשחק מול נוף הגליל. אפקט המאמן החדש לא פעל ורעננה רשמה הפסד נוסף, עם אופטימיות שבהמשך יהיה טוב יותר.
שביט (37) גדל ככדורגלן בהפועל חיפה ושיחק בנבחרות ישראל עד גיל 21, אז נקטע החלום כשנאלץ לפרוש עקב בעיה בריאותית. "לא יכולתי לחיות עם המחשבה שלא אהיה חלק מהכדורגל", משחזר שביט השבוע.
כדי להישאר בתחום הפך למאמן בקבוצת ילדים בהפועל עמק יזרעאל, שמאוחר יותר התאחדה עם נצרת עילית (היום נוף הגליל), בשורותיה אימן את קבוצת הנערים ובהמשך בבוגרים כעוזרו של המאמן ירון הוכנבוים. כשהאחרון פוטר תפס שביט, אז בן 24, את מקומו לראשונה כמאמן ראשי. "כבר אז סומנתי. לא יודע להסביר למה, אבל הייתי בטירוף להצליח", הוא אומר. התחושות הפכו מציאותיות כשמונה למנהל מקצועי במחלקת הנוער ובהמשך שוב למאמן ראשי בבוגרים, אז רשם הישג היסטורי: העפלה לשלב רבע גמר גביע המדינה. בליגה סיים עם הקבוצה במקום השביעי.
אלא שלמרות ההישגים, בעירייה דרשו את הוכנבוים בחזרה: "חששו מגילי הצעיר או שקרו דברים מאחורי הקלעים", טוען שביט שמאוחר יותר חזר למועדון, לא לפני שהספיק לאמן בכמה קבוצות.
תחנה משמעותית בקריירה שלו הייתה בני סכנין. זה התחיל לפני כארבע שנים, כשמונה לעוזרו של פליקס נעים. הצמד פוטר אך שביט חזר לאחר עונה כעוזרו של ניסן יחזקאל. גם הפעם זה נגמר בפיטורים. מאוחר יותר, שיחת הטלפון מיו"ר סכנין מוחמד אבו יונס הסתיימה במינוי למאמן ראשי בסכנין, שאותה הוביל אשתקד בהצלחה מסחררת בחזרה לליגת העל. השמחה הייתה גדולה ואיתה הגיעה גם הארכת החוזה. זה החזיק מעמד עד חודש אוקטובר האחרון, עם עזיבתו בגלל ויכוח קולני עם היו"ר.
מאז הספיק שביט לסרב להצעות מקבוצות, כולל אחת מליגת העל, עד להצעה מרעננה, לה השיב בחיוב. ההסבר: "ההחלטה הגיעה מתחושת בטן והחלטתי ללכת על זה, במחשבה שרעננה היא המקום הטוב עבורי. אני שלם עם ההחלטה".
בעבר היית נענה לכל הצעה. מה השתנה?
"כל השנים הכדורגל היה עבורי צורך קיומי מבחינה כלכלית. החיים שלי הפכו לרכבת הרים בלתי נתפסת. אנשים חווים פעם בהרבה זמן פיטורים והתחושה שלהם קשה. אני, כמאמן, לפחות פעמיים בחודש קמתי בבוקר בידיעה שהמשחק הערב הוא על הפרנסה שלי, על האוכל של הילדים ועל עתיד המשפחה. קשה מאוד להתנהל ככה. כל אלה הובילו אותי להרבה בחירות מהירות מדי ולא נכונות במהלך הקריירה".
כמו למשל?
"עד לא מזמן הבחירות שלי נעשו מטעמי פרנסה בלבד. ברגע שהכדורגל הפסיק להיות צורך קיומי עבורי, כי אני מתפרנס מעוד מקור (פאבלה – אקדמיה לאימוני טכניקה בחיפה), זה גרם לי להיות הרבה יותר שקט בנוגע לקריירת האימון וכנראה גם בתשדורת כלפי חוץ אני משדר משהו אחר לגלובוס".
לעזוב את סכנין מליגת העל לטובת קבוצה בלאומית זו ירידה ברמה?
"כדורגל הוא דינמי ונזיל. פעם אתה בליגה כזו ופעם באחרת. חשוב לציין שרעננה הוא מועדון מכובד שהיה הרבה שנים בליגת העל ושואף לחזור לשם. אני רוצה להצליח ולא חשוב לי איפה".
קצב החלפת הקבוצות שלך לא קצת מוגזם?
"בהחלט לא. מדובר על קריירה ארוכה של מעל 12 שנה. אצל כל מאמן תראו זיגזגים. גם היום לא הייתי עושה אחרת. למדתי, הכרתי והכל בסדר. זה חלק מקריירה שאותה אני מקבל באהבה".
ברעננה טוענים שהסגל שווה מיקום גבוה בהרבה.
"כשחתמתי שאלו אותי מה אני צריך. לא מיהרתי לבקש, כי את זה אדע בהמשך. אני צריך לראות ולהכיר כדי לעשות את ההתאמות הנכונות במטרה להצליח. עובדתית, הסגל לא הצליח יותר מדי".
שאלה מתבקשת: תצליח לשחזר את ההצלחה שלך מסכנין?
"אי אפשר לדעת. אני עדיין לומד את הקבוצה. לבוא ולהגיד דבר כזה, זה לא יהיה אחראי. כמובן שאני, כמו כל המערכת, רוצה להצליח כמה שיותר ואעשה הכל כדי שזה יקרה".
mikiss@bezeqint.net