לא קל להפוך לשוער כדורגל מצליח. נדמה שבשנים האחרונות צצים שוערים לא רעים בכדורגל הישראלי, אבל קשה להזכיר אותם באותה נשימה עם הגדולים באמת שצמחו כאן בשנים עברו.
2 צפייה בגלריה
ניר דוידוביץ, מאמן השוערים של הפועל רעננה, מוכיח שהוא זוכר איך עושים את זה נכון
ניר דוידוביץ, מאמן השוערים של הפועל רעננה, מוכיח שהוא זוכר איך עושים את זה נכון
ניר דוידוביץ, מאמן השוערים של הפועל רעננה, מוכיח שהוא זוכר איך עושים את זה נכון
(צילום: אסף פרידמן)
אחד כזה הוא ניר דוידוביץ'. ללא צל של ספק, אחד מגדולי השוערים הישראלים בכל הזמנים. מאז שתלה את הכפפות הוא מטפח את דור העתיד של שוערי ישראל, והחל מהעונה יעשה את זה גם בהפועל רעננה.

אין ניגוד עניינים

בקבוצה שירדה ללאומית אחרי שבע שנים בליגת העל חיפשו לרענן את הצוות המקצועי, ואחרי פגישה בין גל כהן לדוידוביץ' נסללה הדרך לשיתוף הפעולה בין הצדדים.
"נוצרה סיטואציה מסוימת בעקבות הקורונה. היה קיצוץ רוחבי במחלקת הנוער בחיפה ונפתחה עבורי האפשרות לחפש עוד מקור פרנסה", מסביר דוידוביץ' השבוע. "גל כהן פנה אליי ודיברנו. הבנתי שהאימונים רובם בבוקר, כך שלא תהיה בעיה לשלב את זה עם מחלקת הנוער של מכבי חיפה. המשחקים בשישי או בשני. אסתדר עם לוחות הזמנים. אני שמח שהדברים הסתדרו".
זה לא קצת בעייתי לעבוד במקביל בשני מועדונים שונים?
"כאן מדובר בקבוצת בוגרים בליגה השנייה, ובחיפה זאת קבוצת נוער בליגה הראשונה. אין שום ניגוד עניינים. אלה שני דברים שונים לגמרי. זה מרענן מאוד. זאת קבוצת בוגרים, וזה שונה ממחלקת נוער. אני נהנה לעבוד גם עם ילדים, לעצב ולבנות אותם, וגם עם שחקנים בוגרים. בטווח הארוך, השיפור עם בוגרים הוא קטן יותר מאשר אצל ילדים. אבל גם בבוגרים אפשר ללמד דברים ולשפר, וזאת המטרה".
בניתם ברעננה כוורת מקצועית מרשימה. גם שמעון אבו חצירא הצטרף ויהיה עוזר המאמן.
"יש ברעננה חבורה רצינית ומקצועית, אנשי מקצוע ברמה גבוהה וכולם מנסים לקדם דברים. הגענו לכאן כולנו במטרה אחת ברורה - לעלות ליגה. מגיל צעיר שאפתי הכי גבוה, וגם כמאמן ברור שאני לא מסתפק במועט ורוצה להשיג את הכי טוב שאפשר".
איך האווירה ברעננה בימים האלה? המועדון עבר עונה קשה כשירד ללאומית.
"יש כאן מועדון רציני שעובד ומכוון גבוה. נותנים כאן את כל המעטפת כדי לעלות ליגה. כמובן שזה לא יהיה קל, ויש עוד מועדונים שירצו בוודאי לעלות. הולכת להיות תחרות קשה מאוד, אבל ברעננה עושים וחושבים איך להביא את הקבוצה הכי חזקה כדי שתוכל לעלות ליגה. יש כאן בסיס מצוין משנה שעברה, וכמובן שגל רוצה להביא עוד שלושה-ארבעה שחקנים שישדרגו את הקבוצה. כולנו מאחורי גל, ועושים הכל כדי שהוא יצליח".
הבנתי שאתה וגל נפגשתם בחדר הכושר ושם הבשיל הרעיון לעבוד ביחד.
"יצא לי להכיר את גל מצוין. אני יודע מה עבר עליו. גל בחור רציני וחזק מאוד. הוא מקצוען אמיתי. ברעננה מעריכים אותו מאוד כאיש מקצוע ברמה גבוהה. יש לו הרבה מאוד ידע. אני כאיש צוות וכך גם כל השאר, נעמוד מאחוריו ונעזור לו בכל מה שיצטרך, נהיה שם בשבילו. כולם הרי עובדים למען מטרה אחת. הוא בתחילת דרכו, וזה יכול לתת לקריירה שלו פוש אדיר. כולנו מחויבים אליו ולמטרה הגדולה של המועדון".

יורשים בקישור

דוידוביץ' הוא אחד השחקנים המעוטרים ביותר בכדורגל הישראלי מאז ומעולם. לא פחות מ־12 תארים השיג במהלך הקריירה. הוא שיאן ההופעות כשוער במכבי חיפה; ועם 50 הופעות בנבחרת ישראל, לא בכדי נחשב במשך שנים ארוכות לשוער הטוב בארץ.
מגיל תשע הוא לובש את הצבע הירוק בלבד, כשחקן וכמאמן, והשנה, בגיל 43, ילמד לראשונה איך נראה עליו הצבע האדום. דוידוביץ' מגיע מהמועדון הכי לחוץ בארץ לאחד היותר רגועים שיש.
2 צפייה בגלריה
ניר דוידוביץ, מאמן השוערים של הפועל רעננה, מוכיח שהוא זוכר איך עושים את זה נכון
ניר דוידוביץ, מאמן השוערים של הפועל רעננה, מוכיח שהוא זוכר איך עושים את זה נכון
ניר דוידוביץ,
(צילום: אסף פרידמן)
"אין לי שום בעיה עם זה", הוא אומר. "יש מועדונים עם יותר קהל ולחץ תקשורתי ויש פחות, אבל זה לא אמור להשפיע על שחקנים ועל אנשי הצוות לתת את כל מה שיש להם. כשחקן, לא מעניין אותך מה קורה מסביב. כל שחקן שעולה למגרש צריך לעשות הכל לטובת המועדון שלו. זה לא משנה כמה קהל יש ביציע או כמה תקשורת ולחץ יש מסביב".
אחד האחראים לפיתוחו של ניר כשוער היה גיורא אנטמן, שעבד עם דוידוביץ' כמעט 17 שנה. ניב אנטמן, הבן של גיורא, היה בן חמש כשבא לראות את אבא מאמן את השוער שלימים זכה לכינוי "התמנון", אחרי הופעה הירואית מול ולנסיה בעונת 2003/4.
עכשיו השניים סוגרים מעגל כאשר דוידוביץ' הוא מאמן השוערים של רעננה, וניב אנטמן אמור להיות השוער הראשון של הקבוצה.
"יש לנו שלושה שוערים ברעננה. אמרתי להם באימון הראשון שהמטרה היא שהשוערים שלי יהיו הכי טובים ויספגו הכי פחות ושהקבוצה תצליח, וזה לא משנה איך קוראים להם", אומר דוידוביץ'. "כשעבדתי בנבחרת הצעירה, בחלק מהאימונים ניב זומן. שם הכרתי אותו. הוא עושה את הדרך שלו. בינתיים אני מאוד מתרשם מהרצינות של השוערים שלי ברעננה, והמטרה שלי היא לשפר את כולם".
גיורא לימד אותך כמו שצריך כדי שתעביר את זה לבן שלו?
"למדתי המון מגיורא, ובכלל, מכל מאמני השוערים שעבדו איתי. השתדלתי כל הזמן ללמוד. בסופו של דבר, כמאמן אתה צריך ליישם על המגרש את כל מה שלמדת כל השנים. גיורא עבד איתי שנים רבות, ויש לי ארגז גדול של כלים להשתמש בהם. יש מצב שאת רוב הכלים האלה ניב מכיר מהבית. אני מקווה שאצליח להפתיע אותו בכמה דברים חדשים".
ואם בילדים וביורשים עסקינן, אז גם לניר יש דור המשך על הדשא. שני בניו, בני ה־15 וה־13, אמנם נדבקו בחיידק הכדורגל, אבל להבדיל מאביהם בחרו שלא לעמוד בשער. שניהם משחקים כקשרים - הגדול בנשר, הקטן בנווה יוסף.
"אין לי שוערים בבית. הם החליטו ובחרו להיות שחקנים", אומר דוידוביץ'. "אני תומך ועוזר להם בכל מה שאני יכול. השאר צריך לבוא מהם. אם הם היו שוערים, בטח הייתי יכול לעזור להם יותר. תמיד אמרתי להם שיבחרו מה שהם הכי רוצים ונהנים. אני נותן להם את המעטפת והסיוע, ונותן להם גם להתפתח לבד בדרך שלהם".
מתי כבר נראה בכדורגל שלנו את הדוידוביץ' הבא? אני מתכוון לשוער בקנה המידה שלך.
"לגדל שוער זה מערך של עשר שנים. צריך לעבוד איתו מגיל תשע בערך, ולתת לו כל מה שהוא צריך באופן רציף. זה תהליך ארוך עם המון השקעה. אני יכול לומר שבחיפה עבדתי עם שריף כיוף מאז שהיה בן 12 ועד השנה, והוא פוטנציאל אדיר. כשאני מסיים את תפקידי ושולח אותו הלאה, מבחינתי הוא מוכן להגיע לרמות הגבוהות. העונה בבוגרים של חיפה הוא יהיה השוער השני, ואני מקווה שהוא יידע לפלס את דרכו ויצליח, ושיידעו להמשיך לעזור לו להתקדם. נקווה שיידעו לפתח אותו נכון, כי בסך הכל זה נכס שלהם".
אפרופו הבוגרים של מכבי חיפה. העונה יעשו שם עוד צעד קדימה עם ברק בכר?
"מבחינת מכבי חיפה בכל עונה, ובמיוחד העונה, כל דבר פחות מאליפות לא יתקבל. אין דבר כזה לשאוף לפחות מאליפות. זה דבר שגדלתי איתו. השאיפות במועדון הזה הן תמיד הכי גבוהות שיש. אני מקווה מאוד שהשנה זה יקרה ושהאליפות תגיע שוב לכרמל. מספיק, עברו כבר הרבה שנים".

פידבקים טובים

דוידוביץ', למרות קריירה אדירה, הוא אחד האנשים הנחמדים בכדורגל שלנו. מקפיד לשמור על צניעות וענווה. איש עם לב גדול והרבה נתינה.
כשאני מנסה לדרג את שוערי מכבי חיפה הגדולים בכל הזמנים, ואומר לו בסדר הזה: "אבי רן, ניר דוידוביץ' ודודו אוואט", הוא מחייך ועונה "קניתי, לא אתווכח איתך".
"אבי רן היה אליל ילדותי. הייתה לי תמונה שלו מעל המיטה, ופשוט חלמתי להיות כמוהו", נזכר דוידוביץ'. "השאיפה הגדולה הייתה להיות שוער כמו אבי רן. רציתי להיות שוער בסגנון שלו. הוא היה אמיץ, אתלטי וחד כל הזמן. אבי רן היה ויישאר אגדה לעד. מעניין מה היה מתפתח איתו ולאיזה רמות הוא היה מגיע. לדעתי, הגבוהות ביותר".
למאמן שוערים אין ממש את התהילה שאפשר להשיג כשוער.
"השגתי באמת המון בקריירה שלי כשחקן. תארים, אליפויות אירופה, נבחרת ישראל. משחקים בלתי נשכחים ורגעים גדולים. כמאמן שוערים זה קצת שונה. ההצלחה הגדולה שלי תהיה להעביר את הידע שלי לכמה שיותר שוערים, ושאראה שהם מתפתחים לכיוונים הנכונים. אני כבר עוסק בתחום לא מעט שנים, מקבל פידבקים טובים וזה עושה תחושה טובה. במכבי חיפה וגם המאמנים בנבחרות שאיתם עבדתי העריכו אותי, את היושר המקצועי שלי ואת מה ומי שאני. אני מנסה עכשיו להעביר הלאה את הידע שצברתי".