ליגה א' הייתה בשנים האחרונות עבור כדורגלנים ישראלים רבים מה שהליגות בסעודיה ובאמירויות מהוות כעת עבור לא מעט כוכבים אירופיים מזדקנים. מקום שבו אפשר להגיע לקראת סיום הקריירה ולעשות קופה יפה רגע לפני היציאה לפנסיה (במונחים של שחקני כדורגל, כן). הסכומים כמובן שונים בתכלית, אבל העיקרון דומה. שכר שאי אפשר כבר לקבל בשתי הליגות הראשונות (מעל ומתחת לשולחן), בלי פיקוח קפדני ובלי הרשות לבקרת תקציבים שדורשת הסברים וערבויות. וכך קיבלנו לא מעט שחקנים שירדו לליגה א' תמורת סכום נאה, וחלקם הפכו על הדרך לקבלני עליות. נודדים מקבוצה לקבוצה, מקופה לקופה.
2 צפייה בגלריה
עידן דוד
עידן דוד
עידן דוד
(צילום: אורן אהרוני)
השנה ההתאחדות לכדורגל החליטה לעשות לזה סוף, בעיקר מכיוון שמדובר במקרים רבים בקופות ציבוריות, תקציבי עיריות שהם בעצם כספי משלמי הארנונה – וקבעה תקציב מקסימום לשכר שחקנים, מיליון שקל. זה לא עבר בשקט, השחקנים התמרמרו, הפגינו מול משרדי ההתאחדות ואפילו פנו לבית משפט אזרחי. אבל ההתאחדות לא התקפלה והרפורמה יצאה לדרך. המשמעות היא קיצוץ בשכר השחקנים, פחות כוכבים בעלי שם ויותר שחקנים צעירים. הבעיה היא שהרפורמה אמנם פתרה את נושא החוזים המנופחים ובזבוז כספי ציבור, אבל הכסף השחור ימשיך לעבור מיד ליד מתחת לשולחנות בלי פיקוח, כמו שזה היה עד עכשיו. אז איך זה ישפיע על קבוצות השרון בליגה א', שיוצאת בסוף השבוע הזה לדרך.

הקריירה החדשה של עידן דוד

נתחיל ממחוז דרום והפועל הרצליה. הקבוצה שנאבקה בעונה שעברה על העלייה, עד שכשלה במחזורי הסיום, שינתה את פניה – גם בהשפעת הרפורמה. מהסגל של העונה שעברה נשארו רק ליאור הולץ, יהב חיו חמו, אליאס לוי, אלירן מילשטיין, רוסלן קוזנצוב וקורן שטרית. במקומם הגיעו לא מעט פנים חדשות, כולל ארבעה שחקנים שעברו מהפועל כפר־סבא, אשר קלטה את בלם הרצליה, עידן וינטראוב. מדובר בשוער מתן גלנטי, שהספיק בינתיים להיפצע ויחמיץ את פתיחת העונה, המגן איתי שור (שנמאס לו כנראה להיאבק על מקום בהרכב עם טום שלח), יואב פוריאן ונהוראי בורה.

2 צפייה בגלריה
טל בנש (מימין)
טל בנש (מימין)
טל בנש (מימין)
(צילום: עוז מועלם)

אבל השינוי המשמעותי ביותר היה על הקווים. ארז בנודיס פינה את מקומו לעוזרו בעונה שעברה, עידן דוד, שמצטרף למגמה הכללית העונה בכדורגל הישראלי של מאמנים חסרי ניסיון שמקבלים את המושכות. זה קרה במכבי חיפה הגדולה, במ.ס אשדוד והפועל כפר־סבא הפחות גדולות, וגם בהפועל הרצליה הצנועה. דוד בן ה־36 שיחק לפני הפרישה בקבוצה, וכבש במדיה 14 שערים, ולפני כן נדד בין הפועל מרמורק, כפר־שלם, הפועל עפולה, הפועל כפר־סבא (במדיה כבש בסך הכל 23 שערים) ועוד ועוד. נראה איך תהיה עבורו חציית הקווים והאם יעמוד במטרה של הקבוצה – להתברג בחלק העליון של הטבלה.

מצאו את הצפון

עוברים למחוז צפון ולהפועל רעננה. בקבוצה שירדה לפני שתי עונות מהלאומית חשבו לעשות טיול קצר בליגה א' ולחזור לליגה שנייה, אבל מהר מאוד התברר להם שליגה א' זה הכל חוץ מטיול. לא עזרו לה השחקנים הבכירים יחסית שהחתימה וגם לא חילופי המאמנים במהלך העונה. היא הגיעה בסיום העונה לפלייאוף העלייה, אבל כשלה ועכשיו היא פותחת עונה נוספת בליגה השלישית. הצעד הראשון שעשו בהנהלה היה להחתים מאמן, את אסי אלימלך בעל הניסיון בליגה א', שעונה קודם הוביל את הפועל בקה אל גרבייה למקום השלישי בתקציב מינימלי. שחקני הרכש הבכירים והיקרים (סיראז' נסאר, אליאור סיידר וישראל ראש) שוחררו ואלימלך משך איתו מבקה ארבעה שחקנים: מג'ד אגברייה, פז בלאנדר, מאור גד ובר שמש. מה שהיה טוב שם אולי יהיה טוב גם כאן. רעננה שמרה על שניר שוקר שימשיך להוביל את הקבוצה ויחד איתו את יובל טיטלמן, עבדי פרחאת, יאיר קניקובסקי, יונתן פרבר ואחרים. אם העסק הזה יתגבש, רעננה תקווה לסיים את העונה בעלייה.
נישאר בצפון, עם מ.ס טירה שפותחת עוד עונה עם הרבה ציפיות. עבד תיתי לא הביא הפעם יותר מדי שמות מפוצצים והחזיר את המאמן חיים סירוטקין לקדנציה שלישית בקבוצה, בתקווה שהפעם זה יסתיים הרבה יותר גבוה מאשר המקום התשיעי של העונה שעברה. הקבוצה גם השתחררה מספק בורר שהעיק עליה תקופה ארוכה, ועכשיו היא יוצאת לדרך חדשה – גם כללית. אבל בלי בלגן אי אפשר, ולאחרונה הקבוצה עלתה לכותרות מהסיבות הלא נכונות, כששניים משחקניה נעצרו בטורקיה במהלך מחנה אימון של הקבוצה במקום. זו הייתה אי־הבנה ובעיקר אי־מחשבה, שהובילה ליומיים בכלא בנוסח "אקספרס של חצות" עד לשחרורם.
בצעירי טייבה העניינים היו אפילו יותר מסובכים בקיץ האחרון, והקבוצה קיבלה רק ברגע האחרון אישור לשחק בליגה א'. לקבוצה היו חובות להתאחדות ולמספר שחקנים והיא לא יכלה להירשם לעונה הנוכחית. אלא שמזל שהבחירות המוניציפליות בפתח, כך שראש עיריית טייבה שועאע מסארוה נרתם והעירייה כיסתה את החוב בסך 200 אלף שקל להתאחדות (מכספי הארנונה כמובן). מספר אנשי עסקים שילמו את החובות לשחקנים, והקבוצה קיבלה את האישור. נראה אותם עכשיו על המגרש.