האמוג'י פרצו לחיינו לפני פחות מעשרים שנה, והיום קשה לדמיין תקשורת דיגיטלית ללא שלל הדמויות הזעירות שהשתלטו על השפה והשיח. בשנת 2014 זכה האמוג'י ליום בינלאומי משלו, שמצוין מדי שנה ב-17 ביולי.
3 צפייה בגלריה
יום האמוג'י הבינלאומי
יום האמוג'י הבינלאומי
יום האמוג'י הבינלאומי
(צילום: shutterstock)
לכבוד "יום האימוג'י הבינלאומי", פרופ' חיים נוי, ראש בית הספר לתקשורת באוניברסיטת בר-אילן, משרטט קווים לדמותם של היצורים הכי פופולריים של העידן הנוכחי, ששום פלרטוט בווטסאפ לא יכול להתקיים בלעדיו.
קראו גם
"יש קרוב ל-3,000 אמוג'י, והשכיח שבהם הוא האמוג'י הבוכה מצחוק", אומר פרופ' נוי. "בשנת 2015 האמוג'י זה זכה להיות מילת השנה של מילון אוקספורד, ומאז 2012 הופיע כ-2.5 מיליארד פעמים".
פרופ' נוי משתף בכמה עובדות שכדאי לכם לדעת על האמוג'י, לפני שאתם משגרים אותו לכל עבר:
אגל הזיעה
בין האמוג'ים השכיחים הנוספים: הפנים המחייכות עם אגל זיעה, אמוג'י של לב (בצבעים שונים), אמוג'י מנשק, פרחים, ואמוג'י עם עיני לבבות.
פונקציה תקשורתית
האמוג'י נפוצים כל-כך משום שהם ממלאים פונקציות תקשורתיות בסיסיות וחיוניות עבור בני אדם. רבים המעיטו בחשיבותם, והם לא נלקחו ברצינות מבחינה מחקרית, אולם כיום מבינים בחשיבות ובמשמעויות שהאמוג'י נושאים ומעצבים.
3 צפייה בגלריה
ממלאים פונקציות תקשורתיות בסיסיות וחיוניות עבור בני אדם
ממלאים פונקציות תקשורתיות בסיסיות וחיוניות עבור בני אדם
ממלאים פונקציות תקשורתיות בסיסיות וחיוניות עבור בני אדם
(צילום: shutterstock)
כל הצבעים
לפני כשש שנים תססה הרשת במחאה על הגוון של האמוג'י המייצגים אנשים, ומאז ניתן לבחור את הגוון המתאים - כהה או בהיר.
דרך לביטוי רגשות
אמוג'י מהווים שפה תקשורתית שימושית שאינה מילולית. ניתן להעביר בעזרתם בקלות רגשות ללא שימוש במילים, ואף לתקשר עם אנשים מתרבויות שונות שאינם דוברים את שפתנו (אם כי המחקר מראה שגם בתקשורת עם אמוג'י מצויים הבדלים בין-תרבותיים משמעותיים). זהו הסבר טוב, אולם הוא אינו ממצה, ולבדו אינו מסביר את שכיחותם.
3 צפייה בגלריה
פרופ' חיים נוי
פרופ' חיים נוי
פרופ' חיים נוי
(צילום: אוניברסיטת בר אילן)
שיטת הפיצוי
בקורסים בבית הספר לתקשורת אנו נוכחים כי לעתים קרובות מופיעים אמוג'י לצד טקסט מילולי. זהו ההסבר השני, ולפיו משמשים האמוג'י לעתים קרובות כדי לפצות על היעדרם של סיגנלים לא מילוליים, כגון שינויים באינטונציה של הדיבור, הבעות פנים, שפת גוף, שתמיד ליוו תקשורת מילולית בין אנשים.
כך, האמוג'י משמשים כדי להבהיר ולדייק את משמעויות המילים הנאמרות. כדאי לזכור שכשאנו משתמשים בתקשורת מתווכת (שאינה פנים-מול-פנים), אנו נותרים רק עם מילים, והאמוג'י חיוניים להבהרת המשמעות שלהן.
מציורי המערות ועד היום
הסבר שלישי ואחרון קשור בכך שמאז ציורי המערות הקדומים באירופה (לפני 40,000 שנה), התקשורת האנושית כללה רכיב חזותי-אייקוני בולט. מנקודת מבט זו, חוקרים מצביעים על חזרתו של הממד האייקוני לתקשורת אנושית, והשכיחות הגבוהה של השימוש באמוג'י אינה מהווה חידוש אלא תיקון תקשורתי.
פרופ' חיים נוי, ראש בית הספר לתקשורת בבר-אילן, מומחה לתקשורת חדשה, מלמד קורסים על אמוג'י בתקשורת דיגיטלית יומיומית, יו"ר האגודה הישראלית לתקשורת