רבות דובר על המושג "אורח חיים בריא" או בשמו הסקסי "וולנס" (wellness) שמשמעותו בריאות גופנית ונפשית.
כולם שואלים איך מיישמים אורח חיים בריא וזוכים ב־wellness?
3 צפייה בגלריה
עשר דקות ביום של מדיטציה עושה קסמים בכל תחומי החיים
עשר דקות ביום של מדיטציה עושה קסמים בכל תחומי החיים
עשר דקות ביום של מדיטציה עושה קסמים בכל תחומי החיים
(צילום: shutterstock)
על שלושה דברים עומד העולם, וכך גם אורח החיים הבריא: תנועה, תזונה ותודעה. וזאת כל התורה על רגל אחת. עכשיו נשאר רק עוד דבר אחד: ליישם.
להיות בתנועה
נולדנו לזוז. תאמינו או לא - זה מגובה מחקרית. על פי דניאל וולפרט, מדען מוח ומהנדס, המוח קיים והתפתח מסיבה אחת בלבד: ליצור ולשלוט בתנועה הסתגלותית ומורכבת.
קראו גם:
אז מה חשוב לדעת לפני שמתחילים לזוז? כשהמטרה היא הורדת משקל, כדאי להתאמן בבוקר על קיבה ריקה. מדוע? כיוון שלגוף יש שני סוגי דלקים בהם הוא משתמש להפקת אנרגיה: גלוקוז (סוכר) ושומן.
ברירת המחדל היא גלוקוז, הגוף כמכונה מטבולית חסכונית מבין שעל מנת "לשרוף" 100 גרם של גלוקוז הוא צריך פחות חמצן מאשר שריפה של 100 גרם שומן לכן תמיד יעדיף לשרוף גלוקוז.
3 צפייה בגלריה
פחות מ-5,000 צעדים מדי יום מעידים על אורח חיים יושבני
פחות מ-5,000 צעדים מדי יום מעידים על אורח חיים יושבני
רצוי לשלב פעילות אנאירובית ואירובית
(צילום: shutterstock)
ריצה והליכה
כשאנו קמים בבוקר אחרי צום של כמה שעות, מאגרי הגליקוגן בגוף (שם מאוחסן הגלוקוז) מדוללים, ולגוף לא תהיה ברירה אלא לשרוף שומן.
לכן, רצוי לשלב פעילות אנאירובית (עבודה קצרה ומאומצת על השרירים) ואירובית (ריצה, הליכה, שחייה) יחד. הגוף הוא מכונה חכמה, וכשהוא מבחין שלא נעשה שימוש בשרירים (כשבוחרים פעילות אירובית בלבד) הוא מתחיל לפרק אותם והתוצאה ירידת מסת הגוף הרזה. חשוב לאמץ ספורט שאוהבים, ובכך להגדיל את סיכויי ההתמדה.
לבדוק רכיבים
קצרה היריעה מלהכיל את המורכבות והיחסים הבלתי מאוזנים שלנו עם האוכל. מה עושים כדי שיהיה קל יותר להחזיר את השליטה לידיים?
אמצו חוק: כל מוצר שאתם אוספים מהמדף, לא נכנס לעגלה לפני שעבר בדיקת רכיבים. אתם התזונאים והיועצים של עצמכם. מוצרים שמכילים פחמימות ריקות (קמח לבן), סוכר או חומרים משמרים שנראים לכם חשודים - החזירו.
החליפו ארוחה אחת של פחמימות ביום בשייק פירות. זה לא סוד שהגורם העיקרי להשמנה הן הפחמימות הריקות - הכריך או הקורנפלקס המעובד. שייק שמכיל את הרכיבים הנכונים (פירות, ירקות, עלים ירוקים, חלבון ושומן איכותי) הוא פתרון מצוין לארוחת בוקר מזינה.
3 צפייה בגלריה
12 עצות בריאות לשנה החדשה
12 עצות בריאות לשנה החדשה
אמצו את הכלל "אכלו רק כשאתם רעבים"
(צילום: shutterstock)
אמצו את הכלל "אכלו רק כשאתם רעבים". הרמב"ם מכנה את זה "הרעב הצודק".
ככל שנאכל לאט יותר, כך נהיה שבעים מהר יותר, זאת הודות להורמון הלפטין ("הורמון השובע") המופרש כ־20 דקות לאחר תחילת הארוחה. אם אתם מרגישים שבעים, זה אומר שאכלתם יותר מדי.
אז מתי מומלץ להפסיק לאכול? כשאנו מרגישים שיש לנו מקום לעוד כרבע מהכמות שאכלנו.
קסמי המדיטציה
תודעה היא הצלע השלישית והחשובה באורח החיים בריא. מה זו התודעה ולמה היא חשובה כל כך?
תודעה היא כל מה שקיים במחשבתו ו"בראשו" של האדם. לביטויים וקלישאות כמו "מחשבות מייצרות מציאות" ו"למחשבות יש כוח" יש, מסתבר, גיבוי מחקרי.
חוקרים מאוניברסיטת ייל בארה"ב מצאו כי מבוגרים, שאינם מאמצים מחשבות סטריאוטיפיות לגבי גילם הביולוגי והקשר בינו לבין יכולותיהם הפיסיולוגיות, יכולים לחיות שבע שנים יותר.
הוכח שהתמדה של עשר דקות ביום של מדיטציה, עושה קסמים בכל תחומי החיים.
עינב בורשטיין, מדריכת כושר ויועצת תזונה טבעית לחברת "הרבלייף"