הדיירים ברחוב השקד 3 והזית 6 ברעננה טוענים שבית הכנסת המאולתר שהוקם בחניון המשותף של שני הבניינים ועל המדשאה הסמוכה מפר את מגבלות הקורונה וגורם למטרדי רעש. לטענתם, פעילות שקטה ומוגבלת שהחלה לפני כשנה בהסכמת השכנים גברה והפכה המונית ורועשת, לא רק שנערכות שם תפילות בהשתתפות מי שאינם דיירי המקום, בחגים הצטופפו שם המונים ובשבת האחרונה אף נערכו שם טקס עלייה לתורה וסעודה חגיגית בהשתתפות עשרות אורחים.
1 צפייה בגלריה
בית הכנסת המאולתר
בית הכנסת המאולתר
בית הכנסת המאולתר
(צילום: פרטי)
קראו גם >>>
לפני כשמונה חודשים, כשבתי הכנסת נסגרו, ביקשו כמה מדיירי הבניין ברחוב הזית 6 לקיים את התפילות בחניון המקורה המשותף לשני הבניינים. "הסכמנו כי זה היה מיועד רק לדיירי שני הבניינים", אמר אחד השכנים. במשך הזמן התרחבה הפעילות, הוקמה צילייה, הוצבו כסאות, שולחנות, מחצלות וארון קודש. בשלב זה החלו להגיע לבית הכנסת המאולתר עוד ועוד מתפללים מרחובות סמוכים. בשבתות הפעילות גברה ובחגים הגיעה לשיאה. כשהשכנים התלוננו במשטרה נאמר להם שמדובר בשטח פרטי.
ככל שחלף הזמן ההגבלות על בתי הכנסת הוקלו, אך חלק מהמתפללים בבית הכנסת המאולתר התעקשו להישאר מתחת לבניין שלהם.
אחד מדיירי השקד 3 שאף הוא מתפלל במקום הוא הרב שלמה אישון, הרב של מזרח רעננה. באחרונה דיברו השכנים על לבו וביקשו להפסיק את התפילות במקום. לדבריהם, הוא השיב כי אחרי קריאת המגילה בפורים יתכנס רק עם מניין ורק מתחת לחנייה המקורה, אלא שבשבת שעברה לטענת המתנגדים התקיים במקום אירוע בר מצווה גדול. הם הזמינו את המשטרה וכשזו הגיעה רבים כבר התפזרו.
חבר ועד הדיירים ברחוב הזית 6, עו"ד חיים ראובן, ממנהלי הפעילות בבית הכנסת ומי שערך לבנו את טקס העלייה לתורה בשבת, מסר בתגובה: "עסקינן ב'מניין חוץ' שנכפה עלינו בשל המצב הבלתי רגיל והמתקיים אף כיום בהסכמת רוב מוחלט של כ-90% מדיירי הבניינים. את מספר המתנגדים ניתן לספור על כף יד אחת. השימוש שנעשה בשטחי רכוש משותף הוא שימוש סביר, בשעות וזמנים סבירים וללא רעש. התפילה מתקיימת בשטח בו לא דרכה כף רגל ואשר הוזנח עד לרמת מפגע תברואתי ואנו בכספנו שיקמנו את המקום. אנו מקפידים על הוראות הקורונה ואף מחמירים. לו היה ממש בטענות המתלוננים, הרי שהיו עומדים להם שלל כלים משפטיים ואחרים. העובדה היא שגם גורמי אכיפה שהוזמנו על ידם בשבת פורים, לא מצאו לנכון לתת דוחות והתרשמו מקיום הוראות החוק, מדברת בעד עצמה. פנייתם לתקשורת אינה אלא ניסיון נואל לייצר לחץ באמצעות הכפשת שמנו. בניסיון לכפוף הוראות החוק לגחמותיהם האישיות. עסקינן בבית משותף וככזה עליהם לקבל את הכללים והחוקים הרלוונטיים".
"הנושא לא קשור לעירייה", אומרים בעיריית רעננה, "מדובר בשטח פרטי ורק המשטרה מוסמכת לאכוף".
במשטרה טוענים מנגד: "הסדרי התפילה המתוארים הינם באחריות ובתיאום אל מול הרשות המקומית ובהתאם להנחיות משרד הבריאות, באשר לכמות האנשים המותרת להתקבץ במרחב הציבורי. היה ויש מי שמזהה הפרת התקנות או עד להקמת רעש החורג מן המותר הרי שהוא נדרש להודיע על כך למשטרה וזו תיתן מענה מיידי".