על רקע הטביעות בחופים בחודשי הקיץ הוקמה עמותה חדשה על ידי תושבי רעננה שמטרתה לסייע במניעת מקרי הטביעה לאורך חופי ישראל, זאת באמצעות חינוך הקהילה בכלל והדור הצעיר. העמותה–"משמר הצלה ימי"–הוקמה על ידי עולים מאוסטרליה המתגוררים ברעננה ופועלת תחת ארגוני ההצלה האירופי והעולמי. העמותה פועלת על פי תוכנית של מודל ההצלה האוסטרלי שקיים כבר למעלה ממאה שנה.
1 צפייה בגלריה
פול חכים וילדים בעמותה
פול חכים וילדים בעמותה
פול חכים וילדים בעמותה
(צילום: יובל חן)
קראו גם >>>>
"לצערי, אנשים קולטים את גודל הטרגדיה רק כשזה מאוחר מדי", אומר נשיא העמותה, תושב רעננה פול חכים, "הקיץ זה עדיין לא החל ולצערנו שבעה מבוגרים ובני נוער כבר קיפחו את חייהם בבריכות ובים, כולל ילד בן שבע בסוף השבוע הנוכחי בחופי תל אביב. זה נובע מהעובדה שאנו לא מחנכים ל'תרבות ים' הכוללת מודעות לסכנות ובטיחות.
"פתחנו את 'משמר הצלה ימי' שבו אנחנו מלמדים את הקהילה, ילדים ובני נוער, אבל לא רק, איך נזהרים, שוחים, גולשים, ונהנים בים מבלי להיכנס לסכנה. המודל שלנו מגיע מאוסטרליה. זהו המודל הכי מתקדם בעולם לבטיחות ימית".
לדברי חכים, מאז הוקמה העמותה לאחרונה, והחלו ההדרכות, כבר שני חניכים הצילו חיים: "הם היו חמושים בידע מקדים", אומר פול, "ידעו איך לזהות מקרי טביעה, קיבלו את המיומנות של החייאה ואכן הצילו חיים".
מה בדיוק עושים החניכים אחרי שעברו את ההדרכות?
"המטרה היא להגיע לסיירות פטרול בחופים, אבל כדי להגיע לזה, צריך לעבור הדרכה, כמו בתנועת "הצופים". המודל הוא שבגיל 15, אחרי שהוא עבר את כל השלבים הוא מקבל חולצה שחורה ותעודה מומסמכת ובינלאומית ומאותו רגע הוא כבר יכול להכנס למשמר חופים, שכולל פטרולים בחופי ישראל".
ומי מלמד אותם?
"צוות הפיתוח שלנו, הכולל אנשי מקצוע מהארץ ומחו"ל, מתאימים תכנים ספציפיים למדינת ישראל (לדוגמא, מאפיינים ייחודיים של הים התיכון) אנשי כושר, מתנדבים של גופי הצלה ועוד. יש לנו תוכנית לילדים בגילאי 7-13 הנקראת "ניפרס", תוכנית לבני נוער בגילאי 14-17 הנקראת "דולפינים", הם אלו שממשיכים את הפעילות בעמותה בתור מתנדבים בפטרול בחופים וגם כמדריכים צעירים".
חכים מדגיש שלא מדובר בחברה פרטית או "בסוג של בית ספר לשחייה או גלישה", "אנחנו עמותה מלכ"רית לכל דבר ועניין שעיקר פעילותה התנדבותית. העלות של ההקורסים מסובסדת ומטרתנו היא סיוע לקהילה והיא כוללת רק תשלום על ציוד, ביטוח וכו'. חוצמזה, מדובר על פעילות אינטנסיבית שגורמת לילדים ובני הנוער לעשות גם משהו טוב בחודשי הקיץ שלהם, וכוללת גם פעילות מהנה, כאילו זו קייטנה".