גופת אישה נמצאת מבותרת בחדר האשפה בבניין מנומנם בשכונת לב הפארק ברעננה. כך מתחיל "בית משותף", ספר המתח שכתב יעוז סבר ושיצא לאור לאחרונה. גיבור הספר הוא הבלש אמיר ברק, שנכנס לתוך התסבוכת הזו, במהלך ראש השנה, ומנסה איכשהו לפתור אותה. כשבכל פעם צצה לו הפתעה חדשה שמערערת את החקירה כולה.
2 צפייה בגלריה
יעוז סבר. "אני מאלה שחשבתי שאם אמכור 50 עותקים אני אגיד תודה"
יעוז סבר. "אני מאלה שחשבתי שאם אמכור 50 עותקים אני אגיד תודה"
יעוז סבר. "אני מאלה שחשבתי שאם אמכור 50 עותקים אני אגיד תודה"
(צילומים: פרטי)
קראו גם >>>
סבר, לשעבר עיתונאי ודובר עיריית רעננה, הוא היום מנכ"ל חברת my team. הספר שמתרחש ברעננה וזולג גם מחוצה לה, מוכיח כי גם עיר שמזוהה עם חיים שקטים יכולה להיות קרקע לספר מתח מהנה ורצוף פרשיות סבוכות.

לכתוב בלילות

"כל החיים כתבתי, ובעיקר קראתי. יותר משאני כותב אני קורא", מסביר סבר מדוע הוציא ספר בכורה בגיל 42. "זה חלום כזה. אתה קורא ספר ואומר לעצמך 'אולי גם אני יכול לעשות את זה'. בגיל 24 כתבתי מותחן. היה לי חלום תמיד לכתוב בלש, שייתן כבוד למקצוע. שלחתי את הספר להוצאות וסגרתי חוזה עם הוצאה. אחרי חצי שנה ההוצאה קרסה. ברגע שזה קרה הספר נכנס למגירה. בשנת 2013 שוב היה לי זמן, והמשכתי לכתוב. אלא שאז מוניתי לדובר העירייה ולמדתי לתואר שני והספר נשכח. בקורונה אמרתי לעצמי ששווה לעשות עם זה משהו. ישבתי ותוך חודשיים סיימתי את הספר. בימים ערכתי את התחקירים הרלוונטיים ובלילות כתבתי".
ספר מתח ברעננה?
"אני רענני. בסופו של דבר, כשאדם כותב על המקומות שהוא מכיר זה מרגיש יותר נכון ויותר אמיתי".
2 צפייה בגלריה
כריכת הספר
כריכת הספר
כריכת הספר
(צילום: פרטי)
מי שמכיר את סבר, כמו כותב שורות אלה למשל, מוצא בספר את קורות חייו. העבודה העיתונאית, בדגש על עיתונות מקומית, התחומים המגוונים שהיא עוסקת בהם, ובמיוחד התחום המשטרתי. עיריית רעננה, וכמובן, שכונת לב הפארק שבה סבר מתגורר היום. כל אלה נוכחים מאוד בספר ומהווים את התפאורה שבה מתרחשת פרשיית הרצח.
עד כמה הדמויות קשורות לאנשים שעבדת מולם בעיתונות ובעירייה?
"אף דמות לא מבוססת על בן אדם שלם ואמיתי. זה שילוב של דמויות שהכרתי. אני משתדל לעשות כבוד לתקשורת ותמיד מעניין הממשק של עיתונות-משטרה. גם קצת ניסיתי להראות איך פוליטיקאים מנסים להיכנס למשוואה בפרשיות רציניות מבלי שיש להם הרבה מה לתרום להן".
הדמויות בספר הן ממש "השכן ממול". אנשים רגילים לגמרי שנשאבו לתוך פרשייה מסובכת. "המבנה הטכני של הבניין בספר נלקח מהבניין הקודם שגרתי בו בלב הפארק. יש משהו בשכונת לב הפארק שהיא מאוד הומוגנית. עובדי היי-טק, מקצועות חופשיים, ג'יפ בחניה. נורא עניין אותי לדעת מה קורה מאחורי החזות המושלמת הזאת. אחד הדברים שמתגלים בספר זה שלכל אחת מהמשפחות יש איזה סוד אפל שהיא מסתירה. מוסר ההשכל הוא לא לשפוט אנשים רק לפי גודל הג'יפ שלהם ולא למהר ולקנא בבני אדם אחרים".
איך התנהל התחקיר לספר?
"היה לי נורא חשוב לכל אורך הספר שהוא יהיה ריאליסטי. בכל מקום שהרגשתי שאני לא יודע מספיק התייעצתי עם רופאים, אנשי משטרה ומז"פ, וכן, גם עם ד"ר גוגל. התחקיר היה מרתק. כשאתה כותב ספר מתח אתה נתקל בבעיות. ספר מתח לא טוב מדלג על הבעיות ומעגל פינות. ספרים טובים שאני אוהב מתמודדים עם הבעיות ומחפשים תשובות. לכתוב ספר מתח זה כמו לתכנן את הפשע המושלם. אתה אמור למצוא פתרון הגיוני לכל דבר".

פרסום מפתיע

למרות שסבר עמל רבות על הספר ותכנן להוציאו לאור, הדבר קרה דווקא בהפתעה. "הספר היה במגירה. שלחתי אותו למספר חברים והתגובות היו מפתיעות לטובה", הוא מספר. "השותפה שלי לעסק קראה אותו והחליטה שהיא עושה לי הפתעה ומפרסמת אותו ב'עברית'. הם אהבו אותו ופרסמו.
"המכירות הדהימו אותי. הגענו כבר לאלף עותקים. אין לי הסבר לזה. אני לא מרגיש סופר, מקסימום אדם שכותב ספרים. חשבתי שאם אמכור 50 עותקים אגיד תודה. אני מאוד מופתע ומאוד שמח".
יש ספר נוסף באופק?
"אני כותב כל זמן. בקרוב יתפרסם סיפור קצר שלי בהוצאת סער. עכשיו אני קצת בבעיה כי יש לי את הספר שכתבתי לפני 15 שנה מוכן. יש לי רומן נשי שכתוב ומוכן, ויש לי עוד רומן שמתרחש בדובאי שם אני עובד הרבה. אבל קיבלתי עוד בקשות להמשיך עם הבלש אמיר ברק, הגיבור של בית משותף. לאור הבקשות התחלתי לכתוב את ההמשך, הספר הבא ייקרא 'תלוי ועומד', הוא יתרחש במשרד הביטחון והוא נפתח בזה ששר הביטחון נמצא תלוי בלשכתו".