"יש להרוס את הגדר ולהחזיר את השטח שנלקח מבעליו החוקיים", כך פסק המפקח על רישום המקרקעין (הטאבו) בפתח תקווה שדן בסכסוך מתמשך בין שכנים בבית דו משפחתי ברעננה.
2 צפייה בגלריה
סכסוך שכנים
סכסוך שכנים
סכסוך שכנים
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
קראו גם >>>>
אחד מהשכנים בנה לפני 50 שנה גדר שפלשה לשטח שכניו. יורשיהם הגישו תביעה לפינוי והריסת הגדר שבנה הנתבע תוך חיובו בהוצאות משפט.
התובעים, שיוצגו על ידי עו"ד רענן מרום, טענו שהנתבע הקים גדר המפרידה בין שתי החלקות, כך שבפועל סיפח לחלקתו 47 מ"ר מחלקתם.
2 צפייה בגלריה
עו"ד רענן מרום
עו"ד רענן מרום
עו"ד רענן מרום
(צילום: יח"צ)
הנתבע טען, מנגד, כי הגדר נבנתה לפני 50 שנה בידיעת הוריהם של התובעים, כתוצאה מאילוצים טופוגרפיים, כך שקיימת התיישנות על התביעה. המפקח דחה טענה זו וקבע כי גם אם ניתנה זכות שימוש כזו על ידי הורי התובעים, הרי שהיא ניתנת לביטול בכל עת.
בפסק הדין נקבע כי תביעה ביחס לזכות הרשומה במרשם המקרקעין (טאבו) חסינה מהתיישנות, מכיוון שהזכויות הרשומות בטאבו הן הקובעות, וכי אין בפלישה בכדי להקנות לנתבע זכות בקרקע על חשבון זכותם של התובעים.
לדברי עו"ד מרום, חוק המקרקעין קובע כי חוק ההתיישנות לא יחול על תביעות לזכות במקרקעין מוסדרים הרשומים בלשכת רישום המקרקעין (טאבו).
עוד הוא מסביר כי הסגת גבול במקרקעין היא עוולה מתמשכת, כך שכל עוד קיימת הסגת גבול, יש לצד הנפגע העילה להגיש תביעה לסילוק יד ואין זה משנה מתי החלה הסגת הגבול: "הנתבע לא הצליח לשכנע את המפקח, מדוע החלקה שלו צריכה להיות גדולה יותר ב-47 מ"ר על חשבון חלקת התובעים".
כאמור, בפסק הדין נקבע כי על הנתבע לפנות את שטח הפלישה ולהרוס על חשבונו את הגדר המפרידה בין שתי החלקות, זאת באמצעות איש מקצוע מיומן בפיקוח הנדסי, כך שהחזקה בשטח תוחזר לתובעים במלואה.
כמו כן, נקבע בפסק הדין, כי תירשם הערה בנסח הטאבו אודות פסק הדין על זכויות הנתבע. בנוסף, חויב הנתבע בהוצאות משפט בסכום של 12,000 שקל.
עו"ד רענן מרום מדגיש: "תביעה ביחס לזכות רשומה במרשם המקרקעין חסינה מפני התיישנות כדי שהרישום בלשכת המקרקעין, הפתוח לציבור הרחב, יהווה מקור אמין, סופי ומוחלט, שניתן להסתמך עליו גם במקרים שחלפו שנים רבות ממועד הפלישה".