סמל ראשון ליאור זיצר מרעננה, בקרוב בן 22 נבחר למצטיין קצין המשטרה הצבאית הראשית לכבוד ראש השנה. את אות ההצטיינות הוא יקבל היום בטקס מצומצם, ברוח התקופה.
1 צפייה בגלריה
סמ"ר ליאור זיצר
סמ"ר ליאור זיצר
סמ"ר ליאור זיצר
(צילום: דובר צה"ל)
קראו גם >>
אחד התפקידים המשמעותיים שביצע היה כמפקד של חיילים כלואים בצה"ל, בכלא שש, ובמסגרתו ליווה אותם במהלך היום, קיים פעולות חינוך, אבל בעיקר היה שם בשבילם. "פיקדתי בפלוגה קשה, על אנשים שהעבירות שלהם היו כבדות יחסית, החל מסמים ועד אונס", הוא מספר. "המטרה היתה להחזיר אותם למסלול ולגרום להם להרגיש בטוחים. הכלא זה מקום קשה לשהות בו ואם חייל צריך לדבר עם מישהו שהוא לא השכן לתא שלו, אז יש את המפקד. אמנם יש דיסטנס מסוים, ועדיין".
איך מתכוננים לתפקיד כזה?
"יש קורס, אבל הוא לא מכין אותך לאינטראקציה עם החיילים. אי אפשר באמת להעביר קורס על איך לדבר עם אנשים שאתה לא מכיר, וזאת אוכלוסייה שלא הייתי פוגש בשום מקום אחר בחיים שלי".
יש מקרה שאתה זוכר באופן מיוחד?
"היה לי חייל עם הרבה מאוד בעיות בבית, ויחסים לא פשוטים עם ההורים שבעקבותיהם גם עזב את הבית בגיל 17 וחצי. בסופו של דבר הוא התגייס אבל נכנס לכלא על שימוש וסחר בסמים, ואני ליוויתי אותו. בשלב מסוים הוא הגיע אליי ואמר שאף פעם לא חווה מצב שבו אנשים שלא מכירים אותו נותנים לו הרגשה של בית. מבחינתי זה כבוד ענק. עד כמה שידוע לי אגב, הוא באמת שיקם את עצמו ונמצא היום במקום טוב".
מה לקחת אתה משם?
"סבלנות ויכולת הכלה. אמנם השהות שלך במקום שונה לחלוטין מהשהות של החייל הכלוא, אבל זה עדיין לא פשוט".
זיצר מוסיף כי "זה תפקיד ששינה את חיי, עם שעות עבודה בלתי נתפסות, צורך להיות ערני ומוכן לכל תרחיש 24/7, ועם יכולת, יחד עם הסגל שהיה איתי, לגרום לחיילים להרגיש בטוחים. הצלתי בכלא חיי אדם וזאת חוויה שלא אשכח לעולם".
בהמשך הוא עבר בין תפקידי מטה מגוונים במשטרה הצבאית. "צה"ל נתן לי פרספקטיבה שונה, הרחיב לי את השקפת העולם. המערכת הכירה לי אוכלוסיות שלא הייתי מכיר כנראה בחיי", הוא מסכם.
באוקטובר הקרוב עתיד זיצר לפנות לכיוון שונה לחלוטין ולהתחיל ללמוד במכינה לאומנות ויזואלית של בצלאל.