"השוטרים לא כיבדו את זכותי כנכה לקבל שירות ללא תור, הפעילו כלפיי אלימות וגרמו לי חבלות". כך טוען תושב רעננה אסף פרי (40), חולה סיסטיק פיברוזיס המאובחן גם כפוסט טראומטי מורכב ועל הרצף האוטיסטי, ומוכר בביטוח לאומי כסובל מ-150% נכות. תעודת הנכה שברשותו מקנה לו פטור מעמידה בתור. "זה לא מתוך פינוק", הוא מדגיש, "אני לא מסוגל לשאת דברים שלא מתנהלים כפי שאמורים להתקיים, אני אוטיסט ומצבים כאלה מכניסים אותי למצוקה ולהתקפים".
1 צפייה בגלריה
אסף פרי. "גרמו לי חבלות"
אסף פרי. "גרמו לי חבלות"
אסף פרי. "גרמו לי חבלות"
(צילום: יאיר שגיא)
קראו גם >>>
השבוע, בבוקר יום ראשון, הגיע פרי לברר עניין אישי במדור שירות לאזרח במשטרת כפר סבא. עם רכבו הנושא תג נכה הורשה להיכנס למגרש החנייה בתוך מתחם התחנה. הוא הציג את כרטיס הנכה שלו לשוטרת בעמדת היומנאית וגם לשוטרת במדור השירות לאזרח. "הן ידעו שאני זכאי לקבל שירות ללא תור. בתור המתינו כעשרה אנשים. חיכיתי בסבלנות, כשאני רואה את השוטרת מכניסה לפניי עוד ועוד אנשים. הסברתי לה בנימוס שכל הקונספט של פטור מתור הוא שאני לא אמור להמתין בתור, השוטרת ענתה לי בציניות ש'כל הקונספט זה שהיו אנשים שהגיעו לפני שאני הגעתי'".
אחרי חצי שעה הוא דרש מהשוטרת להסביר לו מדוע היא מכניסה אנשים אחרים. "היא סירבה ואחרי שראתה שאני מצלם אותה הזעיקה שוטרים שהוציאו אותי מהחדר. היא המשיכה להכניס אחרים ולהתעלם ממני. אחרי רבע שעה נקראתי להיכנס. התעקשתי על זכותי להמשיך לצלם כי ידעתי שבלי תיעוד יכחישו אחר כך הכול. היא הזעיקה שוב שוטרים. הקצין תורן אמר שאני ממתין רק 7-6 דקות, שלא חייבים לקבל אותי מיד ושיש אנשים עם תור מהאינטרנט. הרגשתי שמורחים אותי ונכנסתי להתקף אוטיסטי".
פרי חזר פעמים רבות וברצף על המשפט "היא הבטיחה שהיא תסביר". הקצין התורן אמר לו: "אתה עושה הצגות', "אתה מנצל את הנכות שלך".
לאחר זמן הוצע לו להיכנס למשרד השוטרת ללא הטלפון. "התעקשתי ואז שוטר אחד איים שיעכב אותי. אמרתי לו שיעכב. הוא לקח את הטלפון שלי, תפס אותי באלימות ובדחיפות, תוך גרימת חבלות בגופי, גרר ודחף אותי מחוץ לגדר התחנה והחזיר לי את הטלפון. נותרתי מחוץ לתחנה חסר אונים. הסברתי לשומר שהמכונית שלי בתוך מגרש החנייה, אבל הוא אמר שקיבל הוראות לא לאפשר לי להיכנס. התקשרתי למד"א, שהגיעו וניסו לדבר עם השוטרים. ביקשתי ממתאמת הטיפול שלי להתקשר לתחנה ולהסביר על מצבי.
"אחרי כשעה השוטרת יצאה והסבירה שקודם היא הכניסה את המקרים הדחופים, אבל את הצורך שלי היא אפילו לא בדקה".
אסף פרי מתגורר בדירה שכורה ברעננה ונעזר במטפלת סיעודית צמודה.
מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל מקפידה על מתן שירות מיטבי לאזרח עם דגש מיוחד על איכות השירות והנגשתו לבעלי מוגבלויות. על אף הרצון למתן שירות מיידי לבעלי תו פטור מהמתנה בתור, הרי שקיימת חובה לקיים בחינה ראשונית של מידת הדחיפות בהתאם לחומרה ורמת סיכון בכל מקרה, כפי שנעשה גם במקרה הנדון. קצין משטרה ניסה להרגיע את הפונה, שהיה נסער והשתולל ואף להביאו בפני חוקר אחר שיטפל בפנייתו, אולם הפונה עמד בסירובו ודרש כי יטופל ע"י חוקרת מסוימת. לאחר שנרגע, קיבל מענה לפנייתו". ¿