בשבוע שעבר, בעודי יושבת במשרד, דפקו על הדלת יסמין וטאלין, חניכות מרכז היזמות של יוניסטרים בבויאר ירושלים.
4 צפייה בגלריה
לעודד נשים להשתלבות בהייטק
לעודד נשים להשתלבות בהייטק
לעודד נשים להשתלבות בהייטק
(צילום: shutterstock)
במשך עשרים דקות הן ישבו וסיפרו לי - עם ניצוץ בעיניים, עם חוצפה מתוקה ובעיקר עם המון הבנה וביטחון - על המיזם שלהן ואיך הוא הולך לחולל שינוי.
יסמין וטאלין הן רק בנות 17. הבטתי בהן וחשבתי לעצמי, כמה חשוב שיצליחו לשמור את הניצוץ שלהן בהמשך, בכל שאיפה ופסגה שירצו לכבוש בחיים.
קראו גם:
הדרך אל ההייטק מלאה באתגרים, בתהיות, בעליות ומורדות, ויש נערות שמפחדות להתקרב אל התחום ומרגישות שהוא חסום בפניהן. אין ספק שנערה ששואפת להגיע לשם צריכה לפתח ביטחון ולקבל את כלים מתאימים - וכבר מגיל צעיר.
4 צפייה בגלריה
תרשי לעצמך להראות לעולם את הניצוץ שבעיניים
תרשי לעצמך להראות לעולם את הניצוץ שבעיניים
תרשי לעצמך להראות לעולם את הניצוץ שבעיניים
(צילום: shutterstock)
עולם ההייטק צמא לכוח נשי. כיום רק 33% מעובדיו הן נשים. להיות יזמית זה מדהים, אבל יש אלפי תפקידים נוספים במגוון אינסופי של תחומים שיכולים להרוויח המון מהידע, הכלים והתכונות שיש לכל צעירה.
וזה מחזיר אותי אל רגע הניצוץ והברק. כל מי שרוצה להתקדם או להתפתח בקריירה, צריכה לזכור אותו - ולהעז.
אז מה את צריכה לעשות כדי לפתוח את הדלת לעולמות הטכנולוגיה?
4 צפייה בגלריה
בני נוער ביוניסטרים
בני נוער ביוניסטרים
בני נוער ביוניסטרים
(צילום: מורג ביטן)
לבטל חסמים
קודם כל, לפני הכל, תתחילי לבטל את החסמים. המון נשים לא פונות לעבודה כלשהי כי חסר להן הידע או הניסיון שנדרש ברזומה, או שאין להן אנגלית מספקת.
הסטטיסטיקה אומרת שגברים שעומדים ב-60% מדרישות התפקיד מגישים מועמדות, בעוד שנשים מרגישות שהן צריכות לענות על 100% מהדרישות כדי להגיש מועמדות לתפקיד. וזה ממש חסר היגיון!
אז מה עושים? שמים את החסמים בצד ומנסים. תוך כדי אתן יכולות לקחת קורס או לקרוא על נושאים שבהם אתם זקוקות לחיזוק, אבל תוך כדי – לנסות!
להרגיש נוח באיזור אי הנוחות
אם את יזמית, אם יש לך רעיון שאת מאמינה בו, תרשי לעצמך להרגיש נוח באזור אי הנוחות, תרשי לעצמך להביא רעיונות, לאתגר ולהמשיך להעלות אותם מול האנשים הרלוונטיים, גם אם אף אחד לא מבין עדיין מה את רוצה ומה הצורך.
הרבה מהטכנולוגיות שמובילות את חיינו היום התחילו מרעיון שלעיתים קיבל מאות תגובות שליליות לפני שפרץ דרך.
4 צפייה בגלריה
יפעת בכור, מנכ"לית עמותת יוניסטרים
יפעת בכור, מנכ"לית עמותת יוניסטרים
יפעת בכור, מנכ"לית עמותת יוניסטרים
(צילום: שחר עזרן)
להתחבר לקהילות
קורות חיים זה לא הכל. דרך מצוינת לייצר קשרים רלוונטיים היום היא להתחבר לקהילות, קבוצות עניין ונטוורקינג. כך תוכלי להכיר א.נשים רלוונטיים שיכולים לפתוח לך אפיקים חדשים או להמליץ עליך לעבודה.
זו יכולה להיות קהילה דיגיטלית, אבל אפשר לייצר המון חיבורים גם דרך קהילות מקומיות כמו קבוצת כדורעף, קהילת אימהות, קבוצה שפועלת לאיכות סביבה, או כל דבר שרלוונטי עבורך.
לפרגן לנשים
א.נשים זה יופי, אבל נשים יותר. תתחברי אליהן. לנשים יש את היכולת ואת האחריות לעזור ולהעצים זו את זו. ראיתי נשים שמפחדות לעזור לנשים וצריכות עולם גברי סביבן בשביל להרגיש הצלחה. תפרגנו, תעזרו, שימו זאת כערך עליון חשוב.
להראות את הניצוץ בעיניים
בעולם התעסוקה היום, ובעיקר בעידן הקורונה, אמפתיה ורגישות הם ערכים שחשובים לעובדים, לעיתים גם יותר מהשכר, גם בעולם ההייטק, ובטח בדרגות הניהוליות.
קחי את הכלים שיש לך, את החלום והשאיפה הבאה, ותרשי לעצמך להראות לעולם את הניצוץ שבעיניים, תרשי לעצמך להתייעץ ולבקש עצה או פתיחת דלת אם צריך, תשתמשי בחיבורים ונטוורקינג, יש המון משרות ורעיונות שמחכים לך.
ולמי ביניכן שמעסיקה עובדים בהייטק, או מובילה יוזמות מטעם חברות עסקיות או מטעם הרשויות בישובים השונים, ממליצה להרחיב את מעגלי ההשפעה ואת הנטוורק האיזורי. זה יכול להאיר את הדרך גם לאחרות.
עמותת יוניסטרים פועלת עם בני נוער מכלל המגזרים בכל רחבי הארץ, מקרית שמונה בצפון ועד אילת בדרום. בני הנוער מקבלים הכשרות בתכניות יזמות וחדשנות במטרה להעניק להם הזדמנות אמתית ושווה להצליח בחיים. כ-50% ממשתתפי התכניות הן בנות, והן משתלבות במיזמים ובתפקידי מפתח בקבוצות ומפתחות סטרטאפ הלכה למעשה.
יפעת בכור היא מנכ"לית עמותת יוניסטרים