תשפ"א היא שנת מינימום: מינימום למידה, מינימום חינוך ומינימום תקציבים. כמעט כמו דיאטה קיצונית – נשאר לקוות שלא נמות ברעב. הכל בחסות הקורונה. במקום לנהל סיכונים - הסיכון והפחדנות מנהלים אותנו.
1 צפייה בגלריה
אודליה שיינדורף. תנו למנהלים לנהל
אודליה שיינדורף. תנו למנהלים לנהל
אודליה שיינדורף. תנו למנהלים לנהל
(צילום: אלמוג גבאי)
קראו גם >>
בחודש האחרון נאבקו למציאת פתרונות לסבסוד צהרונים, למניעת סגירת תוכניות תלמידי היל"ה, מיל"ת, כיתות 'אתגר' ואמ"ץ ותוכנית 'קרב' – חבל שבמקום לפתוח את הארנק הציבורי ולהזרים כסף לחינוך ככל שנדרש, המשרד עסוק בלסגור. כבר ידוע לכולם שאת המחיר של היום נשלם מחר בריבית דריבית.
לצערי, משרד הבריאות הורג את החינוך. המשרד שולח למעשה את רוב ילדי ישראל ללמידה מרחוק, כשלסקטורים שלמים אין אמצעי קצה - מחשבים, אינטרנט. למידה מרחוק מצויה במחלוקת בדבר יעילותה בצורתה הנוכחית, ועולה בלב כל הורה השאלה: האם הלמידה הינה למידה מרחוק או למעשה רחוק מלמידה.
שר החינוך הודיע בוועדה לביקורת המדינה כי 80 אחוז מהתלמידים לומדים פחות טוב מרחוק. ועדיין אנחנו צמודים למתווה שכלל לא מגובה בנתונים. אף אחד לא מוכן לשקול בשנית.
קודם כל תתחילו לשנן: מספר מזל חדש נולד בישראל – 18. הוא קובע גורלות, כמות ילדים בקפסולה. כמה חבל שהוא לא תמיד מסתדר עם כמות הילדים בכיתה, בשכבה, במגמה, בחוג ובתיכון; שלא לדבר שכמעט אי אפשר להכין מערכת בהתקיים התנאי הזה. לא נורא, כשזה עניין של כסף (איחוד צהרונים) - אפשר לוותר, כשזה עניין מגזרי – נתחשב, של התניית כוח אדם - נתעקש. העיקר שנשחק עם המספר. מה קרה לאוטונומיה? מנהל לא יכול להחליט לבד?
ההורים נותנים אמון מוחלט במנהלים - זה הזמן לתת להם כנפיים. תפחיתו רגולציה ותנו להם לנהל, פשוט לנהל.
מתווה המבוסס על למידה מרחוק שכח 20 אחוז מאוכלוסיית ישראל, סקטורים שלמים נותרו מאחור. אין להם אמצעי קצה, לא טלפונים חכמים ולא מחשבים, לא חיבור לאינטרנט ובטח לא פס רחב.
המתווה המתוכנן טומן בחובו סכנות של בידוד חברתי, שעות מסך מרובות, בריחה לאינטרנט וחשיפה לתכנים לא ראויים, מצב כלכלי מאתגר ומאבק על הפרנסה, מתיחות בבית, הרחבת פערים גדולים בין רשויות חזקות עתירות משאבים לרשויות חלשות ובוודאי בין משפחות שאין ביכולתן לספק לכל בני הבית מחשבים ו/או מקום שקט ללמידה אפקטיבית, תלמידים שנושרים ומתקשים בלמידה מרחוק, אי מימוש פוטנציאל לימודי וירידה באחוזי הזכאות לבגרות.
ואחרי שסקרנו מה כל כך רע, אי אפשר היה לחשוב איך ניתן לעשות זאת אחרת? אחרונים חביבים, צוותי ההוראה, מנהלים ועובדי השלטון המקומי. אתם העמוד שלפני המחנה, אתם חצי הכוס המלאה, אתם מעט האור בתוך החושך. רק בזכותכם אנו בטוחים שיפה ושונה תהא השנה אשר מתחילה לה כעת. שנת לימודים א־סינכרונית מוצלחת.
הביא לפרסום: בני קימרון