לפני מספר חודשים קיבלה סגנית ראש העירייה והממונה על אגף הרווחה דרורה כהן שיחת טלפון מפיני רבינוביץ', אביה של דסי ז"ל, שנפטרה מסרטן לפני 15 שנה, בגיל 19, והתפרסמה במאבקה על זכותו של החולה לקבלת טיפול רפואי הוגן. "המחלה הכריעה אותה, ובשבעת ימי האבל הבית היה מלא במנחמים", סיפר האב, "הגיע היום השמיני, ואף אחד לא הגיע, הבית התרוקן".
1 צפייה בגלריה
משמאל דסי רבינוביץ ז"ל ומתנדבות במיזם
משמאל דסי רבינוביץ ז"ל ומתנדבות במיזם
משמאל דסי רבינוביץ ז"ל ומתנדבות במיזם
(צילום: יאיר שגיא)
קראו גם >>>
בעקבות ניסיונו האישי, יזם רבינוביץ' פרויקט סיוע למשפחות שחוו שכול אזרחי לאחר שאחד מילדיהן נפטר בעקבות מחלה, תאונה או רצח, והעניק לו את השם הסמלי "היום השמיני". הוא הציג את התוכנית שכבר פועלת בכמה ערים בארץ בפני דרורה כהן, שהמליצה ליישם אותה גם ברעננה. לאחר שראש העירייה ברך על היוזמה, הוציאה העירייה קול קורא למתנדבים. יעל וייל, בעבר מנהלת מרכז יום לגיל הזהב, מונתה לרכז את המיזם.
"לשכול האזרחי אין שום מעמד במדינה", היא מסבירה, "להבדיל משכול צבאי או שכול של ניצולי שואה. יש יום זיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה ויום הזיכרון לקורבנות השואה, אבל אין מסגרת שעוטפת את המשפחות שחוו שכול אזרחי".
בעקבות הקול הקורא הגיעו למפגש הראשון של סדנת ההכשרה 17 מתנדבים, ובהם מי שהתמודדו בעצמם עם שכול. סדנת הכשרה תימשך כמה פגישות. צמד מתנדבים יגיע ל"שבעה", ואחר כך יציע למשפחה ליווי רגשי וסיוע בכל הנוגע לסידורים הטכניים. אחת המתנדבות במיזם היא לורי גולדברג מרעננה. היא אם לארבע בנות שאחת מהן נולדה עם תסמונת רֶט, ונפטרה במפתיע לפני שש שנים. "תמיד דאגנו מה יהיה אחרי שאנחנו ההורים נתבגר, מי ידאג לה. כשנפטרה, הבנו שאין שום מערכת שמלווה את המשפחה השכולה".
גם חפציבה אזולאי (69), מביאה עימה למיזם את ניסיונה האישי והמקצועי. בעבר הייתה מורה בתיכון אמי"ת בכפר בתיה וכיום יועצת ומנחת קבוצות בעזרת NLP ופסיכודרמה. לפני כעשרה חודשים איבדה את נכדה הבכור בועז, בגיל 16 לאחר שטבע בבור מים. "כמי שעדיין חווה את האובדן, אני יכולה להבין היטב את רחשי ליבם של המשפחות שחוו שכול אזרחי", אומרת חפציבה. "ב'שבעה' היו המון מנחמים שעטפו את המשפחה, ורק אחר כך התחילו בני המשפחה לפגוש את הכאב".
"ברעננה הערבות ההדדית היא ערך עליון", אומר ראש העירייה חיים ברוידא".
מי שמעוניין להתנדב למיזם מוזמן לפנות ליעל וייל בטלפון 054-5244255.