את מתנת יום ההולדת ה-41 שלו שחל השבוע קיבל אופיר קרקר, יזם וסטראפיסט מוכשר מרעננה, בדמות זכייה במקום הראשון בתחרות הסטרטאפים הגדולה בעולם שהתקיימה בסוף השבוע בלונדון. הסטרטאפ הגאוני שלו (כן, איך לא חשבו על זה קודם) Storywizard – פלטפורמת בינה מלאכותית (AI) חדשנית שעושה מהפכה בלימודי שפה בארץ ובעולם, התחיל בעצם לפני שנה בדיוק די במקרה.
3 צפייה בגלריה
קרקר. "עונה על צרכים רבים"
קרקר. "עונה על צרכים רבים"
קרקר. "עונה על צרכים רבים"
(צילום: אלי דסה)
אופיר ושותפו נדב ירון (45) רצו לספר סיפורים לילדיהם לפני השינה, והמציאו אמצעי שעושה את זה במקומם, יוצר סיפור מאוייר ומונפש, לפי דרישות הילד.
עד מהרה הפלטפורמה הזו קיבלה מימדים מפלצתיים, אומצה על ידי אלפי מורים ברחבי העולם ובישראל, והפכה לכלי חינוכי ועזר לימודי ממדרגה ראשונה בלימודי אנגלית והבנת הנקרא. איך זה קרה? "כמו כל דבר שמצליח, זה בא מהכוונות הכי טובות ועונה על צרכים רבים".

הגיבור מקבל פנים

לפני שנה בדיוק אופיר קרקר, אז בגיל 40, מומחה בינה מלאכותית, ו-Data Engineering, יחד עם שותפו נדב ירון (45) מעצב ומומחה חוויית משתמש, הקימו ופיתחו פלטפורמת AI מתקדמת ואישית, דרכה יכולים הורים וילדים ליצור בעצמם סיפורים לפני השינה. "המוצר שלנו עשה שימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית מתקדמות וכך הילדים יוצרים, עורכים ומאיירים בעצמם את הסיפורים שלהם לפני השינה בתחומי העניין שלהם", מסביר קרקר.

3 צפייה בגלריה
קרקר עם השותף נדב ירון
קרקר עם השותף נדב ירון
קרקר עם השותף נדב ירון
(צילום: יח"צ)

איך זה קורה בדיוק?
"פשוט מאוד, הפלטפורמה 'מתרגמת' משפט של הילד או הילדה שמבקשים לשמוע סיפור. בדיוק כמו שאתם מגיעים לספר לילדים שלכם סיפור ואתם מבקשים מהם, 'על מי הפעם אתם רוצים שנספר?' ומתחילים להמציא. הפלטפורמה עושה את זה בעצמה. הילד מקליד מי הגיבור שלו, נותן לו שם, איפה הוא רוצה שהסיפור יקרה, ומה הוא רוצה שיהיה בסוף. נגיד 'גילי נלחם בחלל נגד כל החייזרים שבאים לשלוט על כדור הארץ'. משפט אחד, והפלטפורמה עושה מכאן והלאה את כל העבודה. היא יוצרת ממש סיפור ארוך מאוד מהמשפט הזה, מאוייר כולו ומונפש, יש לה את היכולת לדלות מיליארדים של תמונות ונתונים, ויש לך את גילי בחלל - הסיפור שהילד שלך הוציא".
מדהים.
"כן, בהחלט".

המורים התלהבו

מהר מאוד התברר הפוטנציאל של Storywizard בעולמות החינוך ובתי הספר. אופיר ונדב הבחינו בהמוני מורים מרחבי העולם שהחלו להשתמש בפלטפורמה בשיעורים שלהם: "ראינו שהמורים באופן עצמאי אימצו לעצמם את הפלטפורמה כדי ללמד קריאה, הבנת הנקרא ועוד. במדינות דוברות אנגלית, זה מתחיל מגילאי הגן, ובכיתות הנמוכות, הם ממציאים סיפור, מקריאים אותו בפני הכיתה, ואז המורה מבקשת לערוך את הסיפור, דרך כתיבה, לסוף שונה, והילדים עושים זאת וכך רוכשים לעצמם מיומנויות קריאה והבנה. בישראל, מאות בתי ספר התחילו לאמץ את זה מכיתה ה' בעזרה וסיוע בלימודי אנגלית. יוצרים סיפור באנגלית והמורה לאנגלית מבקש שיערכו אותו, וכך הם יכולים לכתוב באנגלית ולהבין את הנקרא.

3 צפייה בגלריה
אופיר קרקר. מקום ראשון בעולם
אופיר קרקר. מקום ראשון בעולם
אופיר קרקר. מקום ראשון בעולם
(צילום: אלי דסה)

"כשראינו לאן המגמה הולכת, התחלנו לפתח כלים עבור מורים ובתי ספר וכיום המוצר נמצא בשימוש בלמעלה מ-1,500 בתי ספר בעולם. הפלטפורמה מאפשרת לתלמידים ליצור סיפורים שלמים, בתחומי העניין שלהם, ובהתאם למסגרת הלימודית המוגדרת על ידי המורה. הירתמות התלמידים גדלה באופן ניכר ונוצרת מעורבות גדולה מאוד מצידם כי הלכה למעשה הילדים יוצרים את חומר הלימוד שלהם בעצמם".
"הפידבקים שאנחנו מקבלים ממורים ותלמידים מדהימים", מספר אופיר, "הסיפורים מרתקים ומלווים במשימות שמיוצרות ונבדקות באופן אוטומטי, מעקב התקדמות ואף התאמת משימות לפי רמת התלמיד, כך שפתאום מטלת קריאה משעממת הופכת לחוויה מהנה ומעניינת", מוסיף קרקר.
המוצר, שהושק רק לפני שנה, הספיק לצבור תאוצה ונמצא בשימוש באלפי בתי ספר. במהלך הקיץ האחרון אף זכה במכרז התוכן הדיגיטלי של משרד החינוך בישראל, ומאז חודש ספטמבר 2023 כבר נמצא בשימוש במאות בתי ספר בישראל והיד עוד נטויה. לפני כחודשיים הצטרף אוגדן מורס (ארה״ב), יזם EdTech ותיק ומורה בעברו, כמנכ״ל החברה, במטרה לבסס את החברה כשחקן מרכזי בשוק החינוך האמריקאי, ולהביא את המהפכה הישראלית לעולם כולו.

קראו גם:

ראשון בעולם

ההצלחה של הפלטפורמה, הגיעה גם להכרה בינלאומית, כאשר בסוף השבוע האחרון היא זכתה בגמר העולמי בתחרות ה-Global Edtech Startup Awards של MindCet מבית מט"ח (מרכז לטכנולוגיות חינוך) שנערכה בלונדון. לתחרות ניגשו 3,000 סטרטאפים מכל העולם, מביניהם קטף קרקר את המקום הראשון.
רואים כסף?
"האמת שכן, זה די מוקדם יחסית לראות כסף, אבל אנחנו כבר רואים, מי יודע אולי נהיה מיליונרים בגיל צעיר".
מה הלאה?
"אנחנו עובדים על זה פול טיים ג'וב. אנחנו מאוד מעוניינים שהפלטפורמה תסייע גם בלימודים אחרים, רק כשרגע יש מגבלות מסוימות בכלל בעולם הבינה המלאכותית שצריך לגבור עליהם".
כמו מה?
"יש כשל די ידוע בקטע של בינה מלאכותית יוצרת, של הזיות. כלומר הבינה המלאכותית די מבלפת, היא מתארת מצבים בביטחון גמור, שאין להם אחיזה במציאות, ולכן היא טובה מאוד בסיפורים, שמבוססים על דימיון, אבל היא לא יכולה לאורך זמן להוות כלי לימודי או חינוכי באשר למדעים, או אפילו עיתונות, כי היא 'הוזה' ומדמיינת. כרגע עובדים על זה בכל העולם, ואני מאמין שדי מהר יפתרו את הכשל הזה, ואז נוכל להתקדם גם עם הפלטפורמה לעבר לימודים במדעים, היסטוריה וכו'".
בתכל'ס, יש סיכוי שהבינה הזו בסוף תחליף אותנו?
"לא, ברור שלא. ייתכן ויגיעו בעוד כמה שנים ליכולות מדהימות של הבינה המלאכותית שהיא תתפקד בדיוק פיזיולוגי כמו בן אדם, כמו עין אנושית, כמו רגל אנושית, כמו לב אנושי, אני גם מאמין שנגיע לזה. אבל לעולם היא לא תוכל להחליף מכלול של אדם עם אמפתיה, ומנעד רגשות, זה משהו שאפשר אולי רק לדמות אותו אפילו באופן מדויק, אבל הוא לא יהיה הדבר האמיתי". ¿