עשרות מתושבי רעננה ישתתפו במוצאי שבת במפגש הקמה של מועצת התושבים, לראשונה בארץ. "מזה תקופה ארוכה חברים רבים מרגישים שהם צריכים להיות שותפים ומעורבים יותר בנושא תהליך קבלת ההחלטות במועצת העיר וזאת מתוך הרגשה שחלק גדול מחברי מועצת העיר כבר לא מייצגים אותם", כך כתב הפעיל החברתי שיזם את הקמת מועצת התושבים, ילי קרליך, בפנייתו לתושבי העיר, על רקע המשבר הפוליטי במועצת העיר, עם פרישתם של חברי סיעתו של ראש העירייה לאופוזיציה.
4 צפייה בגלריה
ילי, עדה, ליאון ופולישוק. "אנחנו לא מוכנים שחברי המועצה יאכלו אחד את השני ואנחנו נעמוד בצד"
ילי, עדה, ליאון ופולישוק. "אנחנו לא מוכנים שחברי המועצה יאכלו אחד את השני ואנחנו נעמוד בצד"
ילי, עדה, ליאון ופולישוק. "אנחנו לא מוכנים שחברי המועצה יאכלו אחד את השני ואנחנו נעמוד בצד"
(צילום: יאיר שגיא)
קראו גם >>>
"בין אם אתם תומכים בקואליציה שמוביל ראש העיר חיים ברוידא או באופוזיציה, כולכם מוזמנים למפגש ההקמה", קרא קרליך לתושבים. "ביחד נפעל למען העיר שלנו ונבטיח את שמירת האינטרס הציבורי באופן ענייני ומקצועי ונעשה שימוש בכל הכלים שעומדים לרשותנו, התושבים, על מנת להבטיח שהפעילות העירונית ממשיכה כסדרה ושההחלטות שמתקבלות והפעולות שנעשות דואגות לנו ולמה שחשוב לנו. ניתן גיבוי להחלטות ראויות ונכונות וכשצריך נביע ביקורת ונפעל להשפיע על מנת לשנות החלטות".

"התושבים נפגעים"

ילי קרליך (46), לשעבר פעיל במרצ וברשימת המועמדים לכנסת מטעם יש עתיד, מאמין בכוחה של מועצת תושבים להשפיע ולחולל שינויים בעיר. "אני רואה מה קורה במועצת העיר, הכסאח משתק את עבודת המועצה, אמוציות, שנאה, נקמנות, הכול משיקולים אישיים. כל מי שלא קיבל את ליטרת הבשר שלו מברוידא התהפך עליו... וגם לברוידא לא חסר - לא משתף בהחלטות, אין שקיפות, וכשיש מועצה לעומתית תושבי העיר הם שנפגעים.
"כשהצעתי להקים מועצת תושבים תקפו אותי בפורומים, אמרו שאני בא לסייע לברוידא להתמודד מול המועצה הלעומתית. כתבו שברוידא עומד מאחורי הקמת הגוף הזה כדי להחליש את מועצת העיר. אני מכיר אותו למעלה מ-16 שנה ומעולם לא הייתי פעיל שלו. ברמת התפקוד שלו אני לא רואה בעיה, אבל ברמת ההתנהלות האישית יש בעיה. זה לא תקין שהוא ינהל את העיר לבד. שהוא יעביר תוכניות. אני רוצה שהתושבים לא יהיו אדישים, שיידעו שיש גוף נטראלי וענייני, שיכול להפעיל לחץ ציבורי לקבלת החלטות, שיכין סקרים, שיפקח על החלטות המועצה. אנחנו לא מוכנים שחברי המועצה יאכלו אחד את השני ואנחנו נעמוד בצד".
4 צפייה בגלריה
ברוידא. מעודד מוערבות
ברוידא. מעודד מוערבות
ברוידא. מעודד מוערבות
(צילום: אסף פרידמן)
הפעיל החברתי עו"ד ליאון בן נס ואנונו (35), נרתם לרעיון מועצת התושבים. "הרבה פעמים מה שקורה במועצת העיר לא שקוף. ראש העירייה וחברי המועצה משקפים את מה שקורה על פי האינטרסים שלהם. הרי הם צריכים להציג הישגים ומטבע הדברים, לכל אחד יש אינטרס להסתיר את מה שעובד פחות טוב. אנחנו נהיה גוף אובייקטיבי. אין לנו הכוח להחליט אך יש לנו הכוח לשקף התהליכים ואז אולי יהיו מאוזנים יותר.
"המועצה נקלעה לאינטריגות וסכסוכים פנימיים שתוקעים את הפעילות. מועצת תושבים תגרום לכולם, כולל ראש העיר וחברי המועצה, להיות פרואקטיביים, במקום להכפיש זה את זה".

"ברוידא הוא לא שריף"

הרקע להקמת המועצה כאמור הוא המצב הבעייתי שנוצר במועצת העיר עם פרישתם של חברי מועצת העיר. עשרה מבין 19 חברי מועצת העיר רעננה, שמהווים רוב של חברי המועצה, הודיעו על התנגדותם למהלכיו של ראש העירייה ובכך, דה פקטו, הפכה מועצת העיר רעננה למועצה "לעומתית". בנוסף, חברת המועצה אנה פוזמנטיר הודיעה לפני שבועיים כי גם היא לא מתכננת להיות שותפה בקואליציה של ראש העירייה: "התנהגותך מרחיקה מהמרחב הציבורי אנשים טובים וישרים אשר באו עם רצון כנה לתרום", כתבה.
מלי פולישוק בלוך (68), חברת מועצת העיר רעננה וסגנית ראש העירייה לשעבר, תומכת בהקמת מועצת תושבים. "אחרי מה שקרה בחודש האחרון ברעננה הבנתי שצריך לדאוג למה שקורה בבית שלי. כשאני רואה איך חברי המועצה מסתכסכים ועל מה, זה חורה לי, ולכן חשבתי שהיוזמה להקים מועצת תושבים לא פוליטית - ברוכה. התפקיד שלנו יהיה לשמור על כך שנבחרי הציבור עושים את העבודה שלהם כמו שצריך, בשבילנו. ואם הם לא עושים זאת אז נדרוש מהם. זו האחריות שלנו כתושבים לדאוג לבית שלנו".
4 צפייה בגלריה
פוזמנטיר. ויתרה
פוזמנטיר. ויתרה
פוזמנטיר. ויתרה
(צילום: יח"צ)
פולישוק בלוך מדגישה שאין לה שום קשר לברוידא, לחברי המועצה מהקואליציה ואף לא לחברי האופוזיציה. "התופעה של חברי מועצה שעוברים לאופוזיציה שנתיים לפני הבחירות מוכרת, כולל סגני ראש עיר שעושים שרירים ועוזבים. זה לא קשור לאופי של חיים ברוידא. אבל גם ברוידא חייב להתנהג אחרת. חבל שהוא לא מבין שהוא לא שריף בעיר שלו.
"אני מצפה מראש העיר להתנהגות אחרת - לעבודת צוות ולשקיפות. למשל, התקציב, שהוא תוכנית העבודה של העירייה – חייב להיות שקוף ונגיש לתושבים. צריך לפרסם את הצעת התקציב לתושבים לפני שהיא מגיעה לדיון והחלטה במועצה, כדי שהתושבים יאמרו לנבחרי הציבור מה מהם סדרי העדיפויות שלהם. צריך להקשיב לתושבים. גם ביצוע התקציב לא שקוף, צריך להוציא דוח תקופתי על מה יצא הכסף. יש הרבה דברים שאפשר לעשות טוב יותר – בתחומי התכנון והבנייה, חזות העיר, החינוך, התרבות – צריך לעבוד בשיתוף פעולה".
אשת החינוך עדה רמון שפירא הוסיפה: "אנו רוצים לדעת מה קורה בתקציב, בחינוך, בדיור, ואחרי שנקבל את המידע נדע להגיב בהתאם. לתושבים יש הרבה כוח, אנו לא באים להרוס, אנו באים ללמוד, להבין איך העיר הזו עובדת, כדי שלא ימכרו לנו סיפורים".
יונה יהב, ראש עיריית חיפה לשעבר, שגם יורשתו בתפקיד מתמודדת כיום עם מועצה לעומתית, יהיה בכינוס התושבים במוצ"ש: "הרצון להקים מועצת תושבים היא תוצאה של תחושת הציבור שהוא לא מקבל מענה לצרכים שלו", אומר יהב. "מועצת העיר צריכה למלא את תפקידה, וצריכה להיות סימביוזה שבין התושבים לבין ממלאי התפקידים. לא משנה מה היה בבחירות, אחריהם צריך לשתף פעולה עם כולם".

"גוף מיותר"

ככל הנראה דעתם של חברי המועצה אינה נוחה כל כך מהקמתה של מועצת התושבים. לדברי חיים גולדמן, חבר המועצה מטעם סיעת באמונה: "מועצת תושבים היא סוג של 'ממשלת צללים' שאין בסמכותה על פי חוק העיריות וחוקי מדינת ישראל לקבוע כיצד העיר תתנהל. לפיכך אני לא רואה צורך ונחיצות בהקמת מועצה כזו. יתכבדו מי מהתושבים שיזמו את המועצה הזו וישחקו בהתאם לחוקי המשחק הדמוקרטי".
4 צפייה בגלריה
גולדמן. "אין צורך"
גולדמן. "אין צורך"
גולדמן. "אין צורך"
(צילום: ירון גרזון)
מהצד השני של המפה הפוליטית - צבי נדב רוסלר, לשעבר חבר המועצה מטעם מרצ, מסכים לדעת קודמו: "אין סמכות מוסרית או חוקית למועצת התושבים. הם לא נבחרו או מונו. הגוף מיותר לגמרי".
גם סגנית ראש העירייה דרורה כהן מהרשימה הדתית המאוחדת, סבורה שמועצת התושבים מיותרת: "ה'רעשים' ששומעים לאחרונה לא פוגעים בעבודתנו ובשליחות הציבורית שלקחנו על עצמנו בהתנדבות מלאה".
חברות המועצה רונית וינטראוב (ראש סיעת מרצ והאופוזיציה) וחברת סיעתו של ראש העירייה אנה פוזמנטיר שהודיעה באחרונה על פרישתה מהקואליציה ומתפקיד סגנית ראש העירייה, סירבו להתייחס.
ראש העירייה חיים ברוידא מסר: "עיריית רעננה, בהובלת ראש העיר, חיים ברוידא מעודדת מעורבות של תושבי העיר או כל גורם אחר, ופועלת מתוך דיאלוג תמידי עם התושבים ושיתוף הציבור. העירייה תשמח לסייע לקידום כל מיזם או רעיון שיעלו, זאת במקביל לפעילות העניפה שמובילה העירייה בכל מישורי העשייה העירוניים לרווחת התושבים. אנו בקשר הדוק עם היזמים ונמשיך לעודד פעילות מגוונת של מעורבות תושבים בכל היבט".
להצטרפות:
מייל: yali.kelrich@gmail.com טל': 054-4512039